Sunday Rule Quiz
UK-Halsey quiz #23: Two J-109’s are on the downwind leg of a windward leeward course in about 8 knots of true wind.
Peter Gustafsson Rules⚖️ regler, sunday rule quiz 9
UK-Halsey quiz #23: Two J-109’s are on the downwind leg of a windward leeward course in about 8 knots of true wind.
Dagens läsarfråga för er som följer Seapilot 2 Star: Tjena, många båtar i fågelskyddsområde vid grässkär. Tänker protestera. Vilken regel är mest tillämplig?
Än en gång har det varit efterspel för Wild Oats XI efter målgången i Sydney Hobart. Och än en gång har vi visat att vi inte är särskilt bra på att hantera reglerna i vår sport. The official outcome of the protest against Wild Oats XI Following a protest against Wild Oats XI by the […]
Andrew McIrvine, som är Admiral på RORC och ordförande i International Maxi Association, har skrivit till World Sailing. Det är en fråga som vi diskuterat här tidigare; duktiga seglare och proffs som medvetet bryter mot reglerna, men uppenbart tycker det är ok så länge man inte åker fast. Många har sin inkomst kopplad till seglingen, […]
This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.
Phille
Jun 8, 2008 @ 11:54
Den blåa båten har definitivt rätt. Den röda båten har inte följ följt sin gip fören efter sammanstötningen vilket gör honom till gippade båt.
HJ
Jun 8, 2008 @ 12:48
Precis, blåa båten har rätt. Gippen är inte avslutad och därmed har den röda båten fortfarande väjningsplikt.
MA
Jun 8, 2008 @ 18:15
Röd är ute och cyklar! Klar disk av röd! Om samma princip skulle tillämpas kan man ju enkelt skaffa sig en styrbordsfördel genom att helt enkelt vagna upp storen i lovart, i lätt vind ett par gubbar knör upp den i lovart, och sen skrika styrbord! Intressant om två styrbordsbåtar möts på kryssen….man behöver inte gå lngre än så!
Erik B
Jun 8, 2008 @ 18:55
OK…
Men vad händer om man tänker sig att lämärket ligger rakt enligt vindpilens riktning och röd faller av till plattläns (mot märke) och hävdar “tillbörlig kurs” utan att gippa?
Joakim
Jun 8, 2008 @ 21:23
Definitions:
Tack, Starboard or Port A boat is on the tack, starboard or port, corresponding to her windward side.
Leeward and Windward A boat’s leeward side is the side that is or, when she is head to wind, was away from the wind. However, when sailing by the lee or directly downwind, her leeward side is the side on which her mainsail lies.
När storen är gippad blir får man “strybordsfördel” och den blåa båten måste väja. 13 gäller inte:
WHILE TACKING
After a boat passes head to wind
Det är bara 16 , som kan hjälpa den blåa båten.
Patrick
Jun 9, 2008 @ 10:52
Hmmm.
Båtarna ligger för samma halsar. Blå båt har överlapp (men det framgår inte hur det har etablerats) och Röd skall därför hålla undan. När Röd gippar och får styrbord skall han i vilket fall som helst ge Blå plats att hålla undan och det gör han inte. Alltså bryter han mot både KSR 15 & 16?
MA
Jun 9, 2008 @ 12:20
Att forcera over bommen ar val egentligen inte att gippa? Sjalva gippen kommer val nar vinden kommer rakt akterifran? Den roda baten gor sa manga fel det gar att gora. Om det ar tillatet att agera som den roda baten kan man ju bara flippa over bommen nar det passar och bli sb bat (vilket funkar i latt vind).
Joakim
Jun 9, 2008 @ 12:36
MA du har rätt. jag noterade inte, att windriktingen var inte alls bakifrån.
Patrick
Jun 9, 2008 @ 12:47
Sant, tänkte mer att de gick platt från början.