Skip to content

19 Comments

  1. Tolvan
    Jan 4, 2010 @ 08:50

    Det är förstås så att det ligger en viss spänning i att se vem som klurat ut den snabbaste båten – om det nu är på vattnet Cupen vinns.
    Men visst har man satt kniven i hela Americas Cup tävlingen – kanske inte vridit om än…
    Trist, tycker jag, som hellre följer Louis Vuitton Cup med match racing mellan likadana båtar – tidigare Americas Cup båtar som byggts om för att på papperet vara lika snabba så boathandling och taktik avgör. Dessutom bestäms från land varje morgon, vilka segel som ska seglas med idag.

    Reply

  2. Trimaransegling Trimaran RIB Bastu i Stockholms Skärgård. Event arrangör. | Sjövillan bloggen
    Jan 4, 2010 @ 09:42

    […] America’s Cup | Segel utan gränser […]

    Reply

  3. fills
    Jan 4, 2010 @ 15:14

    “I skrivande stund är det bara 5 veckor till start. BOR är på väg mot Valencia ombord på sitt moderna fraktfartyg, medan Alinghi har hämtats med helikopter”

    http://valenciasailing.blogspot.com/2010/01/alinghi-5-waiting-off-valencias.html

    Tung helikopter

    Reply

  4. Fabian
    Jan 4, 2010 @ 16:01

    Bra artikel Henry. Återigen så har några faktafel smygigt sig in men budskapet är endock spot on.
    *Inget vet något om masternas exakta höjd.
    *Alinghis båt inte flugigts med Helikopter till Valencia.
    *Att uttala sig om huruvida racen blir roliga eller ej att se på bör man passa sig för.
    *Alinghi vart inte först med en vridbar mast.

    Reply

  5. Calle P
    Jan 4, 2010 @ 18:53

    Match racing i långsamma båtar är inte lika roligt som detta.
    När nästa generation DoG båtr konstrueras så kommer skillnaderna att minska precis på samma sätt som det gjort med IACC båtarna och Match racingen blir tätare. Hoppas att detta koncept vidareutvecklas så att seglingen kan komma någon vart och få mycket PR. Gamla långsamma blybåtar är ingen bra seglings reklam.

    Reply

  6. Patrick L
    Jan 4, 2010 @ 20:53

    Det återstår väl att se om detta blir roligare eller tristare än matchracing i IACC. Skiljer det mycket i båtfart lär nog jag stänga av i alla fall, såvida det inte blir spektakulära händelser förstås; alltså sådana händelser som inte har med kappsegling att göra utan mer är av karaktären “Jack-Ass” eller “Blown Up In Seconds”. Men är det dit vi vill ha seglingen? Allt för att få fler tittare? Då nöjer jag mig nog med att kolla på WMRT, RC44 och liknande istället…

    Reply

    • Patrik
      Jan 6, 2010 @ 17:47

      Första seglingen mellan flerskrovarna som enskild händelse är väl extremt intressant, men visar sig en farkost vara överlägsen kommer intresset att svalna mycket mycket snabbt.

      Reply

  7. Stefan Peterson
    Jan 5, 2010 @ 07:57

    Om detta spektakel finansierar sig själv så må det få ha sin gång. Men inte ens formel 1 arbetar enligt så lösa boliner. Segling är en grön sport och det borde promotas mer inte sådana här koldioxidstinna event.

    Reply

  8. Svenne
    Jan 5, 2010 @ 08:51

    Fast lite sjukt är det !
    Vad är målet med denna segling, knappast att bevisa vilken typ av båt som är snabbast.
    Vilken är Sveriges äldsta Pokal som det seglas om fortfarande, kanske något för Peter G. att skriva om.

    Tack för en bra sammanfattning om monstren.

    mvh Svenne

    Reply

  9. Johan
    Jan 5, 2010 @ 12:02

    Hva er deffinisjonen på hvor seilet er laget.
    Duken er laget i USA men seilet er sydd sammen av deres egene seilmakere.

    Kanskje noe North ikke vil kommentere?

    Reply

  10. PelleL
    Jan 5, 2010 @ 12:52

    Problemet är väl att finns ingen definition……det står “with a yacht or vessel propelled by sails only and constructed in the country to which the Challenging Club belongs”

    Reply

  11. Per Ferskaug
    Jan 5, 2010 @ 19:10

    Mange kan mene mye om AC cup i “gamle” båter. Dette er ekstremutvikling som vi alle får glede av.
    Fleskrog generelt : gjennomgående spiler, Code 0, furling sails osv kommer fra slik utvikling.
    Ekstremseiling ja – de kobler av vantet i le for å kunne skjøte genua slik de vil!!!
    Plask gjerne rundt i dinosauren med blyloddet under – om trygghet et målet.

