Skip to content

87 Comments

  1. Team eXilia
    Aug 12, 2011 @ 09:08

    Då får jag ställa frågan här istället.

    Du protesterade på Hermanö runt men inte på Oset där båtar utan mätbrev deltog. Varför?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Aug 12, 2011 @ 09:32

      Jag tyckte det var olustigt att man på Oset släppte in ett antal båtar på skepparmötet genom att fråga allmänheten. Jag var på väg att säga ifrån, men insåg att det hade blivit rejält dålig stämning. Så jag fegade väl ur :-)

      Parallellen är väl Göteborgs Offshore Race förra året när jag var den som sade ifrån när Royal Blue ville köra utan mätbrev. Så här i efterhand så var det definitivt rätt att sätta ner foten?

      Min fråga till dig då. Om du blivit tvåa på Oset efter en uddabåt som saknade mätbrev. Hade du känt dig 100% ok med det? Eller att en annan X-99 hade tagit hem vandringspriset som bästa X-99 utan att vara inmätt?

      Och är det ok att strunta i att mäta in sin X-99 för att segla entypsracen i Långedrag?

      Reply

      • Team eXilia
        Aug 12, 2011 @ 10:35

        Man får inte ta så seriöst på handikappsegling.
        För att vinna i ett stort fält måste man ha rätt båt för rådande omständigheter och segla bra.

        Mig veterligen är det bara på VM som X99 mäts in. Senats vi var med i Norge så mättes förra årets 1 ,2 och 3 in väldigt seriöst. Andra åkte på stickprovskontroll och utöver detta så kontrollerades bara enkla småsaker tex att mantågen var rätt sträckta.

        Sedan känner jag mig aldrig helt nöj med att komma två vare sig det är en udda båt eller inte.

        Första båt vi passerade på Hermanö var Vipern på väg ut till första märket. Sedan kom dom planande för bi efter rundningen av märket och såg dom aldrig mer. Med två båtar med så olika egenskaper så är det svårt att jämföra.

        Reply

        • Anders svensson
          Aug 13, 2011 @ 10:55

          Du svara aldrig på Peters fråga.

          T.ex. är det OK om jag kommer med en X-99 som inte längre är en X-99 pga ändringar på både båt och segel, får jag segla med er då i Långedrag?

          Reply

  2. Janne P
    Aug 12, 2011 @ 09:39

    Bra tråd ! Låt oss hålla oss till ämnet !

    Jag var ivrig förespråkare för en “motionsklass” i den förra tråden. Jag såg det som ett bra sätt att börja : Kom med det du har. Starta, segla och få en seglad tid. Sen kan man räkna bäst man vill. Vilket SRS hade jag behövt för att vinna ? Med det SRS jag troligtvis hade fått, var hade jag hamnat då ? När man märkar att det här är ju kul, mäter man in och är med och slåss om placeringarna.

    Men… jag har funderat lite mer….. Hur skall vi hantera frågan med låt mig kalla det respekt på banan. Jag ser en uppenbar risk för situationen ” Flytta dig, vi kappseglar”. Kanske var det som hände på Härmanö bra ur en synvinkel. Ingen visste att de fyra båtarna det handlar om deltog utom tävlan. Dom hanterades av “tävlingsklassen” som vilken annan båt som helst. Men jag är tveksam till om det skulle fungera satt i system. I tävlingsklassen vill man ju veta vilka man seglar mot.

    Nja, jag är skeptisk…

    /J

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Aug 12, 2011 @ 09:50

      Jag kanske är naiv, men jag har inget problem att segla mot, och respektera, båtar som seglar i andra klasser. Oavsett om den kallas “öppen”, “tur”, “skøyter” eller “multihull”. Även om det enda vi kan påverka är resultatet i vår egen klass.

      Och jag tycker att man borde sätta upp priser i en öppen klass precis som för alla andra. Kanske ett gratis mätbrev till vinnaren :-) Och så klart skall de vara med på utlottningspriser och allt annat precis som vilka båtar som helst. De är fullvärdiga deltagare men i en egen klass.

      Reply

      • Janne P
        Aug 12, 2011 @ 11:03

        Vad bra, då vet vi att båttillbehörskrängare går att lita på !

        Men hur är det med alla “slipade segelmakare, båtkrängare eller andra” ?

        ;-)

        /J

        Reply

  3. Stefan P
    Aug 12, 2011 @ 09:46

    Den här frågan är relevant. Jag kan inte kulturen på väst sidan. Här i soluppgångens rike har vi några större SRS tävlingar och de har en tendens att öka några exempel är Arkö runt, Byxelkroken, Hundai cup etc. På dessa måste krav ställas på formalia ställas för att det skall vara kul och ställa upp alternativt någon form av divisionsindelning. På andra mer lokala tävlingar där det kanske tom skjuts 10 minutersskott kan man kanske strunta i det men det är ingenting som tilltalar mig då kan jag hellre segla och bara njuta. När nu SSF väljer att inte agera och vi seglare inte kan enas om några former så blir detta en av följderna. Jag tycker Peter gör rätt som pekar på bristerna sedan måste vi gemensamt finna någon lösning. Jag är själv seglingsledare i helgen och vet vilket arbete det är att arrangera en tävling. Så att skjuta på “pianospelaren” är inte någon lösning på problemet.

    Reply

  4. leif
    Aug 12, 2011 @ 09:51

    En kappseglande båt måste ha ett mätbrev enl regleverket. MEN och här kommer min poäng, om båten vid kontrollmätning på en regatta visar sig ha andra mått än de som står i mätbrevet, så är det mätningen och inte mätbrevet som gäller. Mätbrevet är i det sammanhanget av intet värde. Därmed blir mätbrevet endast ett dokument för mig själv, så att jag vet att båten överensstämmer med klassreglerna. Om det nu är på detta sätt, så borde det räcka med att varje seglare intygar genom en underskrift att sin båt överensstämmer med klassreglerna. Seglingsreglerna talar ju ändå om ärlig segling. Visar det sedan vid kontrollmätning att man inte följt klassreglerna skulle man kunna ha ett större ekonomiskt straff som utdöms.

    På detta sätt skulle man säkert kunna attrahera en större mängd seglare, vilka kanske tycker det är onödigt omständigt att mäta in en båt/segel. Speciellt på de lokala regattorna.

    Reply

    • Jan Dejmo
      Aug 12, 2011 @ 10:04

      Hej Leif!

      Om ett mätbrev innehåller båtspecifika uppgifter – t.ex. segelmått – så gäller dessa i tillägg till klassreglerna. I sådana fall räcker det alltså inte med klassreglerna för att avgöra om en båten är OK.

      Jan

      Reply

      • leif
        Aug 12, 2011 @ 11:24

        I see.

        Reply

  5. Pelle Lindell
    Aug 12, 2011 @ 09:53

    Jag tycker den norska lösningen med tur-klasser är ett fördöme. I Norge kör man tur-klasser utan respit men man kan ju precis lika gärna använda ett “hitte-på” system baserat på SRS.

    Reply

    • Andreas
      Aug 12, 2011 @ 13:12

      I Trondheimsfjorden er det en regatta som hvert år har en turklasse. Her kan hvem som helst stille og man får et LYStall som er basert på hva lignende båter har (det finnes jo alltid en likedan båt en eller annen plass med LYSbrev). Denne klasse starter for seg selv og ganske lenge før de andre klassene slik at det ikke blir noen konflikter.

      Den store upsiden med dette er at det somregel er dobbelt så mange båter som deltar i denne regattaen i forhold til andre i området. Mange familier og turseilere ønsker ikke å bruke tid og penger på målebrev, men har likevel lyst til å delta på en seilas eller to i året.

      A

      Reply

  6. Andreas i HP
    Aug 12, 2011 @ 09:54

    TJR har varit en bra föregångare här
    egen klass för de som tävlar utan mätbrev/SRS-tal….men kan inte vinna totoalen.
    Där har jag aldrig hört att det varit problem osv…flytit på under många år.

    Kanke en best praxis.

