Yachting Australia får koll på läget
Jag har tidigare pekat på bristen av analys inom vår sport. Framförallt i “Idrotta med förbundna ögon” från 2008.
Vi vet inte varför folk börjar segla, varför de slutar eller hur många som kappseglar. SSF vet inte ens vilka medlemmar man har och kan inte föra en dialog med dem.
Yachting Australia initierade en mycket intressant undersökning, och jag tror att det finns många likheter med svenska förhållanden. Jag fick i alla fall många aha-upplevelser när jag läste den.
VD Phil Jones:
We jointly identified the lack of solid data and evidence into the levels of participation in sailing, and what the drivers and barriers were to increasing it.
Whilst there are plenty of opinions in the sailing community, we really needed solid and objective information about what club members and the Australian public think of our sport.
Ni hittar hela undersökningen här. Obligatorisk läsning för alla som är involverade i svensk segling. Det hade varit kul att få era synpunkter och reflektioner efter att ni läst rapporten. Nedan några axplock.
Man identifierar ett antal barriärer:
- Image. Segling uppfattas som en svårtillgänglig och exklusiv sport. Segelklubbar är inte välkomnande och endast för äldre människor.
- Fokus på racing. Nya deltagare är intresserade av sociala, avslappnade aktiviteter snarare än tävling.
- Finansiella åtaganden. Man undviker helst årliga avgifter men betalar gärna för aktiviteter eller “pay for sail”.
- Kostnad för båtägande. Man upplevera att det är dyrt att äga och sköta en egen båt,
- Tidsåtgång. Man vill ha kortare aktiviteter som inte tar hela dagar.
- Brist på information och kommunikation. Man vet inte var man skall gå eller vem man skall fråga. Klubbarna måste vara mer proaktiva.
Segling uppfattas som en exklusiv och lite farlig sport för äldre människor. Också klubbarna upplevdes som stängda och svårtillgängliga.
Segling har en relativt liten grupp som känner sig passionerade för sporten. I undersökningen rankades man som 37 och 34 av 46 sporter.
Vad som känns konstigt är att bara 24% av fanatiker faktiskt deltar i sporten. Av fansen är det bara 6%. Här borde det ju finna stor potential att få med de som är intresserade, snarare än att attrahera de som inte bryr sig?
Varför slutar folk att segla. En fråga som har debatterats mycket. Här är det bra att man tittat på de olika åldersgrupperna, då det så klart är olika faktorer som påverkar. I de yngre segmenten är det tid och pengar är vanligaste skälen.
Man har också tittat på vilka program man behöver i olika skeden. Framförallt har man fokuserat på hur man får in folk i segelsporten. Här jämför man med andra sporter och andra länder som har satsat mer på introduktionsprogram som löper över tid.
För den nationella organisationen är det viktigt att man skapar ett tydligt nationellt program för att förenkla för de som vill börja med segling – “discover Sailing!” Det kan vara “Open Day” eller “Experience Day” för att passa målgrupperna. Man bör också få till besättningsprogram för att det skall finnas en naturlig väg vidare.
Man är också övertygade om att man behöver bredda och fördjupa samarbetet med sponsorerna för att få till detta program.
I rapporten finns också ett antal rekommendationer för klubbarna. Man kan väl hålla med om allt detta?
- Klubbarna måste jobba på sin image – bli mer välkomnande och öppna.
- Man måste sänka startkostnaden – tillhandahålla klubbåtar eller möjligheter att gasta
- Man måste reducera åtagandet – kan man ha ett enklare eller mer flexibelt medlemsskap.
- Man måste trycka hårdare på avslappnad social segling – inte bara tävling. Här finns en chans att engegera nya medlemmar i sociala- och nätverks-aktiviteter.
- Reducera tiden som krävs – kortare seglingsaktiviteter.
- Förbättra information och kommunikation. Vara proaktiva. Tydliggöra hur man kommer med och kan engagera sig.
Så klart har rapporten väckt uppseende runt om på jordklotet. Den har diskuterats av Nicholas Hayes (känd från boken “Saving Sailing”) på SA, Morten Lorenzen på Minbaad.dk och många andra tar upp den.
Marcus Sylvin on Facebook
Mar 18, 2012 @ 13:05
Kombinera klubben med en ungdomsgård t.ex?
Intressant läsning.
Tommy L
Mar 18, 2012 @ 13:13
Intressant! Ska ta och läsa igenom hela rapporten senare, men redan det du presenterar från den är mycket intressant!
En faktor som jag tror bidrar till det måttliga intresset för kappsegling är att för de flesta seglare är antalet existerande tävlingar per säsong mycket lågt: medan man i andra sporter har möjlighet att tävla i stort sett varje helg under en mycket lång säsong, så har man som kappseglare möjlighet att tävla i bästa fall ett tiotal gånger under en kort säsong som sträcker sig i bästa fall från april till november. Det är för mig inte förvånande att många lägger av, inte minst i övergången från junior till senior, när antalet tillfällen att få tävla i “riktiga” tävlingar (klubbrace mm borttaget) är så begränsat.
