SRS-optimering
Vi har inte vägt eller fifflat med måtten. Däremot lagt en timme på att tvätta av botten. Till helgen får vi med oss ett antal unga alerta seglare som nappade på mitt erbjudande tidigare i veckan. Och då vill man ju inte skämmas för båtfarten.
Nu 31 anmälda vilket är rekord så länge jag har haft koll på Höstknalten. Man lovar VNV 10 m/s så det kan bli bra drag.
CalleK
Sep 13, 2012 @ 23:48
inte fifflat med måtten? SRS enligt mätbrev den 19/3 var 1,402 nu ligger den på 1,399 fast “halva inredning” åkte ut (bord och förpik).
inte vägt? vikt på 4,34 ton mot 4,250 ton enligt klassregel?
http://www.blur.se/2012/03/19/j111-blur%C2%B3-srs/
http://matbrev.svensksegling.se/ReportViewer/ReportView.aspx?id=1248
jag undrar om valet att inte mäta in enligt SRSv hänger ihop med möjligheten att välja bland fler försegel utan att få straff.
höstknalten har under de senaste 4 år (åtminstone) en stabil uppgående trend. man kan hoppas att trenden fortsätter. ökningen i år var dock rätt marginell.
Peter Gustafsson
Sep 14, 2012 @ 07:00
1,402 var en preliminär ansökan som gjordes innan vi fick båten 4/4. Talet innehöll en code 1 (som aldrig beställdes), bord och inredd förpik (vilket blev fel i ansökan). När jag fick seglen så tittade vi på mätstämplarna och skickade in dessa mått. Vikten är minimivikt enligt klassregel + ytterligare utrustning som skall ingå enligt SRS. Väger så klart mer i verkligheten.
Entypsbåt + så stora undanvindssegel som man kan få på + ren botten = optimering. Kanske inte för SRS. Men för att få så rolig segling som det bara går!
CalleK
Sep 14, 2012 @ 09:25
Det är just därför Code-seglet finns med på båda mätbrev… ;-)
Peter Gustafsson
Sep 14, 2012 @ 09:27
Vi trodde först vi skulle ha en code 1, men efter att ha pratat med andra J/111-seglare i USA så gick vi på en mindre code 0.
Då kändes det rimligt att sätta in rätt segel i mätbrevet. Eller hur tycker du att vi skulle ha gjort?
Så här i efterhand så tycker jag SRS hanterade de olika seglen fair, och jag kunde välja det som passade min båt och de race jag vill köra – utan att bekymra mig om vad som är “rätt” i regeln. Så klart är bägge varianterna “dyra” – men de gör också stor skillnad i verkligheten.
CalleK
Sep 14, 2012 @ 12:17
mina kommentarer handlade nu inte om rättvist eller ej utan om att du just påstår att inte ha vägt och inte ha mixtrat med måtten.
din redoving tyder på något annat. Båten är vägt (broschyr och klassregler visar andra vikter)! och måtten ändrades (fanns även måttändringar för focken..).
Jonas S.
Sep 14, 2012 @ 14:24
Riktiga segelmått, utan SRS optimering.
90 kg SRS utrustning som inte finns med i entypsregeln.
Verkar stämma tycker jag.
Vad är ditt problem!?