    Inget brev= välkommen att segla egen klass.
    Funkar på vanlig distanskappsegling.
    Låt denna klass segla 5 min efter eller före klassen innan…

    Jaktstart…tycker de skall blandas in i vanliga racet o deltagarna där oxå..

    Alla som seglar ett race är viktiga att ta hand om och de är o skall känna sig välkomna.

    MVH Andreas

    Reply

  7. Per
    Aug 12, 2011 @ 10:15

    Jösses…
    Nu har jag läst igenom alla (fn 212) inlägg i Hermanö runt formalia-tråden.
    Jag är ingen flitig kappseglare själv…ställer bara upp någon gång då och då. Lärde mig mycket matnyttigt i den långa tråden.

    Jag har dock ett gilitgt mätbrev i år eftersom en kompis tipsade/påminde mig om att det behövdes…annars hade jag inte haft det…formalia kring kappsegling inom SRS finns tyvärr inte jämnt på näthinnan för mig ;)

    Min åsikt:
    Var tydlig i inbjudan vad som gäller
    Om ngn ändå dyker upp utan giltigt brev…låt dem starta iaf.
    I resultatlistan hamnar de längst ner utan placering, men inkl seglad och korrigerad tid samt det SRS-tal som använts under tävlingen….detta för att man skall ha en chans att se vart man skulle hamnat om man fixade ett giltigt brev . Borde bli ett bra incitament att ha allt i ordning till nästa gång utan att för den skull totalförstöra kanske den enda “egna helgen med båten o polarna” för säsongen.

    mina 2 cent
    /Per

    Reply

  8. JS
    Aug 12, 2011 @ 10:33

    Såklart alla skall ha mätbrev, så i första hand skall ingen tillåtas starta utan mätbrev, men i det speciella fallet med HR tyckter jag ändå att en uns flexibilitet var på plats, HR’s TL gör ett gott arbete och att på detta sätt sätta dem i rampljuset för en enstaka förseelse tycker jag är dem ovärdiga. En vinst i HR tas på plats och inte efter, dagen efter spelar det inte speciellt mycket roll om man kom 2 eller 3 plats. Det är då och endast då som applåderna tillfaller segraren. Och den mysiga stämmningen är. All skuld har nu fallit på TL och jag hoppas att de inte blir mer enkelspåriga i sitt trevliga bemötande på fredagen och lördag morgon. Paragrafer och tjaffs gör inte folk mer goa om man säger så.
    Att segla utan mätbrev får gärna för mig segla i egen klass, men man kan också inväga lite olika fakta i sitt dömmande, om båten är precis likadan som förra året, och man gör allt i sin makt för att ordna ett mätbrev strax efter för att ställa saker till rätta. Att göra allt man kan för att så mer båtar till start är mer värt en en placering. Jag tycker att t.ex har man ett mätbrev som man naturligtvis måste ha för speciella båtar, men att det är något år gammalt borde det inte vara så svårt att vara lite flexibel och låta det bli omprövat. Har man inget mätbrev alls eller äldre än 1 år tycker jag det är mer försumligt.

    Reply

    • Uffe
      Aug 12, 2011 @ 12:37

      Men att en båt som är oförändrad ska få segla på föregående års mätbrev kan ju också ställa till det. Titta till exempel på årets förändringar i SRS, där är det säkert en del som hellre skulle tjäna på att segla på föregående års mättal, då är det ju svårt att få en rättvis bedömning om några tar ut ett korrekt mätbrev och andra seglar efter förra eller kanske tom förförra åters mätbrev.

      Reply

  9. Patrick L
    Aug 12, 2011 @ 10:38

    De bästa racen jag har varit på har bra organisation i Race office för att klara av alla kontroller i god tid innan första racet börjar. KSSS brukar få mycket skit i olika sammanhang men när det gäller sånt här är de exemplariska. Mätbrev skall in, ingen diskussion. Besiktningar genomförs, besättningar vägs och först när allt är klart får man seglingsföreskrifter och ev bow stickers.

    Symptomatiskt för bra race/arrangörer är också att de är väldigt tydliga med information redan i inbjudan med vad som gäller och sedan håller sig till det. Samtidigt kan de vara flexibla i sådant som rör alla och som kan fattas beslut om – t.ex. om man skall trycka in ett extra race om man har bra vindar eller om man skall flytta på distansrace till en dag när man förväntar sig bättre vindar etc. Sådana beslut fattas då och anslås på anslagstavla och kommuniceras ut på skepparmöten etc. Aldrig några regelvidriga muntliga undantag från KSR.

    Och att göra som HKSS och erbjuda segling utanför ordinarie resultatlista om man inte har något mätbrev är väl utmärkt. Om man nu inte har bemödat sig om att skaffa ett mätbrev har jag svårt att förstå varför man skall kräva att få finnas i ordinarie resultatlista. Det viktiga är väl då att få komma ut på vattnet och segla med de andra på banan, inte att göra resultat?

    Jag tror att om fler arrangörer använde tävlingsreglementet och de mallar för seglingsföreskrifter som tillhandahålls av SSF – samt ser till att själva följa det som där står – så försvinner många av dessa problem och jag har väldigt svårt att tro att det skulle straffa deltagarantalen. Jag känner mig rätt säker på att det är tvärtom. Mycket handlar om information och kommunikation före tävlingen. Om man redan i inbjudan har informerat tydligt om antal straffsvängar och hur stor zonen är så minskar risken att någon har missat infon när det väl är dags för race.

    Rent pedagogiskt finns också några saker man kan göra. En av de vanligaste frågorna på skepparmöten är hur starten fungerar. Här har bl.a Watski 2Star Baltic gjort en kanongrej som inte explicit berättar hur det går till utan hänvisar till rätt ställe i regelboken. Det har tvingat några att faktiskt öppna regelboken och kolla. Förvånat konstaterar de att det är jättetydligt beskrivet där. Bra pedagogik.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Aug 12, 2011 @ 10:52

      Bara ett sidospår när det gäller KSSS. Kollade inbjudan till DataCom Cup. Man är noga med KSR, ISAF OSR cat 5, reklamlicenser och ISAF Regulation 20. Men man hänvisar inte till att SRS-reglerna används, så formellt gäller inte dessa?

      Jag försökte hitta mallar för inbjudan till SRS-race, men hittar inga på SSF?

      Om det inte finns, kanske det är något för “Arbetsgruppen för Havs- & distanskappsegling” att ta tag i?

      Reply

      • Patrick L
        Aug 12, 2011 @ 16:01

        De har väl alla möjligheter att lägga till det i seglingsföreskrifterna, men bättre hade förstås varit att ha med det från början. Såg f.ö att det inte bara gäller SRS-race. I inbjudan till X-35 VM finns ingen uppgift om man skall följa X-35 klassregler, fast man hänvisar däremot till några enskilda regler i klassreglerna och skriver i övrigt bara att regattan seglas enligt reglerna “som de är definierade i KSR”.

        Reply

      • Bo Samuelsson
        Aug 15, 2011 @ 09:41

        Det står att klass är SRS kölbåt och att
        “1. Regler
        1.1 Tävlingen genomförs i överensstämmelse med reglerna så som de är definierade i Kappseglingsreglerna (KSR) och med Appendix S.”

        I definitionen för regler så ingår klassreglerna, därför så har man hänvisat till att SRS-reglerna används.

        Reply

        • Patrick L
          Aug 15, 2011 @ 09:54

          Hej Bo! Hur ser du på detta i relation till diskussionen om tydlighet? Vore det inte bättre att konkret peka ut de regelverk som är aktuella?

          Reply

        • Peter Kross
          Aug 20, 2011 @ 00:00

          KSR appendix J:

          J2 INNEHÅLL I SEGLINGSFÖRESKRIFTER
          J2.1 Seglingsföreskrifterna ska innehålla följande information:

          8) de handikapp- eller respitregler som ska användas och för vilka klasser
          de i så fall tillämpas, och

          Appendix S:
          S1 REGLER
          S1.1 Tävlingen genomförs i överensstämmelse med reglerna så som de är
          definierade i Kappseglingsreglerna (KSR).
          S1.2 (Seglingsföreskrifterna anger alla andra skriftliga handlingar som gäller
          för tävlingen.)

