Skip to content

36 Comments

  1. Johan
    Nov 10, 2009 @ 00:49

    Trevlig båt på mässan med riktig inredning, allt nödvändigt på plats.
    +20 provseglingar inbokat (bullandö) under november.

    Synd att videon bara visade halvind/undanvind.

    Reply

  2. Aage
    Nov 10, 2009 @ 05:31

    Helt klart intressant båt. Ska bli kul att provsegla den.

    Reply

  3. Johan
    Nov 10, 2009 @ 09:57

    Håller med, snygg båt med fin inredning och en rolig rattlösning. Skulle bli kul att höra om det fungerar i praktiken från någon som testat. Bra pris också vill jag minnas.

    Reply

  4. Jimmy
    Nov 10, 2009 @ 10:18

    Ser kanon ut förutom storen. Om det skulle lanseras en ny flerskrovsbåt idag utan square top så skulle man nog reagera och tycka att det ser uråldrigt ut.

    Varför är vi så konservativa när det gäller kölbåtar?

    Reply

    • PelleL
      Nov 10, 2009 @ 10:30

      Väldigt enkelt……fathead kostar mer än det smakar i IRC och utan bra IRC-rating kan man glömma att sälja några båtar i England, Frankrike, Italien……..sak samma vad gäller vikten, en liten båt måste vara en blymina för att få en vettig IRC-rating.

      Jag tycker båten ser för djävlig ut…..ett överviktigt stycke styrenidé med chines som bara är en modegrej utan (positiv) funktion. Den går säkert rätt fort på en halvind på havet och funkar nog hyfsat shorthanded men vad trist…=(

      Reply

      • Mats Feldtmann
        Nov 10, 2009 @ 10:34

        :-D

        Reply

      • F424
        Nov 10, 2009 @ 10:36

        Hoppsan, det var en sågning strax ovan bulben…;)

        Reply

      • Peter Gustafsson
        Nov 10, 2009 @ 10:54

        Ouch…

        En lite lagom fathead kan man få till i IRC. Vi har sett det på de större båtarna, men även en del mindre kommer att få det till 2010:
        http://www.blur.se/2009/03/27/sweet-irc-72-ran/
        http://www.blur.se/2009/10/27/sweet-k-37/

        Jag skulle inte ha någonting emot en Elan 310 (eller ännu hellre en Sun Fast 3200) när det blir 12 m/s slör från Arendal… men jag skulle vara orolig för kryss i 3 m/s. Men just i lätta förhållanden så är det ju många nya båtar som suger rejält…

        En “optimering” måste göras utifrån var man skall segla. Och då är den här kanske mer uppsatt för Engelska kanalen än Kanholmsfjärden?

        Reply

        • Öresund Regatta, AN
          Nov 10, 2009 @ 11:03

          Ja det är inte många nya båtar som passar Mälaren och Stockholms innerskärgård typ Baggen.
          Tur man bor i blåshålet Öresund. :-)

          Reply

        • Team Dehlerdoris
          Nov 10, 2009 @ 17:30

          Ett sådant här skrov med bred akter kan säkert “suga fast” i låga farter. “Need Speed” skulle man kunna säga. Man inser precis detta om man försöker ro en båt med bred o avhuggen akter som är gjord för 20 knop. En roddbåt för < 5 knop har ett helt annat akterparti, men den funkar ju inte alls i högre farter, den kommer alltid att deplacera.
          Sedan gör det ju inte saken bättre att detta är en fockbåt utan överlappande försegel. Precis som Peter skriver så kan man nog vara orolig för < 3m/s, men det gäller ju inte bara Elan 310 specifikt utan de flesta nybyggen som är "IRC vänliga" fockbåtar.
          Såklart ingen slump att Arcona 340 har försetts med genua för att klara lättvindssegling. Enligt säljarna på Älvsjömässan så hade Arcona 340 seglat 8:or runt X-34 i ett Seilas-test nyligen..
          Intressant i sammanhanget är att t.ex. First 35 (Farr) som också är en rätt tung fockbåt inte har en extremt bred akter som "suger fast". Någon person "hmm" nämnde Dehler 29 som snabbare än Elan 310, och det är säkert fallet i lättvind och framförallt om det är lite "klafsigt" o då pratar vi nog inte bara Mälaren och Kanholmsfjärden. Båtdesign optimeras självfallet för var man ska segla (=läs där de flesta kunderna finns), men som alltid man gör vissa val o kompromisser.
          Annars så tyckta jag att Elan 310 såg rätt kul ut. Bakre delen av bulben var ihålig plast o jag tror att "slipgubbarna" i båtklubben skulle gå i spinn om dom visste…
          StefanK
          http://www.dehlerdoris.blogspot.com

