Förlåt mig!

En av mina käpphästar är att vi behöver större bredd i Svensk kappsegling. Fler som är med bara för att det är kul. Fler som provar på, utan krav på teamkläder och nya segel.

Alla skall vara med.

Alla skall ha kul!

Vi måste uppmuntra de som är nya, för det är bara genom att vara med som man blir bättre (jag har kommit sist i massor av kappseglingar). Och det tar ett par gånger innan man blir biten. Och ju fler vi är, ju roligare är det.

När jag kappseglade med Novan så märkte jag att det ofta blev två läger. De som tyckte att de kappseglade “på riktigt” och vi andra. Och ibland kändes det som vi borde stanna hemma…. “skall ni verkligen vara med med den där” (och sedan höjdes gränsen för mista båt så slapp vi vara med året efter).

Jag vet inte om detta var en svensk grej, för i Norge kändes det mycket lättare. Där tyckte alla att det var kul att man kom till start, oavsett om det var i en Bavaria med rullstor eller en hottad 80-talsbåt.

Jag lovade mig själv att göra vad jag kunde för att få nya seglare att känna sig välkomna, och aldrig titta snett på någon som inte hade samma ambitioner eller prylar som vi hade. Och jag försöker hjälpa de jag kan. Med tips och trix, eller uppmuntrande tillrop. På bloggen och på bryggan.

Men nu till mina två offentliga ursäkter!

Inför Bohusracet, som startade i Uddevalla, så höll jag på att byta försegel vid bryggan. Bredvid låg en 36-fots segelbåt med ett par. Vi började prata och jag förklarade att jag bytte försegel för att vi skulle ut och kappsegla. Tyckte det var kul att berätta mer om racet. Efter en stund förklarar de att de också skall vara med! Jag hade, felaktigt och mycket fördomsfullt, antagit att de inte skulle vara med. Så otroligt pinsamt.

Förlåt mig!!!

Under Hermanö Runt så hade vi en bra fajt med SKI.IT och ett par X-99:or. Norr om Gullholmen skall man runda en grön prick, och då dyker det upp en Hallberg-Rassy 29 framför oss som siktar på samma prick. Smidiga som vi är, förklarar vi för honom att vi kappseglar, så om han ville ge oss lite plats hade det det varit jättesnällt. Formellt skulle vi väl ha, och fick också, plats – men det var inte det som var det pinsamma…

När vi sitter på after-sail på Käringön, så ser vi dem gå i mål som sista båt. Vad fan. De var ju med!? Neeeeeeej… vad har vi gjort!

De är långt efter alla andra, men de har kämpat sig runt banan. Deras insats är långt större än vår… men vi hade, återigen felaktigt och mycket fördomsfullt, antagit att de var ute och cruisade.

Förlåt mig Sven Steen med besättning!!!

Vi behöver fler som dem.

Och färre som skrämmer bort dem.

31 Comments

  1. Björn N Aug 26, 2008 Reply

    Inte lätt att veta vem som är med alltid. Men en kul inställning tycker jag!

    Själv var jag och en kompis ute och “måndagsseglade” igår med min lilla Aphrodite 29. Skepparkannan med Segelsälskapet Slören. (www.sloren.se). Även om vi (som vanligt) på grund av bristande rutin gjorde några tabbar och inte var med i toppstriden hade vi väldigt, väldigt roligt. Även om jag har seglat hela mitt liv (ja från 1 år till nu 31) så har jag med undantag av några Tjörn Runt inte kappseglat något nämnvärt innan. Men oj vad kul det är! Vi kommer definitivt att försöka vara med på alla race vi har möjlighet till framöver. Jisses vilken utvecklingspotential man har som nybörjare och vad mycket man hittar som man kan göra bättre.

    För dom som vill vara med och pröva att kappsegla lite kan jag definitivt rekommendera Slörens “Skepparkannan”, utanför Hinsholmen. Är det någon sam har fler tips på kappsegling för oss som inte siktar mot Americas Cup eller OS?

  2. Olsson Aug 26, 2008 Reply

    Bra skrivet!

    /C

  3. Bosse Aug 26, 2008 Reply

    Snyggt jobbat Peter!

  4. Pelle P Aug 26, 2008 Reply

    PG for president!!

  5. MN Aug 26, 2008 Reply

    Härligt skrivet!

    Håller verkligen med om att det är kul med mångfalden inom detta och när det är mycket båtar med.

  6. Sam V Aug 26, 2008 Reply

    Respekt! Fler av oss borde ha den attityden. Förlåt Comfortina 32:an jag höll på att luffa upp på Dyrön på Tjörn Runt -07.