          Reply

    • Patrik
      Aug 12, 2011 @ 15:08

      Jag håller delvis med Patrick L om att arrangörerna skall använda sig av SSF färdiga mallar. Dock är dessa anpassade efter våra OS-klasser. Mallar för tävlingar typ: Tjörn Runt, Ornö Runt Mfl. finns inte.
      Om man tittar i tävlingsreglementet under säkerhet gäller samma regler på Tjörn Runt som på en Op-regatta.
      SSF borde försöka komma ut med mallar för kappseglingar typ distanskappseglingar, Mätbrevs båtar mfl. Detta för att underlätta för svenssons kappseglande.
      Jag fick frågan på en TL utbildning för vem jag arrangerade kappseglingar. Då svarade jag: -för funktionärerna.
      -FEL svarade läraren. -Det är ju för kappseglarna!
      Detta har jag tänkt på länge och kommit fram till…
      Om man har funktionärer kan man arrangera en kappsegling även om ingen kappseglare dyker upp.
      Men går det att arrangera en kappsegling utan funktionärer?
      Tänk på att visa arrangörerna uppskattning de jobbar ideellt som lekledare år Er

      Reply

      • Patrick L
        Aug 12, 2011 @ 15:22

        Bra synpunkt, hoppas att SSF jobbar fram detta.

        Det här är faktiskt exemplariskt i ORC International. I deras s.k “Green Book” (mästerskapsregler) finns detaljerade mallar för inbjudan, seglingsföreskrifter o.s.v som verkar användas av de flesta och det fungerar väldigt bra.

        http://www.orc.org/rules/Green%20Book%202011.pdf

        Reply

      • Peter Gustafsson
        Aug 12, 2011 @ 16:16

        Jag tror det hade betytt mycket att göra bra mallar & färdiga formuleringar. Både för arrangörerna, men också för oss seglare som får se ganska många varianter på en säsong.

        I samband med detta bör man också hantera säkerheten. Många sitter nu och snickrar själva vilket är svårt. Och ISAF OSR cat 4/5 är ingen lösning heller då de flesta skärgårdskryssare inte kan uppfylla dessa krav. Ex DataCom Cup, där A22, Drakar, Neppare och liknande båtar knappast uppfyller “3.09 cockpits” som bland annat kräver självlänsade brunnar?

        Vilka är det som sitter i den här gruppen under arrangörskomittén?

        Arbetsgrupp – Havs- & distanskappsegling

        Uppgifter
        Gruppen skall inledningsvis göra en kartläggning av ”havs- och distanskappsegling” i Sverige idag. Vad är havs- och distanskappsegling? Skall vi istället kalla det distanssegling, storbåtssegling eller segling under empiriska system. Hur många regattor arrangeras, hur många kappseglare deltar? Är våra produkter kundanpassade? Vad är styrkor och svagheter? Kartläggningen skall innehålla en förklaring och bedömning om eventuella avgränsningar kring dessa frågor.

        Därefter skall gruppen i huvudsak jobba med:
        – Support till regattaarrangörer, spridning av information gällande regelverk för dessa.
        – Koordinering av tävlingar och spridning av information kring dessa till utövare.
        – Koordinera och samarbeta kring de olika reglerna (läs klasser)
        Tekniska frågor ska skötas av tekniska kommittén

        Medlemmar
        Gruppens medlemmar skall vara ca 3-4 st och spridda geografiskt.

        Reply

        • Patrick L
          Aug 12, 2011 @ 16:31

          Det där låter väl som den arbetsgrupp som SSF föreslog på ägarmöte för snart två år sedan som alternativ till SHF. Jag vet inte om den har blivit bemannad än.

          Reply

          • Desillusionerad
            Aug 20, 2011 @ 10:28

            Arbetsgruppen leds av SHF ordförande Eva Holmsten. Den har aldrig bemannats och den har aldrig haft några möten

  10. StefanK
    Aug 12, 2011 @ 11:14

    Jag tycker Peters ide lät bra.
    Låt de båtar som inte har ett giltigt mätbrev får vara med som om de hade det, ingen egen klass. De flesta det handlar om är ju båtar som har ett gammalt SRS/LYS men inte uppdaterat mätbrev så det borde inte vara något problem att sätta ett inofficiellt tal.
    De seglar på ett inofficiellt SRS bestämt av seglingsledningen.
    Står med i resultatlistan efter seglad och korrigerad tid som alla andra men med flaggan “utom tävlan”.
    De får då ingen “officiell” placering och iden om att ha presentkort på kostnad för SRS-inmätning är ju lysande.

    Med detta upplägg får man många deltagare och klara och tydliga regler som ger god stämning. De som deltar utan mätbrev får förhoppningsvis ett incitament att skaffa mätbrev – “det var ju skitkul att vara med/synd att vi inte hade mätbrev då vi palcerade oss så bra”.

    Reply

  11. TRE
    Aug 12, 2011 @ 11:22

    Många kloka ord har skrivits i inläggen ovan. Min uppfattning är att de mallar som finns och tävlingsreglementet är bra. Använder man detta får man mycket hjälp som arrangör. En kappsegling kan mycket väl delas in i olika klasser där olika respitsystem förekommer. Det kan t ex vara en IRC klass, en ORCi klass en SRS klass och en ”Öppen” klass.

    Det är viktigt att alla deltar i tävlingen. Om man deltar utanför tävling gäller inte KSR och då kan det uppstå problem både på banan och vid eventuella försäkringsärenden. Korrekta och tydliga inbjudningar och seglingsföreskrifter är en förutsättning (använd mallarna). I inbjudan och seglingsföreskrifterna framgår det vilka regler som gäller t. ex SRS reglerna.

    Vi har en tävling varje år med SRS klasser och en Öppen klass. I den öppna klassen är det ett startfönster på 15 minuter där båtarna själv avgör när de vill starta. Ingen stress eller nedräkning, inga tjuvstarter. TL noterar individuella starttider och målgångstider, seglad tid redovisas och priser lottas ut i klassen. För denna klassen gäller enbart KSR alltså inget krav på mätbrev o dylikt. I övriga klasser gäller även SRS reglerna. Båtarna i öppen klass redovisas separat.

    I mitt tycke täcker denna lösning det mesta eller har jag missat något?

    Reply

    • Janne P
      Aug 12, 2011 @ 11:34

      +1

      Reply

    • Patrick L
      Aug 12, 2011 @ 16:42

      TRE, låter bra tycker jag och det är ju som du säger en viktig skillnad att deltaga i en “öppen klass” mot att deltaga “utom tävlan”!

      Reply

  12. Per
    Aug 12, 2011 @ 11:34

    Jaja, nu finns det ju regler så det känns töntigt att klaga på att folk åberopar dem. Sen kan man ju tycka att att handikapsegling borde vara motionsklass och krånglet med mätbrev kan strykas nästa steg är väl då att dela ut en plakett till alla som kånkat runt..som vätternrundan.. Så känns ju som att man måste ha regler om man vill kappsegla…

    Reply

  13. Pär Bäck
    Aug 12, 2011 @ 11:56

    Får säga att detta är en myckket intresant läsning. Jag själv bävade inför Pantaenius Bohusracet i år att vi skulle hamna i en situation att någon båt inte hade ett giltigt SRS-tal. Jag mejlade därför ut ett antal mejl i god tid för att alla skulle få tid att fixa ett riktigt mätbrev. Men trots detta så var det över 20st båtar två veckor innan som inte hade ett mätbrev och jag fick ett antal oroliga svar från deltagare att dom inte hade fått svar från SSF ännu. Som tur vad ryckte SSF upp sig och fick ut alla breven innan vi skulle starta. Dock var det en båt som fick ett mätetal och då en Norsk va klart som fick nästan 0,1 högre än vad han seglade med i det Nor-Lys. (Mätbrevet kom dagen innan start)
    Han överklagade vad klart detta kvällen innan start då han tyckte det inte fanns någon rim eller reson i detta. Vi höll på fram till ett par timmar innan start för att få ett svar från SSF på överklagandet. Men fick sedan ge upp.

