Mästarnas Mästare 2009 | foton

Mästarnas Mästare 2009 6469.jpg
En hög med schyssta bilder från årets Mästarnas Mästare. Från herr Kihlborg så klart!

Mästarnas mästare 2009 0177.jpg


Mästarnas Mästare 2009 6569.jpg

Mästarnas Mästare 2009 6686.jpg

Mästarnas Mästare 2009 6606.jpg

Mästarnas Mästare 2009 6153.jpg

Mästarnas mästare 2009 0799.jpg

Mästarnas mästare 2009 1054.jpg

Mästarnas Mästare 2009 6412.jpg

Mästarnas Mästare 2009 6522.jpg

Mästarnas mästare 2009 0987.jpg

Mästarnas Mästare 2009 6404.jpg

Mästarnas Mästare 2009 6288.jpg

Mästarnas Mästare 2009 6868.jpg

Mästarnas mästare 2009 0513.jpg

18 Comments

  1. AL Oct 15, 2009 Reply

    Varför tar dom ner spinnakern? Det står ju Läns på skylten..?

    • Karin Oct 17, 2009 Reply

      För att det är läns till kryssrunding. De hade ganska mycket problem med spinnakern också kan man säga :)

  2. Hans Oct 15, 2009 Reply

    CB66 med spinnaker…. Är det en Stockholms-grej? Eller är fjärdarna inte tillräckligt breda för att kunna skära med gennaker :)

    • Author
      Peter Gustafsson Oct 15, 2009 Reply

      Långt norrut. Nåt med vinden.

      • Jocke_R Oct 15, 2009 Reply

        Ja det verkar ju korkat att köra med ett länssegel på en kryss-länsbana, mycket smartare att använda den där slörballongen istället ;)

        • Author
          Peter Gustafsson Oct 15, 2009 Reply

          Plattläns är en ju klassisk svensk paradgren ;)

          • Hans Oct 15, 2009

            Om man gillar att segla borde väl gennakern premieras – det blir ju mycket längre distans att njuta av för att ta sig i mål

  3. Niklas Oct 15, 2009 Reply

    Coolt med spinnaker, mycket mer strategi och taktik med det istället för genaker som iofs är snabbare men åt fel håll…

    • AL Oct 15, 2009 Reply

      Tips: gippa så åker du åt rätt håll.

      Kan inte hålla med. Större vinklar ger större volatilitet och fler strategiska/taktiska möjligheter. Jämför med lättvind mot hårdvind. I lättvind skär man, oavsett spinn eller assy vilket skapar fler möjliga vägar. I hårdvind sätter du bara spinnarna och åker i princip rätt ner.

      Sen måste jag säga att för normala, tyngre båtar som dom de flesta seglar här (cruiser/racers osv) så blir skärningsvinklarna för VMG väldigt snarlika i större delen av registret. En tung båt som tex wallys och andra maxi C/R med assy på peke kör i princip rakt ner i över 20 knops TWS.

      Andra paraleller är planande båtar som skiff, multihulls osv. Betydligt mer utmanande spel på undanvinden.

      Att cb66orn på MM körde med spinnare har väl mer med att göra att man använder dom även till MR där man försöker konfigurera dom i likhet med Elliot 6.

  4. Pelle P Oct 15, 2009 Reply

    Hans,

    Du börjar närma dig sanningen med seglingen; långt och fort!!!!!!!!!

  5. J Oct 15, 2009 Reply

    Dom skulle kört fritt val kanske?

  6. Niklas Oct 15, 2009 Reply

    AL..

    Jämfört med spin så seglar du alltid “åt fel håll” med Genaker.. Dvs spinnaker seglar du närmaste vägen med..

  7. Erik Oct 15, 2009 Reply

    http://www.youtube.com/watch?v=PqxHgCg3PUk

    Våran lyckade grosshandlarstart i 14 racet

  8. alex Oct 15, 2009 Reply

    Det skulle ju va kul att höra vad de erfarna cb66-seglarna tyckte om att segla cbn med spinnacker!

    • Stefan Blom Oct 16, 2009 Reply

      Alex

      Fartresurserna är det inget fel på med spinne men man behöver vara riktigt koncentrerad då båten blir mycket instabil. Eliot spinnen som vi använde är ganska liten men båten pinnade på ändå.

      På senare år så har vi i CB klassen gått ifrån att skära mycket för att jaga fart och börjat utveckla gennakrarna med höga skuldror så att man kan få fram gennakern för att kunna gå så lågt som möjligt.

      // Stefan Blom

      • Hans Oct 16, 2009 Reply

        Det är väl nåt liknande som J80-gennakrarna genomgått – mer läns än slör….

  9. Stefan Blom Oct 16, 2009 Reply

    Appropå om det är mer taktik eller inte på undanvind med Genaker resp Spinne.

    Jag stod på Aker Brygge och följde Norska Mästarnas Mästare förra helgen och de seglade i 11 metare. Båten är givetvis inte samma båt som en CB66 men lite i samma familj iallafall. Tryckskillnader på banan visar sej direkt i farten hos de olika kombatanterna. Inte bara på kryss utan kanske ännu mer på undanvinden. Det var otroligt vilka omplaceringar det blev på undanvinden, en båt luffade upp en annan och en tredje båt som till synes lågt långt före blev därmed lite täckt och fick störd vind och stannade direkt. Med spinne kan man inte komma ut lika snabbt i fri vind och man tappar rejält om man inte är uppmärksam. Att inte heller använda “läns-gate” ställer också till det för seglarna då en “flyktväg” tas bort.

    Så kanske är det så att i lätt vind och med lätta båtar med stora segel så är spinnakersegling mer taktiskt än med samma båtar som har gennaker.

    // Stefan

  10. Feffe Oct 16, 2009 Reply

    Ähh, spinne med en massa snören och suggor överallt… :-)

    Vi har fullt upp med att undvika att tråla med CB:n som den är.

    // F

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.