  7. Allan W Aug 26, 2008 Reply

    Tack för att vi får vara med och leka ;-)

    Jag vet att båten inte är tiptop och Blomstra leFant ostkust gör den inte direkt snabbare. Men ändå ställer man upp fastän man vet att man kommer att vara långsammare och ha svårt att segla upp till lystalet.

  8. Kristian Aug 26, 2008 Reply

    Helt Rätt Peter!
    “Eliten ska mysa med bredden” kanske en av anledningarna till att exempelvis Tjörn Runt tappar deltagare. Det är nog en svensk grej…..

  9. o Aug 26, 2008 Reply

    men, varför inte be om ursäkt direkt på käringön, eller i uddevalla?

  10. john Aug 26, 2008 Reply

    Mycket väl skrivet och vi kan hoppas att det är fler som kan ha den attityden även ute på banorna!

  11. Fredrik Aug 26, 2008 Reply

    Snyggt Peter!

  12. MA Aug 26, 2008 Reply

    Bra Peter!

    Abbe

  13. Calle P Aug 26, 2008 Reply

    Fast spontant kan jag bli lite sur på dig för att du gav upp så tidigt på TR… Vi tycker vi seglade perfekt från Brattön till mål. Men hur skall vi kunna mäta det när vi vet att en snabb J109 ligger jämte och “ger upp och seglar altenativa vägar” så hur skall vi veta att vi att vi verkligen seglade bra???

    När vi seglade fel på HR så byte vi målsättning ganslka snabbt för att ändå försöka segla mot något…( spinnaker på kryssen. Det gjorde inte SKIIT…)

    Sedan är det alltid kul att slå de med “teamkläder” som någon sagt… ;-)

    Mycket på spel på sista chansens……

    //Calle

  14. Team Hoffstedt Aug 26, 2008 Reply

    Mycket tänkvärt och bra skrivet som sagt. Läs gärna min blogentry om hur hela båtflottan i den lilla hamnstaden Skerries på Irland bankappseglar tillsammans varje onsdag. Nåt att inspireras av och överföra till Sverige. Se http://teamhoffstedt.blogspot.com/2008/07/havsrvar-p-irlndska-sjn.html

  15. o Aug 26, 2008 Reply

    bra skrivet måste vara den mest pantade av alla. som om alla utgår från att bloggaren inte kan skriva, och som att kunna sätta ihop flera meningar till stycken är något särdeles fantastiskt att lyckas med i ett land där skolan är gratis.

  16. Joakim A Aug 27, 2008 Reply

    Helt rätt. Vi måste locka ut nya seglare på tävlingarna annars blir detta rätt trist för oss redan bitna.
    När jag läser blur blir jag dock förundrad över vissa signaturers otroligt negativa attityd till i stort sett allt. Har man den framtoningen på bryggorna så förstår jag att folk slutar segla. Men det kanske är lättare att vräka ur sig dumheter när ingen ser det?
    Mvh Joakim

  17. Hans Aug 27, 2008 Reply

    Björn N efterlyste tips om fler tips på enklare kappseglingar – tisdagskvällar kappseglas det inte bara i Långedrag (LSS) utan även norr om Rivöfjorden.
    XSS – De Tio Öarnas SegelSällskap arrangerar LYS (och SYL) kappseglingar med start på antingen utanför Hönö Hedens hamn eller Björkö (SYL).
    I går kväll var vi en brokig samling båtar som njöt av den fina kvällen med friska vindar: RA-kryssare, R-4, Carter 30, Wasa 270, 2st X-79’or, Grimbo 82, CB33 och First 31.7 visar väl att ALLA kan vara med oavsett båttyp.

  18. Leif Aug 27, 2008 Reply

    Helt rätt. Det är bredden som gör seglingen fantastisk. I går på tisdagsseglingen hade vi i Halmstad 26 båtar på havet. Från en Sea Cat med lys 0,92 till en Mumm 30 på 1,37 ( J133:an vilade sig i form). När J133 är med så har vi båtar på vattnet i prisklass från 25 000 och upp till ett x-antal miljoner som alla vill vinna! Och som sedan träffas över en hamburgare och en öl.

    Till o vill jag bara säga att i min skola (som också var gratis) fick vi lära oss att sätta stor bokstav i början på en mening, att sätta kommatecken på rätt ställe och att förstå att när någon skriver “bra skrivet” så menar han inte den korrekta svenskan utan innehållet…

  19. Jimmy Aug 27, 2008 Reply

    Mentaliteten att hacka på folk som skriver en välmenande kommentar eller som missar en stor bokstav i början av en mening är väl den samma som att förutsätta att paret vid bryggan inte skall vara med och kappsegla?