    Båten i fråga seglade sedan med sitt svenska SRS tal. Men hoppades på att få ett svar innan tävlingen var över. Detta dröjde tyvärr ca 3 veckor efter själva seglingen innan detta var utrett.

    Hur skall man då agera som tävlingsledare och hantera ett resultat i detta läget?
    – Vänta i 3 veckor med att ha en prisutdelning
    – Låta han segla med det mätetal han fick och aldrig mer se båten på sin segling.
    – Eller som jag gjorde. Vi körde reultat listan enligt förstunden gällande SRS tal., Sedan justera resultat listan för berördbåt och placera den på en delad plats med den båten som fick den platsen först och om det rörde sig om ett pris fixa ett till.
    Vad tycker seglar Sverige om detta och hur skall man agera om den tävlande har i god tid ansökt om ett mätbrev men inte fått ut detta. Det fanns några som väntade från april för att få sitt mätbrev sista veckan i juni.

    Tacksam för synpunkter

    Reply

    • Patrick L
      Aug 12, 2011 @ 16:28

      Pär, jag är inte säker på att jag helt förstår vad du menar, men OM jag förstår det rätt så motsvarar det väl ungefär att han hade fått gottgörelse om mätetalet hade ändras efter överklagan? Det låter väl rätt men man kan ju lika gärna göra det formellt i så fall? Som seglare hade jag tyckt att följande kedja hade varit naturlig:

      1. Ansöker om mätbrev
      2. Får ett i mitt tycke alldeles för högt mätetal
      3. Överklagar till SSF
      4. Åker till regattan och anmäler mig med det mätbrev jag har och påtalar att det är överklagat
      5. Lämnar in en ansökan om gottgörelse
      6. PK fattar beslut att avvakta SSFs beslut
      7. Seglar regattan med det mätbrev jag har
      8. Resultatlistan fastställs och prisutdelning sker
      9. Om mätetalet ändras återupptas förhandlingen och jag kan få gottgörelse
      10. Två båtar kan då hamna på samma placering.

      Däremot skall man nog inte som arrangör ta någon som helst debatt om mätetalet som sådant.

      Reply

    • Peter Kross
      Aug 12, 2011 @ 16:42

      det är väl alltid det respittalet som gäller tävlingsdagen. Mao. när det inte kommer in en ändring innan tävling så är det det som gäller även om en ändring kommer senare. Jag själv råkade ut för det. Det är bara att acceptera.

      Reply

      • Patrick L
        Aug 12, 2011 @ 16:43

        Ok, jag trodde att om man “vinner” överklagan och får ett ändrat tal så är detta grund för gottgörelse då man är utan egen skuld…

        Reply

        • J - lover
          Aug 12, 2011 @ 16:54

          Dette kan først og fremst høres ut som en sak som den offisielle måleren for regattaen (antar at det var en oppnevnt) burde ta tak i sammen med arrangør.

          Uten å ha satt meg inn i alle kjennsgjerninger her så vil jeg ikke bombastisk si noe om han ville ha fått en søknad om godtgjørelse godkjent eller ikke av en PK (det skal tungtveiende grunner til for å gi en godtgjørelse), men slik jeg har forstått det så ble klagen på måltallet sendt allerede før regattaen og så fort som mulig etter at måltallet ble kjent for seileren og ved å gjøre dette så har han i alle fall styrket sin sak i forhold til godtgjørelsessøknaden. Det store spørsmålet som en PK kan og må stille i en sak som dette : er det blitt gjort en feil ifra arrangør eller målbrevsutsteder??

          Espen

          Reply

          • Patrick L
            Aug 12, 2011 @ 17:43

            J-lover: Jag kollade just igenom gottgörelse i reglerna och där sägs ju faktiskt explicit i KSR 62.1 att övervägan om gottgörelse skall vara grundad på:

            a) en felaktig åtgärd eller underlåtenhet av kappseglingskommittén, protestkommittén eller den arrangerande myndigheten, men inte genom en protestkommittés beslut när båten var part i förhandlingen

            Alltså kan man inte alls få gottgörelse för fel begångna av nationell myndighet? Desto viktigare att söka sitt mätbrev i tid då.

          • J-lover
            Aug 12, 2011 @ 19:59

            Hei Patrick

            Desverre så har du helt rett i dette, nasjonal myndighet er ikke nevnt i RR 62.1 a som ett av de organer som kan ha gjort en feil som kan utløse en godkjenning av en søknad om godtgjørelse (har også dobbeltsjekket dette med en internasjonal dommer). Det som arrangør i etterkant har gjort med å justere den gjeldende båts korrigerer tid og endring i resultatlisten er noe som de gjør på eget initiativ og er ikke pålagt dem. Her må en bare passe på at ingen andre deltagere får sine plasseringer forringet dvs båten må da dele plass med en annen båt.
            Espen

    • J - lover
      Aug 12, 2011 @ 16:43

      Som dommer og arrangør i egen forening , flere nasjonale mesterskap inbefattet, så synes jeg at den tilnærmingen som du valgte i dette tilfellet var en pragmatisk og god måte å behandle problemstillingen på. I utgangspunktet så gjør vi dette fordi vi er glade i seilingen og for å gi andre anledning til å kappseile i fornuftige former og da nytter det ikke å gjøre det allt for vanskelig for seilerne å delta. Men det er et stort men her og det er at som arrangør må en være påpasselig med å sørge for at de avgjørelser som taes blir slik at de er så rettferdige som mulig (å tilfredsstille alle er jo ikke alltid mulig) og kommunisere disse på beste mulige måte for alle deltagere i regattaen.

      Espen

      Reply

  14. Martin X-99 Xil
    Aug 12, 2011 @ 13:40

    Tycker att man skall låta båtar utan SRS tal vara med, men de får redovisas i en separat klass. Sedan får man gissa SRS tal om det behövs för jakt start o.s.v. men i resultat listan skall de inte ha något SRS tal. Då får alla vara med samt man har ett incitament till att skaffa mätbrev.

    Sedan undrar man varför finns detta problem med att inte ha SRS brev över huvud taget finns!?
    De flesta regattor skall man anmäla sig till minst en vecka innan, det borde räcka för att få fram ett SRS tal om man tänker på det när man utformar SRS!
    Nu har man tyvärr valt att vara hemlig för att undvika att folk optimerar sina båtar, med resultat att det krävs mer jobb för att optimera sin båt men det går samt att man får långa ansökningstider och det blir dyrt.
    En rimlig lösningen är att publicera hur man räknar ut SRS, och om man nu tagit fram en kalkylator för att räkna fram SRS, så lägg den på nätet. Självklart kommer folk att optimera, men om man lägger kraften på finjustera kalkylator inför varje år så lär de flesta tröttna på att optimera då man får börja om varje år samt att kalkylatorn blir mer rättvis med tiden.

    Annars är jag glad varje år man slipper ansöka om mätbrev, den dagen det krävs är jag osäker på om man orkar för att köra ett race.

    Reply

  15. Omega
    Aug 12, 2011 @ 15:53

    Man verkar kunna få generella mätbrev som inte är bundet till båten. Hur skall man ställa sig till det? Är mätbrevet ett SRS tal till ägaren eller till utrustningen? Skrovet verkar man kunna byta fritt. Inga segelnummer eller liknande bekräftar vilken båt det seglas med. Om man nu hävdar att SRS-tal är för avvikande från SRS-tabellen så måste väl båtens identifikation specificeras? Eller har det ingen betydelse?
    http://www.ssf.se/tk/pdf/srs/E4160.pdf

    Reply

    • Pelle Lindell
      Aug 12, 2011 @ 16:35

      Att det inte står ett segelnummer på det mätbrevet är nog ett misstag…vi skall kika på det genast. Meningen är att man bara skall kunna få mätbrev för en fysisk enskild båt.