Misilen
Mar 18, 2012 @ 16:16
Begränsat med tävlingar? På västkusten finns det minst två regattor/ helg att välja mellan. Många klubbar erbjuder c55 och andra båtar, men de ligger oftast orörda. Tillgänglighet till en klubb, betala medlemsavgiften för em summa likvärdig en familjekväll på bio och klubben är din!
Engagera dig i klubben och jobba gratis, gärna ta hand om dessa båtar klubben skall tillhandahållna så att andra ka komma ut å segla.
Jaha, ska jag göra jobbet? Ja, vem annars! Gnäll inte på klubbarna eller SSF, det är du och jag som gör skillnaden!
Peter Gustafsson
Mar 18, 2012 @ 19:03
Låtsas att du inte vet hur det funkar.
Du såg Mästarnas Mästare på TV10 nu i eftermiddags och bestämde dig för att segling verkar kul, det skulle du vilja börja med. Eller ta upp igen, då du inte seglat sedan tonåren. Eller så har du flyttat till en ny stad och vill komma igång.
Du går till http://www.svensksegling.se/Borjasegla/ men sedan är det inte så enkelt… Sedan provar du hemsidan för några kända klubbar. GKSS, Kullavik, Marstrand, Björlanda, … Bara att hitta kontaktpersoner är svårt.
I rapporten säger framförallt unga vuxna att de inte kommer igång med segling (fast de skulle vilja) för att de inte vet hur.
Då kanske man skall ta det på allvar?
Misilen
Mar 18, 2012 @ 23:21
Den som verkligen vill hittar hittar nog!
Våra klubbar är till största delen ideella, du och jag skall göra jobbet, glöm tanken på att klubben är någon servicefunktion för de som vill börja segla! Alla kan kontakta vilken klubb som helst och gå någon av de kurser man erbjuder, sen får man deltaga i klubbens aktiviteter! Allt bygger på eget engagemang.
GKSS har ju sin seglarskola, en utmärkt väg in i seglingen. Och de som vill in i seglingen igen borde väl ha klart för sig hur man kontaktar en klubb?
Att det är dyrt med seglingen är väl ingen nyhet? Skall du och jag betala för andra? Visst kan man tycka att våra förbund och klubbar borde göra mer för att öka tillgängligheten, men vem skall betala? Du, eller jag? Vem skall sköta den löpande verksamheten? Du eller jag?
Jag har tillräckligt att göra i min klubb och med min egna segling!
Förväntar mig inte att någon annan skall underhålla min båt eller stå för fiolerna.
Marknaden styr, om det funnits någon ekonomisk vinst med att driva en klubb i enlighet med önskemålen, då hade detta inte varit något problem.
Gör det enkelt, fråga Erik själva vilken insats ni själva är beredda att göra för att få fler till sporten? Glöm att det skulle finnas någon frivillig organisation som skulle göra jobbet åt Erik, om ni själva inte är beredda att göra jobbet.
Peter Gustafsson
Mar 18, 2012 @ 23:52
Ja, du har rätt. Det är nog för dyrt att sätta ut kontaktuppgifter på hemsidan. Eller att ordna en prova-på dag eller uthyrning av båtar som ligger oanvända 90% av tiden. Eller att ragga sponsorer som bidrar.
Det är bättre att lägga tid i historiska utskott och flaggkommittéer? Att ta på klubblazern, skjuta kanon och ordna klassisk regatta? Eller så är det http://www.bkss.se/seniorer/ som gäller för oss som inte är juniorer längre :-)
Sedan var min poäng att du, jag och alla andra tycker väldigt mycket utifrån våra egna perspektiv. Och då var det intressant att någon faktiskt frågade befintliga och potentiella seglare och medlemmarna. Och då kan man inta bara avfärda dem med att de har fel. För det kanske är den attityden som gör att de väljer bort seglingen.
Misilen
Mar 19, 2012 @ 04:26
Bra! Då tar du täten och fixar detta!
Raketen
Mar 19, 2012 @ 20:12
Hur svårt kan det vara/behöver det vara?
Vi har med små medel skapat en kappseglingskurs med nu 34 anmälda deltagare.
Tiden och arbetet har inneburit att sätta ihop en enkel “flyer”.
Mailat ut till de e-post listor vi har tillgång till. Delat ut flyers i klubben. satt upp anslag.
Fördelat på några personer, så har det inte känts ens lite jobbigt…
Naturligtvis lägger några lite mer tid än andra. Men, om man inte tänker bidra med något till klubben. Varför ska man då vara med i en klubb alls? Tanken med en klubb eller förening, är väl att ha kul och utveckla det gemensamma intresset??