    Lite onödigt att sänka nivån på Peters blogg men en massa bs. Sunkiga och sarkastiska seglarbloggar finns det redan gott om…

  20. Leif Aug 27, 2008 Reply

    Sorry Jimmy
    Jag blev bara lite lack på o:s ganska onödiga kommentar

  21. Ric. Aug 27, 2008 Reply

    Leif,

    låter trevligt i Halmstad. Läser om en Mumm 30… trots snart 1.5 decennium senare är den fortfarande ett gott exempel på enkel, rolig båt. Men det är förvånande få i våra vatten.
    Har länge varit lite intresserad men har aldrig varit inne i en; har du möjlighet att ge mig lite kontaktinfo till ägaren så kanske han låter mig ta en kik nästa gång jag är söderut..?

    Tack på förhand!
    maila isf till:
    richard.domack@gp.se

  22. Leif Aug 27, 2008 Reply

    Mail kommer

  23. Pär B Aug 27, 2008 Reply

    I Uddevalla har vi under de sista åren sett ett uppsving påvåra kvällseglingar på Onsdagar. Då är det inte racer med svarta segel och 8man på relingen som kommer utan familjeseglaren med sina gamla segel och semsterstuvade båtar som ökar mest. Ändå så hade vi med en av våra båtar på EM i Marstarnd. Självklart har standard båten svårt att hävda sig mot de stora men klubben har försökt öka intresset genom att erbjuda LYS rabbat för de som seglar med liten besättning. 0,01 om man är 2 pers ombord och 0,02 om man seglar själv. Efteråt träffas alla i klubbhuset för att ta en fixa och diskutera sina upplevelser. Det känns som detta upplägg lockar breddseglaren. Att nämnas är att vi kan bli upp mot 15 båtar om alla kommer och den minsta båten är en J22 från tidigt 1900tal och den färskaste båten en x34 från i vår. Så det är riktigt roligt att ta sin gamal familje lastade Cumulus och gå ut en timme för att segla och veta att om jag sköter mig så har jag kanske möjlighet att slå toppbesättningarna med sina samkörad besätningar. Bor ni i närheten av Uddevalla är det väl värt ett besök en onsdagskväll för att antingen delta eller att bara komma in på en fika och prata segling.

    /Pär

    Ps Peter det gamla paraet på bryggan satte banrekord på Bohusracet i fjol Ds

  24. John Sjölander Aug 27, 2008 Reply

    Brukar inte skriva kommentera så ofta, men fan va bra skrivet av dig! Du är en sann hjälte! Hoppas att dina ursäkter kommer fram. :-)

  25. Pär B Aug 28, 2008 Reply

    Måste göra följande tillägg till det jag skrev igår. Vi blev 8 båtar i går kväll. Bara bredd seglare var med inga av då “Hota” båtarna kom. Jag kanske skrämde dom via mitt inlägg eller så tål inte dessa båtar regn och lite vind.

  26. Nisse Aug 28, 2008 Reply

    pär B ?

    Varför skall en familjelastad Cumulus slå en en samkörd toppbesättning ? Är det inte idrott vi sysslar med ? Där den bäste skall vinna ? Kanske skall familje-Cumulusen segla på sina villkor, och se det lite mer som en “motionsklass”. Jmfr Vasalopp, GBG-varv mm där dom allra flesta ställer upp för att det är roligt. Utan avsikt att vinna !

    Mvh

    /N

  27. Olsson Aug 28, 2008 Reply

    Pär B: Vad menar du med “Hota” båtarna inte kom?!? Tycker du inte vår 11a STORM är hot nog när vi plana om er i 10 knop igår och ni knappt hade styrfart. Dom andra låssas planande familje-racerserna som X-34 och Bavaria Match ville väl inte blöta ner parkettgolvet inne i båtarna när det regna ;)

    :P

    /Christofer

  28. Pär B Aug 28, 2008 Reply

    Nisse
    Självfallet skall dom bästa vinna. Men när inte möjligheten finns till att köra entyp, så tycker jag det mer riktigt att ge lite LYS rabatt till dom båtar som vill gå ut och vara med men inte har köpt det senaste Hitec seglen mm. För seglingen tycker jag skall vara en bred segling och att man kan komma med lite slitna grejor och ändå ha en chans att vinna. Utan den möjligheten tror jag vi snart skulle vara utan seglare som vill tävla ´här i Sverige.

    Christofer Förlåt STORM är hot.

    /Pär

  29. Pär B Aug 28, 2008 Reply

    Nisse

    En sak till, är man bara en bra seglare om man har det senaste och är en samkörd besättning. Kan man inte vara en bra seglare med en familjepackad Cumulus

  30. Nisse Aug 28, 2008 Reply

    Pär, självklart kan man vara det !

    Mvh

    /N

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.