      Reply

      • Omega
        Aug 12, 2011 @ 19:23

        Då finns det en till att titta på; http://www.ssf.se/tk/pdf/srs/E4422.pdf
        Samme ägare…han har ju några stycken…

        Reply

      • Omega
        Aug 21, 2011 @ 18:14

        Det verkar inte ha hänt något Pelle, är det Ok att ha sådana mätbrev då?

        Reply

        • Pelle Lindell
          Aug 21, 2011 @ 21:39

          Nej…..men folk måste få tid att svara på frågor…

          Reply

  16. Allan
    Aug 12, 2011 @ 19:25

    Kan någon förklara varför man kommer till en kappsegling utan giltigt mätbrev? Hur är man funtad då??? Hur tänker man????

    Reply

    • Per
      Aug 14, 2011 @ 19:34

      Man kanske inte har följt med i den senaste tidens diskussioner och anser sig ha en standardbåt som “ju alla vet har 1,14 i LYS”. Har bestämt sig för att för en gångs skull testa på detta med kappsegling. Dyker upp på morgonen på skepparmötet.

      Ska han/hon inte få vara med?

      Reply

  17. Tomas
    Aug 13, 2011 @ 00:08

    Lys-segling motsvar motionsklass i idrottsvärlden.
    Motionklass seglas utan tidtagning och resultat lista.

    De som innehar tävlings licens är de som tävlar i olika klasser.

    Inför i seglingssporten krav på licens för de som vill tävla, detta medför att de som har licens är de som kan regler och föreskrifter och övriga motions seglar.

    Reply

    • Hans Gunnarsson
      Aug 13, 2011 @ 07:54

      Ett utmärkt sätt att få mig att sluta kappsegla.

      Jag räknar mig till de som “precis börjat” och om det ska krävas licens liknande motorsport el. liknande så hade jag aldrig börjat. Jag är också tävlingsmänniska i grunden, så att delta i en motionsklass utan tidtagning och resultatlista är inget alternativ.

      Jag kanske är ensam om detta, kan ju bara tala för mig själv. Men, det finns ju en risk att vi är fler…

      /Hans

      Reply

      • JS
        Aug 13, 2011 @ 09:13

        Vi är säkert fler, licens för att kappsegla var ett alldeles för sent April skämt! Snart kommer väl någon och föreslår 6 års akademisk utbildning också?

        Reply

        • Patrick L
          Aug 13, 2011 @ 09:33

          Hahaha – “6 års akademisk utbildning…”! En konkret fråga istället för dessa kategoriska uttalanden:

          Om det enda kravet för en licens var att gå regelkursen på nätet och avlägga regelprovet på distans:

          http://www.svensksegling.se/Avdforutbildning/Domare/Regelkurspanatet/

          Skulle det verkligen få er att byta sport?

          Reply

          • Hans Gunnarsson
            Aug 13, 2011 @ 15:45

            Ledsen om du uppfattade mig som kategorisk, var inte meningen.

            Om licenskravet var enligt motorsportens (som jag skrev) så skulle jag inte göra det, den kräver ganska mycket.

            Om kravet var som du säger skulle jag nog ta provet och fortsätta segla.

            Men, om det hade varit ett krav för fyra år sedan (då jag återupptog mitt kappseglingsintresse) hade jag aldrig börjat kappsegla igen. För krångligt. Jag är lat.

            Min syn: Gör SRS så enkelt som möjligt, kommer jag på att jag vill kappsegla i morgon så ska jag kunna göra det i de allra flesta fall. Alltså få in så många båtar som möjligt i SRS-tabellen, lev med att det inte blir så supernoga. SRS = “korpen”, alla får vara med, men det är viktigt att det är tävling, inget öppet spår.

            Håll det seriösa/proffsiga till IRC och ORCi, så slipper vi mycket av optimeringar av “segelmakare/båtsäljare/proffs/halvproffs”.

            Sen, gör reglerna enklare att förstå. När “ni” börjar prata om KSR och RR 66.2 så blir mina ögon blanka av ointresse (samma med golfens regelbok, vadan denna sifferfetischism?).

            Att det var enkelt att börja kappsegla fick mig “hooked” och nu börjar jag seriöst fundera på inmätning och annat hemskt. En klassisk “bait and switch” som funkat på mig, och jag tror den funkar på fler.

            Viktigast: Se till att ha kul! (och krama varann i trafiken…)

            /Hans

            ps. hoppas inte det här blev TL;DR för alltför många…

          • Patrick L
            Aug 14, 2011 @ 20:18

            Hans, så här tycker jag: Minst 95% av oss som diskuterar på den här bloggen är att betrakta som Korpseglare, d.v.s breddsegling. Det finns inga kvaltävlingar eller formella uttagningskrav till det vi håller på med. Jag gissar att en dryg handfull seglare om skriver på den här bloggen ibland hör hemma i SSFs och ISAFs elitdefinition. Så låt oss inte försöka hitta skillnader som inte finns. Däremot – liksom inom riktiga Korpen – finns olika ambitionsnivåer även på breddnivå och vi måste kunna hantera ett spektrum av dessa.

            Vi får kanske acceptera att vi delvis har olika syn på detta. Jag håller inte alls med om att man skall trycka in så många båtar som möjligt i tabellen. Skall den ha något värde överhuvudtaget måste den på ett någorlunda korrekt sätt hantera det faktum att de flesta båtar avviker från varandra och det gör skillnad för resultaten. En pinne upp eller ned kan man tycka är en liten skillnad men det motsvarar ungefär 6 s/M vilket är en rätt stor skillnad i t.ex. ORCi. Och det kan vara större skillnader än så på en First 36.7 beroende på hur den är utrustad.

            Med det vill jag ge en eloge till SRS-kommittén som jag tycker arbetar på ett väldigt bra sätt för att göra SRS till en regel som utvecklas med sin tid. Allt är inte bra, men det är bra mycket bättre än det var för några år sedan och det går åt rätt håll!

            Varför skall de “seriösa” hålla sig i ORC/IRC? Det var väl fler kappseglare du ville ha, inte färre? Vi som ville ha ORCi på Lidingö Runt, Watski 2Star Baltic etc fick inte det, så vi har heller ingen större talan. Och det är väl roligare att ha 35 seglare i SRS än 10 i det ena och 15 i det andra? Då kan vi faktiskt kan kora den bästa seglaren istället för att bygga murar?

            Dessutom kan du aldrig hålla borta “de seriösa” från SRS bara för att ORC finns – det är inte nivåindelningen som är skillnaden utan hur noga man mäter in båten. När konkurrensen blev för tuff i IMS/ORCi flyttade ett antal svenskbyggda båtar till ORC Club istället där konkurrensen var mindre och de vann genast 1:a, 2:a och 3:e pris på Gotland Runt och kunde då använda dessa vinsterna i annonser för båtarna. Var det bra för seglingen? Nej, även i SRS-klassen på t.ex Gotland Runt finns det väldigt duktiga seglare och jag tror inte att någon ser det so ett stort problem utom möjligen de som tycker att de seriösa kan hålla sig någon annanstans så att de oseriösa kan vinna någon gång.

            Det är ju inte heller ett stort problem vi diskuterar. Hur många procent av de anmälda under ett år kommer till start utan giltigt mätbrev?

            Nej, jag tycker: Låt oss istället bli bättre på att informera om grundkraven för att vara med på kappsegling och också hur man kan lära sig mer. Jag gick regelkursen på nätet (trots att det inte är obligatoriskt) och lärde mig mycket om hur reglerna hänger ihop för att på så sätt kunna använda regelboken lite mer som uppslagsverk. Tråkigt att du får blanka ögon av KSR-hänvisningar, men du kommer nog aldrig ifrån att vår sport – liksom alla andra sporter – styrs av ett regelverk. Och som i alla sporter är det bra att kunna – och följa – reglerna.

