Klassresan | hur utvecklas som seglare?


Intervju med Stefan Rahm. RegattaTV samlar nu på sig lite längre och djupare analyser i en avdelning som heter Magazinet. Kul att det inte bara blir 3-minuterssnuttar. Intervjuare är Åke Fredriksson.

I höstas så skrev jag om att “idrotta med förbundna ögon“. Det handlade väl mest om bristen på analys och helhetsbild i vår sport. Och att ganska många entusiaster arbetar i sin lilla del av segelsporten utan att det ger ett moment i ett större perspektiv.

En av de viktigaste frågorna är att det idag är svårt att kliva mellan olika klasser och seglingsformer, och att ganska lite görs för att överbrygga dessa barriärer. Och det är ju en konstig sits när storbåtsseglingen saknar duktiga seglare samtidigt som jolleseglarna inte vet vad de skall hitta på efter jollesatsningen. Och det krävs ganska mycket av individen för att byta gruppering.

Stefan Rahm pratar i videon om att “trappstegen saknar steg” för att ta sig från seglarskola via jolle till storbåt och internationella event. Och vägen kanske inte är spikrak mellan optimisten via landslag och OS till America’s Cup eller Volvo Ocean Race? Många av de som är med på E3 nu har gått andra vägar. Och andra jolleseglare kanske hellre vill gå i Ellen McArthurs eller Sam Davies fotspår än att nöta på i matchracing.

Ett bra exempel på en kille som tycker det är ett självändamål att segla många olika båtar är Jonathan McKee: OS-guld i Flying Dutchman och brons i 49’er, storsegletrimmare i America’s Cup, vann första benet i 2003 Mini Transat innan han tappade masten, världsmästare i Melges 24, Americas Cup igen, doublehanded på Open 60 Estrella Damm, VO70 Puma och nu senast Melges i Key West. Vilka svenska seglare har vi som har denna bredd? Som vågar segla så många olika klasser?

Med denna bakgrund ville Västkustens Seglarförbund ordna en debatt i samband med båtmässan. Och då skall tydligen jag vara med.

Jag skall väl vara den som utmanar etablissemanget?

I alla fall behöver jag ha med mig lite bra idéer på hur man kan öka samarbetet och utbytet mellan olika klasser.

Finns det bra exempel i andra länder (Knuts Frostads Academy), hur kan man få in flera unga i etablerade klasser (en “gratis” junior som femte man på Expressen), andra förebilder än bara OS- och matchracing-rorsmän eller handlar det bara om att bättre förstå vad som lockar folk att byta klass, och sedan arbeta utifrån det.

13 Comments

  1. Bosse Jan 27, 2009 Reply

    Vi (Expresser) har pratat lite löst med GKSS om att ta ut deras juniorer på Expresserna i sommar på något sätt. Tror det är ett utmärkt sätt att “bygga” broar.

    Bosse
    PS
    Peter, få skriver på den här posten?
    Varför?
    dolda agendan är att ragga gubbs???
    VKSF inte poppis??
    Tråkigt ämne?
    Lättare att blogga om en Farr 25?
    Annat?
    Vill inte provocera, men lite intressant att det är så få comments tycker jag.

  2. Author
    Peter Gustafsson Jan 27, 2009 Reply

    Bosse, få kommentarer kan bero på att jag postade den strax före midnatt :-)

    Vad tror du om att tillåta en 5:e gubbe på Expressen. Max 16 år?

    Kanske inte på SM, men på de regionala racen. Då skulle alla anstränga sig för att hitta en bra junior, och >30 unga seglare skulle få upp ögonen för kul entypssegling i kölbåt.

  3. Calle P Jan 27, 2009 Reply

    Vi kanske skall ändra från max total besättnings vikt till max total besättningsålder för båtar med de klassreglerna :-)

  4. Mackan Jan 27, 2009 Reply

    Hej!
    Trodde det var Ok med 5 pers i Express redan om man tillsammans inte väger mer än 375kg? Jättebra sätt att få med barn/ungdomar på kappsegling. Jag har provat ta med mig min son, snart 11 år. Skillnaden med en extra person ombord märks faktiskt. Han var även nöjd med sin insats själv efteråt vilket gjorde pappa mycket glad.