Det är trevligt att sitta på bryggan, ljuga och beundra en fin gammal träbåt.
Men, det driver väl inte seglingen framåt?
fills
Mar 19, 2012 @ 21:08
MSS får du stryka Peter… Du finner vår kontakt person med hemtelefon, email adress och gatuadress på förstasidan!
Jag tror att jag förstår vad du menar med att öka intresset samt attraktionskraften för sporten. Vi försöker med gemensamma krafter att köra en del föredrag och andra aktiviteter off-season. Bla var Krite hos oss och presenterade sin upplevelse kring Ericsson VOR. Artemis har lovat att köra något i samband med RC44 i sommar and so on..
Peter Gustafsson
Mar 19, 2012 @ 21:59
Vad jag efterlyste var det perspektiv som fanns i undersökningen. Den stora knappen “jag är nyfiken på segling”.
Att “bli medlem” eller vara med på “seglarskola” är naturliga pusselbitar, men för stora steg när jag bara vill förstå vad segling är och hur jag kan engarera mig.
Jag vet inte heller hur man gör det bra, men man hade ju identifierat ett glapp mellan det som fanns och det nya seglare efterfrågade.
Henrik
Mar 18, 2012 @ 21:41
Detta är första året jag ska prova kappsegling.
Jag börjar med några lätta regattor och förväntar mig att hamna längst ner i listorna.
Jag tror många är lite rädda för att de inte kan allt om segling, så känner jag det i alle fall. Men har nu tagit mig mod att testa en sommar.
Hade jag haft pengar till bra segel och undanvindsegel så hade jag till 100% ställt upp i många fler race. Att ha riktiga saker gör det mycket mer roligt och man kanske inte kommer sist varje gång.
Men för att vara 27 år kostar det en förfögenhet att bara köpa ett segel.
Att hitta beg segel som gennaker mm är inte lätt idag.
Att sporten kostar mycket är väl ingen hemlighet.
//Henrik
Sam V
Mar 19, 2012 @ 00:15
Lycka till! Kommer du sist finns det bara två vägar, att sluta eller komma bättre. Och håller du på ett tag kommer du garanterat komma bättre.
Patrick L
Mar 19, 2012 @ 07:15
Henrik, jättekul att du satsar på detta! Det roligaste med att vara ny är att man utvecklas fortare än de runt omkring så om du klarar att se framstegen utifrån sina förutsättningar och inte de runt omkring, kommer du att ha jätteroligt!
Ha kul! Fråga om saker du undrar och njut av denna härliga sport!
Svenne
Mar 19, 2012 @ 08:28
Testade med att skriva in “jag vill börja segla” i en sökmotor, valde att gå vidare med länken som visades högst upp http://www.svensksegling.se/Borjasegla/SSFSeglarskola/
Öppnade länken SSF Seglarskolor pr 2011.07.05.pdf och fick förslag på ca 50 seglarskolor runt om i landet med kontaktpersoners tel,nr samt e-post adress.
På det har vi sjöscouterna som har en viss verksamhet runt om i landet.
Så det ser inte helt nattsvart ut och det är ju kul att lära sig segla.
http://www.youtube.com/watch?feature=endscreen&NR=1&v=HLTrDjMwclI
mvh
Svenne
Stefan A
Mar 19, 2012 @ 08:33
Gediget jobb får man säga. Man hade ju till och med lyckats trycka in Kotlers sex P:n.
Världen förändras och med den seglingen (även om många nog skulle hoppas att det inte var så). Det är bara att acceptera faktumet att folk inte vill segla på samma sätt idag som för. Antingen gör man något åt det eller också rullar man över på rygg och väntar på det oundvikliga.
Det är bara för SSF att kavla upp ärmarna och göra samma sak. Tycker man att det är för dyrt så kan man ju alltid gå ihop med våra grannländer och dela på kakan. Det är ju med största sannolikhet samma problem där.
//S//
Misilen
Mar 19, 2012 @ 08:46
SSF? Utgår från att du är ironisk! Vad tror du att de kan göra? Finns inga resurser där! Nej min vän, jobbet får du och jag göra!
Stefan A
Mar 19, 2012 @ 11:25
Nä det var inte meningen att vara ironisk men när du säger det så inser jag ju att det lätt kan uppfattas så. ;)
Seriöst så tror jag faktiskt att även om SSF inte har några resurser så tror jag att det är dem som måste vara beställare av något sådant här. Seglingens fortlevnad och föryngring är ju i högsta i deras intresse. Annars har de ju liksom inget existensberättigande. Alltså, SSF finns ju bara kvar så länge folk seglar.
Det gäller ju för övrigt klubbar som GKSS, KSSS och övriga klubbar med eller utan kungliga förtecken också.