          • Hans Gunnarsson
            Aug 14, 2011 @ 21:18

            Patrick,

            att “trycka in så många som möjligt” i SRS-tabellen var väl lite slarvigt uttryckt av mig. Det är viktigt att det är bra kvalitet i den. Men att gå till tusendelar som man gjort nu tycker jag är lite överdrift (även om jag förstår syftet att få in bättre data). Håller med dig att SRS-gänget gör ett grymt jobb.

            Den stora skillnaden i vårt synsätt verkar vara synen på nivån i SRS. Jag önskar mig att den ska vara korp, och att “proffsen” kör i ORCi/IRC. Men, förstår så sakteliga att det nog är en “utopi” och att vi faktiskt får leva med toppsatsningar i SRS. Sen är det ju faktiskt kul att få segla på lika villkor som proffsen så visst finns det fördelar att “alla” samlas i SRS.

            Sedan att båttillverkare skryter med att de vunnit SRS-seglingar tycker jag är lite lustigt. Om SRS funkar som det ska så betyder det ju bara att det antingen är en bra besättning eller att SRS-talet är satt för lågt.

            Och problemet tycker inte jag är att folk kommer till start utan giltigt mätbrev (som du säger händer det mycket sällan) utan att tröskeln att börja kappsegla ska vara så låg som möjligt utan att göra allt för mycket avkall på rättvisan. Inte en lätt balans.

            Sen har jag inga problem med regler. Basket och hockey som jag spelat hyfsat aktivt kan jag reglerna riktigt bra i, men jag har aldrig hört någon referera till offsideregeln som Hockeyregel nr XX.Y. Kanske är det det som är mitt problem? Jag ska kanske sätta mig ner och skapa namn till alla reglerna? “Kör inte på båtar med vinden in från höger-regeln” kanske? Det vore nåt det!

            /Hans

    • Peter Gustafsson
      Aug 13, 2011 @ 09:27

      Bry dig inte om honom Hans,

      så klart tar man tid både i Vasaloppet och Göteborgsvarvet. Eller i motionslopp på cykel. Golf och Motorsport är två exempel där man styrt upp det med licenser.

      Och kan Dennis Connor, Terry Hiutchinson, Torben Grael, Ben Ainslie och massor av duktiga seglare här hemma nedlåta sig till att segla “motionsklass” så har den nog ett existensberättigande :-)

      Dessutom är SRS med 9.000 starter/år en stor del av SSFs tävlings verksamhet. Det skall jämföras med högprofilerade entypsklasser som kanske gör 300. Så man kan inte bara avfärda dessa seglare.

      I Norge har man infört licens, och där anges det som ett skäl till att deltagandet har minskat på t.ex. faerdern. Och jag kan intyga att regelkunnandet inte har ökat bara för att folk betalar in en licensavgift. Nej, det är bara ett sätt att finansiera förbundets verksamhet.

      Nuvarande regelverk räcker mycket väl för att fånga upp de situationer vi pratar om.

      Om det följs!

      Reply

    • Patrick L
      Aug 13, 2011 @ 09:37

      Tomas, din liknelse haltar lite eftersom hela grunden i SRS handlar om att skapa förutsättningar för resultatberäkning och inte “motionsklasser utan tidtagning”.

      Licensfrågan är en helt annan och den är förvisso intressant att diskutera. Förslaget har varit uppe i SSF men mötte mycket hårt motstånd eftersom man inte var öppen med att det var till för att finansiera förbundets verksamhet.

      Reply

      • Claes Redin
        Aug 14, 2011 @ 14:41

        Njae…
        Observera första meningen i SSFs infoblad om SRS 2011.

        “SRS är Svenska Seglarförbundets respitsystem för breddkappsegling.
        Syftet med SRS-systemet är att ge båtar av olika typ möjlighet att kappsegla mot varandra. ”

        Dvs.(min tolkning) fokus är just på breddsegling. Vad man sen menar med breddsegling är ju även det en tolkningsfråga men det är knappast endast elit och inbitna entusiaster som menas.

        För att nå fram till vad som är “rätt” kan vi inte bortse från SRSs syfte och vad man då menar med breddsegling.

        Reply

        • Patrick L
          Aug 14, 2011 @ 15:18

          Claes, SRS-systemets hela grund är att ge ett mätetal som i sin tur är den förutsättning som krävs för att kunna göra korrekt resultatberäkning. Med “kappsegla mot varandra” tror jag här att SSF avser tävlingsmomentet som det innebär att räkna ut en korrigerad tid och få ett officiellt resultat. Det var det jag menade. Tomas liknelse att LYS är samma sak som motionsklass “utan tidtagning” stämmer därmed inte. För att göra det behövs nämligen inget SRS. Ut med några båtar på vattnet och kör bara. Behövs ingen sanktion, ingen anmälan o.s.v.

          Reply

          • Peter Kross
            Aug 14, 2011 @ 20:51

            jag håller inte riktigt med. Ska det vara ett respitsystem är det visst viktigt att få ut så många som möjligt ut på bana.

            Det innebär att hitta en bra balans mellan rättvisa, tillgänglighet och enkelhet.

          • Patrick L
            Aug 14, 2011 @ 20:55

            Jag förstår faktiskt inte vad du menar, Peter. Skriver jag någonstans att det är bra att det är färre seglare?

          • Claes Redin
            Aug 14, 2011 @ 23:14

            Njae igen…
            Att förenkla så grovt köper jag inte. Det är inte svart och vitt, följa alla regler kontra motionsklass utan tidtagning.

            Menar fortfarande att grundfrågan är vad som menas med breddsegling och därmed vilka SRS skapats för.

            Pelle Lindells (m. fl.) inlägg om tur-klass och det Norska systemet löser elegant problemet med rättvisa, noggrannhet samtidigt som man kan vara flexibel och inkluderande. Dessutom förenklar det för tävlingsledning och hanter situationer som försenade mätbrev etc.

          • Peter Kross
            Aug 14, 2011 @ 23:40

            sorry Patrik, hälften trillade bort av nå’n anledning.

            Det skulle naturligtvis har varit “Ska SRS vara ett respitsystem för breddsegling…”

            Patrik, du skrev inte specifik att det skulle vara bra med färre seglare men jag har hört kommentar som “SRS har inte uppgiften att få ut så många seglare som möjligt” av vissa personer inom TK. Och då kan man undra…

            Reglerna ska följas med reglerna behöver också vara anpassade till målgruppen och det man vill uppnå med.

            Mitt inlägg var egentligen tänkt som ett tillägg till Cleas kommentar.

        • Patrick L
          Aug 14, 2011 @ 23:18

          Sure, men det du replikerade på var mitt inlägg till Tomas och det handlade om den svartvita frågan att LYS = motionsklass utan tidtagning. Mitt – trodde jag – oerhört enkla svar på det var att så är det inte eftersom hela tanken med SRS är att erbjuda möjligheten att kappsegla mot varandra med olika båtar och kunna räkna ut vem som vann… men nu känns det som jag upprepar mig så jag kommer nog inte längre än så.

          Reply

    • Bjørn V
      Aug 15, 2011 @ 10:29

      Segling utan tidtagning och resultatlista kallas tursegling.

      Reply

  18. Feffe
    Aug 13, 2011 @ 09:47

    Följer båda trådarna med ett stort leende. Vi ska segla Tjörn Runt nästa helg. Det ska bli otroligt trevligt och kul. Är övertygad om att det kommer finnas massor av båtar utan mätbrev, klassbåtar med flyttade mastfötter,båtar tömda på dynor, omvänt klassbåtar fulla med kastruller och tv-apparater och en massa annat kul. Vi kommer segla mot träekor, 50 fots farr one off, kanske någon Vega och Maxi 77 ?

    Vi kommer segla mot barnfamiljer som dricker saft, vi kommer segla mot gubbgäng med nya sailracingställ och fräcka kolfibersegel. Dessutom kommer de skrika sig hesa på alla rädda barnfamiljer för att de tappar en meter vid någon klippa där familjerna inte vågar skrapa bort sin bottenfärg.

    För att utveckla resonemanget ytterligare kommer vi alla att starta vid olika tidpunkter, ha olika förutsättningar runt hela banan i form av vind, vågor,väder.