  5. Bosse Jan 27, 2009 Reply

    Bra ide Peter, får diskutera detta med Klock/GKSS och Dig på båtmässan.
    Tisdagsseglingarna i Långedrag skulle nog fungera. Välja en av dessa gånger med 5 man i båten.
    Sedan hör jag ideligen detta att man inte får ihop besättning. I alla klasser. Vi borde samtliga ligga på hos GKSS och ragga ungdommar som bara vill segla och kul?!

  6. MiniMe Jan 27, 2009 Reply

    Peter, det kommer var än enklare om junioren får ta med sig en kompis.
    Jag själv började som 16:åring med havskappsegling. Besättningen hade snittåldern på 27år men jag kände att det var tuft att vara soooooo betydligt yngre. Helt enkelt jag tyckte att det tog lång tid att komma in och vara med, både med segling, diskussioner mm. Åren gick och det vart roligt. Redan året därpå kom nästa junior. Några “gamla 30-åringar” hade slutat. Avslutatde studier och flytt var en orsak. Det är en hel del faktorer och inte så lätt men om man inte jobbar med att få joniorer att fortsätta på kölbåt förlora vi en hel del duktiga seglare.
    Jag kan faktiskt tillägga att vår klubb försökte men en hel del aktiviteter. Efter tyskt tradition startades och avslutades säsongen gemensamt med en eskadersegling hos alla klubbar i stan. Barn och ungdomarna var med på kölbätarna. De äldre föredrog dock att delta i sina jollar. Rekryteringen för kommande säsong gjordes vanligtvis på hösten på medlemsmöten. (vill du segla ska du också vara med och jobbar…). Styrelsen var mycket angelägen att få med ungdommar på alla aktiviteter. Men det var oftast ändå att vissa årskull höllihop och “lånade” pappas båt. Farsan fick väl vara med på båten men fick hålla tyst ;-). Tyvärr uppfattas i min klubb att det räcker att begränsa att ha juniorarbete ett fåtal gånger per år och sen kan barn och ungdomar vara med föräldrarna. Några få gör det säkert men det kommer att vara mycket roligare för de flesta om de kan göra det tillsammans med jämnårigar. Oftast saknas dock pengar….

  7. Fredrik Jan 27, 2009 Reply

    Hej Peter,
    Jag tycker att detta helt klart är en intressant diskussion. Att få dagens kids att intressera sig för internationell segling är inte så svårt. Sätt bara på lite bra “båtporr” på en storbildsskärm, hög musik, ta fram fräcka teamkläder med fräcka symboler och berätta om alla exotiska platser som de kommer att få besöka samt lite bilder på alla trevliga kalas som kan bli under åren…

    Problemet är att få dem att förstå vad det innebär.

    Jag kan lova att det är skillnad att segla runt i express tillsammans med kompisarna jämfört med att packa sin ryggsäck för ett 24timmars jobb sju dagar i veckan med dålig lön. Det sätt som de flesta proffesionella seglarna har börjat är genom att skaffa sig kontakter internationellt, betalt sina egna resor, visat att de vill vara med.

    Jag anser att det är många svenska seglare som är för lata och gnälliga för att lyckas internationellt.

    Jag känner några som har alla förutsättningar för att lyckas och redan har börjat leverera, som exempel Martin Strömberg och Emil Wiberg.

    Varför? Skolexempel på individer som vågar ta steget och som sliter för att lyckas och samtidigt förstår värdet av kontakter.

    Min slutsats är att våra klubbar bör lyfta blicken från bara OS-medaljer till att guida framtidens riktiga hjältar till något stort.

  8. Calle P Jan 27, 2009 Reply

    Tycker själv största problemet är ekonomi om man skall försöka “ragga” unga seglare.

    Det är ju inte direkt gratis att segla. Och ekonomin kanske inte den bästa när man är ung.

    Vet inte själv om jag som ung skulle ha råd att segla med mig själv som det är nu…

    Hur gör man i detta läget?