    Reply

  12. Anonym
    Jan 6, 2010 @ 15:32

    “som sträcker sig 7 m framför pontonerna.”

    Ponton? Det er da ingen flytebrygger men lynraske seilbåter. Seilbåter har skrog, ikke pontonger.

    Reply

    • Heffe
      Jan 6, 2010 @ 21:43

      tack herr anonym för intressant kommentar.
      som civilingenjör är jag är medveten om att ordet ponton används för flytbryggor som betongpontoner, och som lyftanordningar i t.ex. flytdockor för att lyfta upp skrov för reparation, eller från havsdjupen. just nu håller jag på att köpa in en 8 m betongponton till mitt sommarställe.

      men för det första är inlägget är skrivet på svenska, inte danska. det förekommer i svenskan att sidoskroven på flerskrovsbåtar kallas för pontoner. jämför med de engelska synonymerna “sponson” och “float”. visst betyder float också “flytkropp”, “flottör”, “lastbil i karnevaltåg” och “flytmån inom en aktiekurs”. men det gäller att kunna läsa av sammanhanget vad som gäller.

      för det andra behöver aktiva, dynamiska journalister ett stort antal synonymer, eljest blir texten torr och repetitiv. så när det gäller t.ex. mast så förbehåller jag mig att kalla den pipa, stång, rör, pinne, räfsa, vinge, profil, segelställning, kolfiberprodukt, allt efter sammanhang och variationsbehov. att sedan “sejlpinde” på danska betyder latta kan inte hjälpas.

      davs. du maa ha det godt. henry, elev i hellerup samgymnasium for nogle aar siden.

      Reply

      • CB
        Jan 6, 2010 @ 21:49

        :-)

        Reply

      • Stein
        Jan 8, 2010 @ 04:09

        @Heffe
        Greit svar, nesten, om et lite viktig tema, men han over her som kritiserer ordet “pontonerna” har likevel et poeng. Ordet virker nedsettende mot flerskrog. Det er antagelig ikke ment sånn. Men det virker også litt amatørmessig eller lite maritimt. På engelsk brukes aldri ordet “pontoon” om et skrog. Det finnes rikelig med ord i alle de skandinaviske språk til å unngå den faktiske feil å omtale et skrog med et ord som betyr “flytende element av brygge eller annen ellers fast installasjon”.

        I tillegg gjør du en feil i ditt svar: Han er neppe dansk. Ingen over her skriver dansk. Heller ikke jeg. I tillegg til svensk, er bare norsk brukt til nå.

        Ellers:
        Veldig spennende å følge med på det tekniske sidene av dette. Det er jo overdreven gigantomani, men det er jo ikke nytt i AC! J-Class… Dette bør uansett alltid være det råeste av teknologi. Det måste ikke være flerskrog, selv om jeg liker det (og seiler det), men det må være båter som flytter grenser, som er innovative, som gir en utvikling i teknologi, og som er spennende å se på.

        Hva om Formel 1 biler var tregere enn terrengbiler? Idiotisk selvfølgelig. AC-Class er ca 70 fot, som VOR70. Om en VOR70 stilte mot en AC-Class, er det sannsynlig at jorden-rundt-båten ville knuse banebåten i alt annet enn helt lett vind. Da er det noe alvorlig feil. AC er ikke en “Classic” regatta. Retrobåter som AC-Class duger ikke!

        Reply

        • Jonte
          Jan 8, 2010 @ 09:07

          Men……Heffe är ju c i v i l i n g e n j ö r ……wow!
          Utan kunskap om versalers användning i det skrivna språket.

          Reply

          • Hans Gunnarsson
            Jan 8, 2010 @ 13:55

            Smart. Om man inte kan klanka ner på innehållet kan man ju alltid köra lite ad hominem och grammatikpåpekanden…. Det brukar ju höja debatten.

            För att komma tillbaka till ämnet, som Stein skriver så borde ju framtida AC-båtar vara “F1” för banrace. Och då borde det finnas hyfsat stort utrymme för olika konstruktioner, det blir både segling och konstruktion som samspelar. Det är i alla fall ett av de stora skälen till att jag gillar F1, och då är det väl någon typ av box-regel som gäller? Sen kanske de inte behöver vara 90 fot långa… Men blyfraktare kanske inte är svaret (säger en blyfraktare)

            /Hans

  13. Segel eller vinge? « 42
    Jan 8, 2010 @ 12:34

    […] 01 2010 Henry Ericsson fortsätter sin bevakning av den 33:e upplagan av America’s Cup på blur.se. Denna gång tittar Henry närmare på […]

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.