    Otroligt kul med 400 båtar, ska ta med kameran och ha riktigt kul. Att någon seglar med ett för gammalt mätbrev kommer inte rubba mina cirklar. Jag kommer skita högaktningsfullt i att vråla styrbord på en moster och mormor i en J14, kommer inte sätta mina medtävlare i omöjliga situationer eller segla på dem för att jag får eller kan.

    Det finns säkert några av er som inte tycker att jag tar tävlingen på allvar och det har ni givetvis full rätt att tycka.

    Har man en utpräglad vinnarinstinkt så utmana er själva och tävla i sammanhang där segern betyder något, segla mot de bästa, segla i klasser där konkurrensen finns. Ge fasen i att skrika på min moster och att såga de människor som försöker skapa folkfest efter de förutsättningar de har.

    Anpassa kravet på formella dokument till den tävling det gäller. Jag tror inte att man kör dopingkontroll på folkracefestivalen i Motala men det kanske man gör på Monza….

    Tjörn runt kommer aldrig bli rättvist, det kommer inte det lokala klubbmästerskapet eller onsdagssegligen heller. Ta det för vad det är och eftersträva att få bort alla former av avsiktligt fusk. I fallet med vipern var det ingen som försökt att dölja något, ingen som avsiktligt försökt att fuska. I min värld seglades den båten bäst.

    Reply

    • Patrick L
      Aug 13, 2011 @ 11:10

      Feffe, Jag kan hålla med om en del av det du skriver, men mätbrevskrav är inte att jämföra med dopingkontroll utan med behörighet att starta. Och tro mig – det har även folkracefestivalen i Motala liksom all motorsport i övrigt. Behörighet att starta i motorsport har den som har en giltig licens. Inga andra. Vad står det i Folkracereglerna?

      G 7 LICENSER
      G 7.1 Tävlingslicenser
      Allmänt
      Varje deltagare i tävling, träning och uppvisning skall inneha giltig tävlingslicens.
      Kvitto på betalning av licens gäller inte som licens.

      Ifrågasätts detta på varenda folkracetävling? Skulle inte tro det!

      Lycka till på TJR!

      Reply

  19. Feffe
    Aug 13, 2011 @ 11:37

    Helt rätt Patrick. I fallet med Vipern hade han väl fått tillstånd att starta med en “licens” som var för gammal ? Självklart måste det finnas regler för hur saker och ting ska gå till. Jag har bara svårt att fatta varför “semiproffs” överhuvudtaget vill och propagerar för att få med alla oss blåbär på kappsegling ända tills någon stackare som inte kanske känner till alla reglerna som arrangören ska känna till råkar gå och vinna…. Då är det inte 1000 båtar på Tjörn Runt som är det viktiga längre !

    Problemet är ju om det inte blir folkligt längre, då är det väl i stort sett de båtar som snackas här på Blur som seglar? Är man proffs tycker jag att man ska lägga krutet på att spjutspetsen följer allt slaviskt. Seglar man med glada amatörer är nivån en annan, hur många procent på Tjörn runt skulle mäta in raktav ? Låt oss hoppas att inte en If med en begagnad fick från blocket ( ursprung okänt ) vinner för få tar det nog hus i helvete…. ;-)

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Aug 13, 2011 @ 11:52

      Ditt resonemang håller inte Feffe.

      Det var mycket tuffare mätningar på Tjörn Runt förr i tiden och jag minns i alla fall mätprotester mot vinnaren som fick lyftas. Helt naturligt (och spännande) för 10 år sedan. Inte idag.

      Och när man frågar folk varför de inte seglar Tjörn Runt så har jag inte sett en enda som svarat att reglerna tolkas för tufft. Däremot är det många som klagar på att de inte respekteras.

      Och när det gäller de större båtarna i West Side Cup så har ribban lagts ganska högt och många tar sin segling på relativt stort allvar, tränar och försöker göra 100% på racen. Detta har också lockat mycket fler båtar. Inte färre för att vi är slappa med reglerna. Samma sak med Bohusracet, där man är mycket noga med mätbreven.

      Sedan är det är inga blåbär som drabbas!!!

      Peter K har örnkoll och bygger egna båtar. Royal Blue har segelmakaren ombord. De vet vad som gäller. Samma sak när Ullman Sails pimpar sin Bavaria eller Stellan Westerdahl smäcker på en ny rigg på en Maxi 77+.

      Det hade varit en helt annan sak om jag eller någon annan krävde kontrollmätning av en vanlig IF med familjen ombord. Eller diskade 50% av deltagarna på Faerder för att de uppenbarligen inte klarade säkerhetsreglerna.

      Nej, det som skall stävjas är att duktiga seglare med bra koll på reglerna inte uppfyller dem – och sedan åker hem i en bil mitt framför ögonen på breddseglarna.

      Reply

      • Feffe
        Aug 13, 2011 @ 13:44

        Jag håller med dig om att de duktiga är de som ska stävjas, speciellt om de “fuskar” medvetet. Om du läser vad jag skrivit så påstår jag inte att deltagarantalet går ner på TR runt pga regler och reglemente. jag tror mina funderingar pekar mera mot det du nämner, att de inte respekteras. Vad är det då som gör att de känner som de gör ?

        Det var väl senast förra året det var en diskussion runt vinnarens mättal på TR eller det kanske året innan ? Ett långt spjut som gick som tåget ?

        Duktig seglare med många års erfarenhet, en båt som mäter rätt enligt alla konstens regler ?

        Året innan, k32 ? Var det inte lite diskussioner runt den båtens mätetal här på blur då också ?

        Att regler ska följas verkar ju alla vara överens om. En nollvision är nog teoretisk möjlig.

        Reply

        • Pelle Lindell
          Aug 14, 2011 @ 13:17

          Nu tycker jag du sladdar iväg åt ett annat håll. SP75 hade giltigt mätbrev baserat på en ansökan som så vitt jag bedöma innehöll helt sanningsenliga uppgifter om båten och K32an var, när han vann, en tabellbåt…..Om båtarna sen hade rätt respittal är en annan femma men det är ju inte båtägarnas fel……det vore knappast rimligt att begära att en båtägare skall överklaga sitt mätbrev och vilja ha höjt tal….(även om det faktiskt har hänt också ;-) )

          Reply

        • Peter Gustafsson
          Aug 14, 2011 @ 13:26

          +1

          Att man snackar skit om varandras mätetal, att folk har för många proffs ombord, eller att nya Expresser är alldeles för styva har väl alltid varit en del av snacket efteråt :-)

          Precis som att domaren var blind, det var bakhalt, blött i kurvan, publiken var jobbig eller att maten på hotellet var kass…

          Reply

  20. Jack Sparrow
    Aug 13, 2011 @ 12:15

    Regler är till för att följas, svårare än så behöver det faktiskt inte vara.

    Den kloke kanske har reflekterat över alla regler som det refererats till i tråden och dragit slutsatsen att reglerna som framkommit finns där av en god anledning. Nämligen att det skall bli rättvist att segla. Stående bakom rodret på min piratbåt har jag svårt att förstå fraser som: “Undantag skall göras”, “Låt dom starta” etc. Om man godtar ett undantag, var går då gränsen för nästa? I resonemanget kommer jag då tillbaks till reglerna som skapats OCH som tillkommit för att underlätta för alla. Inte skapa fler frågetecken.

    Ett litet exempel. Föreställ er minigolfspelaren som vill delta i en riktig golftävling men saknar handikapp. Tror ni tävlingsledningen bugar sig och säger varmt välkommen? Nej, du får inte delta i en “riktig” golftävling om du saknar handikapp. Skaffar han eller hon däremot handikapp (läs mätbrev el. liknande) är man genast välkommen att delta. Svårare än så behöver det inte vara.

    Slutligen. Bra Peter att du protesterar och driver saken. Det behövs förtydligas vad som gäller och frågetecken måste rätas ut. Om Sveriges Rikes lag skulle tolkas på lika många olika sätt som ovan, vad skulle då egentligen gälla..?