Det som man gjort i Australien som jag tycker är så bra är ju precis det som Peter säger. Man tar reda på vad som är fel innan man börjar jobba. För då vet man ju i alla fall åt vilket håll man ska jobba åt. Även om man nu kanske inte lyckas genomföra allt som står i den här undersökningen på 146 sidor.
Man har ju även spottat ekonomiska möjligheter och vilka företag som skulle kunna tänka sig att ta ett större grepp om seglingen. För det är ju precis som du säger, utan pengar är det ju svårt att göra något.
Det är ingen som sagt att förändring är enkelt. Men det kanske är värt det i slutändan. Det vet man ju liksom inte förrän man provat.
//S//
Misilen
Mar 19, 2012 @ 19:57
Sponsorer är givetvis helt nödvändigt men om man bara lyckas skrapa ihop 150 000:- om året, då är det inte lätt!
Att tillhandahålla båtar tror jag ingen klubb kan hantera, det krävs flera heltidsanställda att sköta dessa båtar. Och som sagt, vem tar denna investering?
GKSS har ingen stab av ideella som kan arrangera tävlingar! Många tycks tro att våra stora klubbar har senats förutsättningarna, men det är de facto de mindre klubbarna som har resurser i folk och sponsorpengar! En klubb som Rådasjön SS har arrangerat stora mästerskap med 400-500 deltagare, och tjänat pengar på dessa arrangemang (nej, de var inte på Rådasjön, man flyttade till Vättern en gång, Träslövsläge en annan gång, Marstrand och Arendal har varit andra platser! Inget av dessa arrangemang hade varit möjligt utan ett ideellt engagemang!
SSF är en styrelse och några tjänstemän, hur i hela fridens namn tror ni att de skall kunna ändra på något?
Vill ni ha något gjort? På med blåstället och rulla upp ärmarna och jobbe!
Peter
Mar 19, 2012 @ 22:23
jag har upplevt i olika tyska klubbar hur klubbars båtar hanterades. I en del klubbar tog de som seglade också hand om båtarna. Var man inte aktivt var det lätt att bli av med båten.
I andra klubbar vaöde man den svensak modellen. Det var tydligt att det var klubbens båtar och alla medlemmar i klubben fick användar båtarna fritt.
Gissa i vilken klubb båtarna användes och sköttes om?
Sen var det även intressant att de tyska klubbar jag var medlem i hade alla aktiviteter året om. Även under vinterhalvåret träffades REGELBUNDET för temakvällar, hyrde idrottshall för fysiska aktiviteter, Simning i den lokala simhallen, barnen åkte tillsammans till skiåkning mm. När sen sommaren kom fanns ett gemenskap. Visst var det långt ifrån alla som var med men jag tror nog att den aktiva kärnan har en mycket viktig roll i varje klubb(om så finns).
Jag försökte plantera ideerna här i klubbarna men fick endast konstiga kommentarer…
Claes Redin
Mar 22, 2012 @ 10:32
Eldsjälarna visar vägen. Hur svårt kan det vara?
De stora klubbarna tar ordentligt betalt av sina medlemmar, har personal, kansli och resurser. Ändå verkar det så svårt, trögt och besvärligt.
Sen ser man på några av eldsjälarna som med engagemang, “ny teknik” och en vilja att prova nytt lyckats väl med att få fler att kappsegla.
Ett kul exempel är Linköpings segelsällskap och ordnar gratis kappseglingskurs som marknadsförts effektiv bla. här på Blur (Blur effekten…). Kanske ännu viktigare är att man dagen efter följer upp med info och bilder från kursen som drog 38 pers.
http://www.facebook.com/LinkopingsSegelsallskap
Peters inlägg andas frustration och jag håller med. Hur svårt kan det vara? De stora klubbarna borde kunna åstadkomma så mycket mer. En delförklaring kanske är att de fördelar de stora klubbarna och organisationerna har och hade i form av resurser, kansli, personal, kunna göra trycksaker och utskick mm. inte betyder så mycket längre när det är så enkelt att uppdatera en hemsida, blogg facebooksida etc.
Ok, eldsjälsfaktorn är speciell och svår att reproducera men det andra.
Hur svårt är det att använda sina resurser smart, kommunicera snabbt och enkelt via
max
Mar 23, 2012 @ 21:07
Kanske blur skulle göra en börja kappsegla guide?
Med alla stegen tills man kommer ut på banan.
Grundförutsättningen kan vara att man köpt en ny båt som inte är entyp och som inte har något tidigare mätbrev.
Svara på enkla frågor som, behöver jag väga min båt? Kan jag mäta mina segel själv eller måste jag lämna in dom?
Osv…
Söker man på nätet efter börja kappsegla så verkar det vara väldigt lätt att komma igång om man är under 15, men betydligt mindre info efter det.
Och det verkar ju just som att det är då många tappar?