          Reply

          • Party sittbrun
            Nov 10, 2009 @ 17:57

            Jag brukar titta på det som är under vattnet när jag går på indoors mässor med båtar på land.
            Alltid nyttigt att titta på köl infästning mot skrov, skrov skarv och övrig finish. Det räcker för att se om båten seglar bra. Det brukar vara kö ner i båten men under båten är det lungt, vem är det fel på??
            Ägaren till Elan 310 kommer att gråta i lättvind, på kryss och undanvind. Bra sittbrun för party för övrigt.
            Elan båtar brukar inte gå fort i sverige, om det är pga ägare eller båt överlåter jag till andra att bedömma.
            Båten är fräck för övrigt.
            Jag tror man kryssar om den med Expressen i lättvind.

          • Sam V
            Nov 11, 2009 @ 01:23

            Arcona 34:an är snabb men den hade motorn på när den passerade X34:an :-O

      • Jimmy
        Nov 10, 2009 @ 14:45

        Men om den är konstruerad för IRC och är så tung och ovillig som ni påstår så hade den ju garanterat mätt bättre med en masttoppshissad spin så varför har den då peke?

        Reply

        • PelleL
          Nov 10, 2009 @ 16:24

          Ratingmässigt är kort peke och assy mycket bra i IRC speciellt om man är inriktad på distansrace och inte kryss-läns

          Reply

  5. Peter Gustafsson
    Nov 10, 2009 @ 11:04

    En 31-fotare bör vara riggad så här :-)
    Akilaria 9.50

    Reply

    • Mattias
      Nov 10, 2009 @ 11:26

      Lite off topic kanske men vad är anledningen för att peket går uppåt? Man ser ju också detta på några 6.5 om jag inte minns fel. Är det ren mätregel eller annan orsak? Man ser ju att gennakern får samma placering som om man körde den på bom som typ TP52. Går ut ifrån att den går att svinga ut i lovart.

      Reply

      • Niclas
        Nov 10, 2009 @ 13:25

        Gissar att det är för att inte peket skall dyka så mycket i vågdalarna.

        Reply

  6. Fredrik Skjolden
    Nov 10, 2009 @ 11:47

    Trist og se at gutta ikke hadde fått opp genakkeren på filmen.

    Er Elan 31 så tung at den ikke går opp i plan? Hadde det vært en lettere og flatere båt hadde den jo kommet seg opp i plan i de forholdene det var på filmen. Da hadde den jo hatt 20 knop i stede for 9,5.

    I fremtiden skal vi seile oppe på vannet og ikke presse vann til siden med tunge deplasement båter.

    MVh
    Fredrik

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Nov 10, 2009 @ 11:52

      Jag förutsätter att någon av de som provseglar i Stockholm kör skiten ur den där båten.

      Vi hade ett upplägg med tuff provsegling + proffsig filmning av RegattaTV, men leverantören tyckte inte att det var värt pengarna :-)

      Reply

      • Aage
        Nov 10, 2009 @ 15:28

        You bet! – Kommer jag delta de närmaste veckorna ska det köras på utav Helvete.

        Reply

  7. Tom O.
    Nov 10, 2009 @ 14:40

    Peter: Hør med Tor Hove. Han har sikkert ikke større budsjett enn den svenske importøren, men han forstår i hvert fall hva som selger.

    Ellers synes jeg båten ser veldig spennende ut. Og antagelig interessant for et litt større publikum enn SunFast 3200. Synd at 340’en ikke er bygget etter samme konsept. Det kunne ha blitt en hit.