    Patrick. Ditt förslag om en enhetlig mall för tävlingar borde förvaltas och fångas upp, smart.

    Reply

  21. Anders B
    Aug 13, 2011 @ 12:45

    Jag tror att en grundläggande förutsättning för att få till attraktiva festliga stora seglingsevanemang är att entusiasterna – kärnan – kommer. Dvs alla som maxar sina båtar, som skaffar ny utrustning, polerar sina bottnar, tränar ordentligt osv. Bra marknadsföring, trevlig attityd från arrangör och entusiaster kan skapa möjligheter till ytterligare rekrytering. Men entusiasterna droppar av om arrangemangen upplevs som orättvisa tex pga av att regler inte följs. En slapp attityd från tävlingsledningen tror jag är kontraproduktiv om målet är att “så många som möjligt ska vara med”. Jag tror inte att dom som har benägenhet att tumma på reglerna skräms bort av krav på att reglerna ska följas. Men att dålig regelefterlevnad med tiden leder till att breddseglingen dör ut.

    Reply

    • Fredrik Lönegren
      Aug 14, 2011 @ 12:12

      +1

      Reply

  22. Johan
    Aug 14, 2011 @ 19:47

    Hur noggrant följer SRS förändringar i reglerna för en klassbåt? Nyligen hörde jag att en klassbåt har lagt till ett segel till. Den klassbåten är en av de få båtarna som inte åkt med i alla SRS-höjningar från det att LYS-tabellen ersattes. Frågan är om klassförbunden måste anmäla förändringar till SRS-kommitén eller är det upp till SRS-komittén att lusläsa att klassregler år från år och hitta eventuella förändringar själva? Ett segel till eller från borde ge utslag, kan jag ju tycka…
    Sidospår. För övrigt så här man bland dem som inte kappseglar, men har gjort det eller funderar på det, att det verkar rörigt med SRS-systemet. LYS-fungerade bättre, tycker de.

    Reply

  23. Hanse
    Aug 14, 2011 @ 20:14

    Hej.
    Jag är nybliven båtägare som aldrig seglat någon kappsegling.
    Jag har inget mätbrev på båten men skulle gärna vilja ha ett för att kunna ställa upp i någon tävling då jag äntligen tagit mig mod till att börja kappsegla.

    Jag har ingen racing båt (Hanse 320) men tycker det hade varit kul att delta i några regattor även om jag skulle komma sist (vilket jag nog hade gjort).

    Hur skaffar man då ett sådant mätbrev?
    Tar det lång tid att få?
    Är det någon ide att skaffa det redan i år eller ska jag vänta tills nästa år?

    Tack på förhand.

    Reply

    • Patrick L
      Aug 14, 2011 @ 21:01

      Hej Hanse – superkul att du vill ut och kappsegla med din Hanse 320. Du söker mätbrev hos Svenska Seglarförbundet:

      http://www.svensksegling.se/Batteknik/SRS/Matbrev/MatbrevsansokanSRS2011/

      Om du öppnar Excelbladet “Mätformulär för ny båt” så ser du den information som behövs. Om din båt inte finns med i droplistan “Modifierad standardbåt” så kan säkert din segelmakare eller den som sålde båten hjälpa dig med måtten? Kanske finns standardmåtten för Hanse 320 tillgängliga hos SSF – maila till och fråga, de brukar vara mycket hjälpsamma.

      Du behöver inte ta ut mätbrev redan i år, det blir “pengar i sjön” om du inte har tänkt kappsegla något redan i år.

      Lycka till!

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Aug 14, 2011 @ 21:03

      Kul att du skall komma igång med kappsegling!

      Processen för att skaffa ett mätbrev beskrivs här: http://www.svensksegling.se/Batteknik/SRS/Matbrev/MatbrevsansokanSRS2011/

      Vid en första anblick är det mycket mått, men det är egentligen inte så krångligt. Det svåraste är segelmåtten, men där kan man oftast få hjälp av en segelmakare. Har man andra frågor så fråga gärna någon kappseglare i klubben eller i din hamn. De hjälper gärna nya seglare som vill kappsegla.

      Normalt går det på ett par veckor, men har man bråttom kan man ofta få hjälp snabbare.

      Skall du kappsegla i år så skaffa det nu. Då behöver man bara förnya nästa år (betala in avgiften). Skall du kappsegla nästa år, så skulle jag ändå fylla i blanketten medan du har båten i sjön.

      Lycka till. Jag är inte alls säker på att du kommer sist :-)

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Aug 14, 2011 @ 21:05

      Tänk om alla här kunde vara “fadder” åt någon som ville komma igång med kappsegling? Svara på frågor, pusha på och kanske vara med någon gång som coach.

      Ett par timmar mot en ny båt på kappseglingarna är en ganska bra payoff.

      Hur skulle man organisera det?

      Reply

      • Anders R
        Aug 14, 2011 @ 21:18

        Bra idé, som komplement till den kunde det kanske vara intressant med en steg för steg-lista med tips på hur man går till väga och i vilken ordning? Då visar det sig snart att det inte är så komplicerat.

        1. Ta ut mätbrev
        2. Se till att din segelklubb arrangerar en regelkurs (gratis om fler än fem klarar provet) – http://www.svensksegling.se/Avdforklubbklassforbund/Nyheter/20101/Missainte-gratisregelkurspanatet/
        3. Besök North Sails trim- och taktikkvällar – http://www.se.northsails.com/NorthU/Seminarier/tabid/15764/language/en-US/Default.aspx
        4. Spendera minst en timma per vecka (dag?) på blur.se

        Och så vidare…

        Reply

      • Stefan P
        Aug 15, 2011 @ 08:01

        Den pucken tar jag. Om det är någon med båten i Östgötaskärgården som vill börja kappsegla ta kontakt så skall vi få till något kul.

        Reply

      • Hanse
        Aug 15, 2011 @ 20:38

        Hej och tack för all information.
        Som sagt har jag bara slöseglat innan och kanske behöver lära mig en del om trimma segel rätt och speciellt reglerna.

        Har precis köpt boken “kappsegla” för att lära mig mer om regler mm.
        Men en del är som grekiska än.

        Det ni nämner med en coach som hade följ med ut en gång och gett lite tips och trix hade varit både kul och lärorikt, man lär sig mycket mer att öva praktiskt än att läsa sig till hur det ska göras.

        Är det någon som vill följa med en kväll eller jag kanske följa med i er båt för lite coaching skulle jag bli väldigt glad.
        Jag finns i Kullavik (båten i Björlanda Kile).

        Mvh
        Henrik

        Reply

    • Hans Gunnarsson
      Aug 14, 2011 @ 21:21

      Kul!

      Följ länken som Peter Kross lade ut nedan, och gör det! Du kommer inte ångra dig.

      /Hans

      Reply

    • Claes Redin
      Aug 15, 2011 @ 10:46

      Hanse, kul att du vill kappsegla.
      Då jag inte hittade Hanse 320 i SRS tabellen för standatdbåtar behöver du, som andra förklarat på ett bra sätt, ett mätbrev för din båt. Det är nog den bästa investering i tid och pengar du kan göra för ditt seglande.

      Förutom allt roligt i samband med själva tävlandet som är mycket lärorikt och gör att man utvecklas som seglare blir semesterseglandet ännu trevligare. Det mesta man lär sig, väjningsregler, tighta situationer, spinnaker är inte så svårt, segel trim, mm. gör det bekvämare, säkrare och roligare på semestern.

      Du kommer att märka att den strikta bild som den här tråden kan ge inte är representativ för kappsegling i allmänhet och att de som kan verka som paragrafryttare här är några av de som gjort mest för att öka kappseglandet. Lycka till.

      Reply

  24. Peter Kross
    Aug 14, 2011 @ 20:56

    kolla på den här länken. där är allt beskriven.

    http://www.svensksegling.se/Batteknik/SRS/Matbrev/MatbrevsansokanSRS2011/

    Det bör ta ca. 2 veckor nuförtiden att få ett mätbrev.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.