  9. Stefan Blom Jan 28, 2009 Reply

    Måste hålla med Calle P. Ekonomin är jobbig för oss hobbyseglare (jag kallar mitt seglande det) och därför får man välja utvalda seglingar att deltaga på för att hålla kostnaderna nere både på segel och andra förbrukningsmaterial samt resekostnader. En sponsor gör faktiskt saken betydligt enklare. Jag har fördelen att kunna samarbeta med Stenungsbaden så jag kommer lindrigt undan med övernattningar och det ger mycket då resekostnaderna är större procentuellt sett när man seglar mindre båtar som jag (CB66/Express).

    Men för de som söker sej till proffsegling så är det nog jämförbart med vilken utbildning och jobbkarriär som helt. Vem har inte levt på minimum under utbildningen samt första lönerna var inte mycket att hänga i granen…Mango var inne på detta när vi pratade men honom efter hans föredrag på Pannhuset i Gbg, att han har satsat all sin tid för att bli proffseglare på AC och storbåt. Han menade att det var hans hårda slit och ingen ekonomisk uppackning som gett han den position som han numer har. Det e faktsikt lite som att öppna eget…mycket hårt slit och långa dagar/månader/år utan skälig ersättning :-)

    Blom

  10. Claes Jan 28, 2009 Reply

    Oj, det här var en stor fråga.
    Jag tror att man måste börja från början.
    Vi behöver en bred bas av barn och ungdomar som har roligt när dom tävlar i olika former. Jag vet inte hur klubbarna hanterar ekonomin, men jämfört med att bygga tex. en ishall så krävs det måttlig investering för att kunna segla. Är inte segling en av de 10 största sporterna i riksidrottsförbundet? Relavtivt medlemsantal hur mycket medel går till seglingssporten? Mediatäckning? Sponsorpengar?

    Personligen tror jag mycket på klubbseglingar som BKSS m.flera ordnar så bra. Vi behöver lyfta fram detta, gemenskapen, Köttbullemackorna och snacket efteråt…
    Det är ju så förbaskat kul.
    Snart är det sommar ;-)

  11. Leino Jan 30, 2009 Reply

    Jag tror det är på klubbnivå man måste få jolleungdomar intresserade av kölbåtssegling.
    Kör klubbrace på helgerna med jollar o kölbåt samtidigt o sen gemensamt efterspel med prisutdelning korvgrillning o kaffe o kaka. Låt då gärna kölbåtsseglarna presentera sig o sina båtar samt ge de skeppare som är intresserade av gastar telefonlista till de jolleseglare som är intresserade. Om jolleseglarna blir garanterade att få vara med två o två på samma båt så tror jag det är lättare att få med dem.

    Pengar är ju såklart ett problem för de som är intresserade av att satsa själva. Inte många ungdomar förunnat att kunna köpa ens en Express eller 606 i tävlingsskick. Gäller alltså att få dem att förstå alla olika vägar man kan gå för att fortsätta segla. Får man dem bara till att gasta ett par säsonger så tror jag chansen är stor att de såsmåningom skaffar egen båt eller söker sig ombord på häftiga racemaskiner.

  12. . Jan 31, 2009 Reply

    och varför skall ungdomarna segla kölbåtar?

    Jag ser inte att Jonathan McKee (för att ta Peters exempel) seglar sommarstugor. Med undantag för AC så seglar han mest snabbare racing maskiner kapabla till VMG segling.

    Nej så många som möjligt bör seglar så enkla (billiga) båtar så länge som möjligt så att tillgängligheten blir så stor som möjligt för fler.

    Den grundläggande premisser för diskussionen är tyvärr fel.

  13. Leino Jan 31, 2009 Reply

    Håller med om att det borde gå att segla billiga båtar, så länge det är entyp så spelar inte några kg hit eller dit så stor roll. Tyvärr verkar det inte vara något jätteintresse för de billiga bra båtarna. Finns ju dock i Frankrike massvis av fräcka lite äldre båtar som ligger bra i pris, en del trailerbara :)
    Inte många som fortsätter med jolle efter 17-18-årsåldern, kan vi få dem över i kölbåtar så behöver de inte sluta segla. Om vi nu får rättvisa mätetal även på uddabåtar så tror jag att det kan bidra till att förenkla övergången från jolle till kölbåt då ungdomarna kan välja på annat än dyra etablerade klassbåtar eller husvagnar.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.