    Reply

  8. anders
    Nov 10, 2009 @ 16:48

    Båten e grymt ful:( diggar inte den breda röven…

    Reply

  9. Calle F
    Nov 10, 2009 @ 18:04

    Rorkult för böveln!

    -Aage! se till att få dit en rorkult innan ni skall ut och prova i lite brall på Kanan. Den lilla specialratten som satt på under mässan ger nog inte båten dess rätta roderkänsla.

    Båten ser toppen ut annars i sittbrunnslayout och arbetsyta. Även inredningen är lite mer än vad man får på SunFast 3200.

    /Calle

    Reply

  10. Jacob Vierø
    Nov 10, 2009 @ 18:38

    Många har kommenterat vikten.. Om inte på grund av en evt handicapregel finns som helst inga behov för en tung båt längre. Sparsmakat komfort väger inte mycket längre och med regnskogen på väg ut ur båtar (som tur är) kan man lösa inredningsfunktion för en rimlig kostnad och definitivt rimlig vikt. Skall de gå fort – skall det vara lätt. Låg vikt har a l l a fördelar (Inom den kategori av båtar)

    Reply

  11. hmm
    Nov 10, 2009 @ 19:31

    Inte ett dugg sweet.

    Reply

  12. Nobbe
    Nov 10, 2009 @ 19:58

    Några invändningar på en annars fräck båt:
    Konstig lösning på nedgångslucka/trapp om man inte dansar Limbo ner i kajutan. Rattlösningen verkade minst sagt rapplig, hur kan man montera nåt sånt på en båt som ska tåla lite hårda tag? Hur funkar det att manövrera i hamnar med propellerströmmen 1 meter från rodren. intressant att blir jämförelsen med Tarac’en (ung samma pengar) och de olika skolor koncepten representerar.

    Reply

    • Erik Barkefors
      Nov 10, 2009 @ 21:15

      Skulle rekommendera en spärr på skjutluckan. När jag skulle ner (195 cm lång) så blev det limbo och luckan som jag höll i gled bakåt…

      Reply

  13. Pontus
    Nov 10, 2009 @ 20:39

    Reply

  14. silverminken
    Nov 10, 2009 @ 22:52

    Kildene sier 0.987….hva tror dere?

    Reply

  15. silverminken
    Jan 2, 2010 @ 19:07

    Forøvrig var det ganske morsomt å seile over 11 knop i Poole med et av de første eksemplarene, selv med ganske galt rigget båt…blåste aldri mer enn 18 knop, og vi hadde bare en G2 å leke med.

    Instrumentene skal jeg ikke si noe om, men å ligge i 7.5-8 knop på vei tilbake til marinaen med kun fokk og stor på 100 TWA i 15 knops vind var noe av det mest harmoniske og stabile jeg har vært med på.

    …men jeg er jo litt subjektiv, da.

    Reply

  16. Peter Gustafsson
    Feb 3, 2010 @ 10:07

    Senaste snackisen är att GKSS byter ut sina skolbåtar (Maxi Magic?) mot Elan 310. Känns ju ganska mycket roligare.

    Dessutom får man ombord en elev ytterligare i varje båt eftersom brunnen är stor, vilket gör att ekonomin blir sjysst.

    Nästa steg är väl att köra igång en offshore-skola där man kör fram och tillbaka till Skagen eller Arendal :-)

    Reply

    • silverminken
      Feb 3, 2010 @ 11:24

      3 stk har jeg hørt? Kult konsept!

      Reply

    • Hans
      Feb 3, 2010 @ 13:20

      Det är tre st Maxi 800 som GKSS har som skolbåtar.

      Reply

  17. Snackis#2
    Feb 3, 2010 @ 16:22

    KSSS har 10st IFar för segelskolverksamhet, kanske läge att skapa ett rykte om att dessa skall bytas ut mot 10st F30 nu när de ej skall användas i Tour de France ;)

    Reply

    • Patrick L
      Feb 3, 2010 @ 17:32

      Det vore inte dumt! Vem skall man snacka med? :-)

      Reply

      • CB
        Feb 3, 2010 @ 18:04

        Börja med Lassenius. Men jag tror du måste ha med dig en sponsor i bakfickan för att lyckas… :-)

        Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.