Close
Skip to content

21 Comments

  1. Peter Gustafsson
    Nov 19, 2019 @ 13:56

    Ingen feedback eller tips på vad vi borde gjort annorlunda?

    Saker att testa nästa gång?

    Mer än att göra det på natten då :-)

    Reply

    • Jocke Cordaly
      Nov 19, 2019 @ 14:11

      På alla basic safety (för yrkestrafik) jag gått kommer alltid två samma frågor upp för diskussion.
      (1) Ska man vara med båten i lä eller lovart om personen man räddar (folk verkar ha olika åsikter/preferenser).
      (2) När man tar upp personen i aktern vid lite mer sjögång så är det väldigt lätt att man timar en våg fel, vilket resulterar i att båten slår ned på personen som hamnar under båten.
      (3) En extravariant i erat andra försök (plocka i lä) är att dra en tamp via slutet på bommen för att “hissa” upp personen på ett säkrare avstånd ifrån båten.

      Reply

      • Martin Persson
        Feb 18, 2020 @ 09:07

        Fundera på om man ska ha mob1 eller plb. Hur har ni funderat kring det?

        Reply

        • Peter Gustafsson
          Feb 18, 2020 @ 16:32

          MOB1 är det man har när man seglar med full besättning, kan larma alla via VHF och ha bra chans att både hitta, och få ombord, personen som har fallit överbord. Detta larm betyder ingenting på egen hand, utan är i första hand för “search and rescue”.

          PLB är det man skall ha närman seglar solo, eller på två, vill att det skall gå ett superskarpt larm direkt till larmcentral. De skickar då sjöräddning och ev helikopter. Detta är bäst i de lägen man inte har så stora förhoppningar att bli hittad av andra, eller att de kommer att ha svårt att få ombord personen.

          Jag har både och: MOB1 på ex Middle Sea Race och PLB1 när jag är själv på havet.

          Reply

        • Fabian tillig
          Feb 18, 2020 @ 21:29

          Jag har både och monterad i flyttvästen, alltid. Ais larmen utlöses automatiskt när västen blåser upp sig. Plbn få man utlöser manuellt.
          Som peter skriver är det två helt olika saker och jag skulle har svårt att bestämmer mig för en. Mob1 är bra för snabb räddning, plbn är bra för garanterat räddning, typ. Tycker mob1 fyller en funktion även när man är ensam, framförallt i så trafikerade vatten som östersjön. Samma med plbn, den fyller också sin funktion när man är många om bord. Plus att den dubblera för nödsändare för hela båten. Plbn kan också tad med till fjällen och andra äventyr…

          Reply

        • Mats Landervik
          Feb 19, 2020 @ 09:48

          Jag hade samma fundering förra året och bestämde mig för PLB. Jag använder den för solosegling och familjesegling. MOB1 har fördelen att den är automatisk och något smidigare och kanske passar bättre för segling med besättning.

          Reply

    • Peter Gustafsson
      Nov 19, 2019 @ 23:28

      Bra tips.

      Min känsla är att man med personen i lä hamnar i ganska bra fas med vågorna, och att man ändå måste få personen nära båten för att fästa ett ev fall. Med full besättning är det lika enkelt att bara dra upp dem då?

      Jag kan se en klar vits om personen får på sig själva slinget (som i sista försöket), då man kan kan välja om man vill ha dem lite på avstånd eller dra upp dem mot skrovsida/akterspegel. Då känns det också som att man kan dra runt dem till aktern, utan risk att de hamnar under.

      Reply

      • Göran Xusidus X-382
        Nov 20, 2019 @ 07:48

        Det är bra om undre mantåget snabbt går att plocka bort annars hindrar det från att få in en nödställd.

        Reply

  2. Göran Xusidus X-382
    Nov 19, 2019 @ 15:11

    Träningen inför yachtmaster så seglade vi upp mot bojar och utslängda fendrar. Tekniken de lärde ut var att närma sig med vinden in ca.50-60 grader och där både kunna lufta och fylla storen (focken inrullad) På det viset kunde vi både gasa och bromsa hela vägen fram till den nödställde.

    Reply

  3. Jonas Falk
    Nov 19, 2019 @ 15:59

    Intressant, tack för att ni delar med er.
    Jag tolkar det som att ni har storen uppe men kör med motor? Är det inte lättare att ta ner storen, framför allt om det blåser lite mer?
    Worst case tänker jag är 2handed gennaker i mörker. Hur hade ni gjort med gennakern i det läget?

    Reply

    • Pelle Pedersen
      Nov 19, 2019 @ 16:42

      Hej Jonas,
      Vi ville simulera “worst case” så mycket som möjligt… = tampar i vattnet, ev dränkt motor mm. Inte läge att försöka få igång motorn av olika anledningar.
      Vi har inte övat MOB shorthanded.

      Reply

      • Jocke Cordaly
        Nov 19, 2019 @ 17:02

        Vi tränar MOB “shorthanded” på jobbet och skulle säga att det är nära på omöjligt att få upp en medvetslös person i båten igen. Om personen är medveten så är det lite enklare, men långt ifrån enkelt. Endast vikten på person + blöta kläder, utan att ta hänsyn till vågor/vind etc, gör det tillräckligt svårt.

        Reply

        • Carl Fjällman
          Nov 19, 2019 @ 19:40

          Jocke, vi kan köra lite MOB träningar till våren (du kan bada :)) hade varit intressant att hitta en lösning så man kan koppla ett fall eller kanske med bommen för att få upp någon som är medvetslös. Lite vågor, mörker och vind lär det vara nog så svårt.

          @Peter jag hade kompletterat västarna med detta https://www.happyyachting.com/spinlock-lume-on
          Gör hela västen till en stor lampa.

          Reply

        • Peter Gustafsson
          Nov 19, 2019 @ 23:20

          Shorthanded får man göra helt andra prioriteringar. Jag tror att man där får göra en bedömnning beroende på omständigheterna. Jag kan se att det i vissa fall är bättre att SSRS gör jobbet, än att jag försöker lösa det…

          @Carl, som jag skrev ovan så har dessa västar lime-on redan från start. Men i annat fall är det bra att komplettera.

          Reply

  4. Rasmus Jonsson
    Nov 26, 2019 @ 12:58

    Alla metoder på filmen förutsätter att personen är vid medvetande, kan använda händerna själv. Ni försöker inte fånga in med en båtshake?
    Jag tok min yachtmaster i England, övade MOB i The Solent i varierande väder och strömmar på vintern, med fyra – fem olika instruktörer. Intressant hur olika metoder alla använder. Sen får man själv öva mer på den metoden som man själv tycker fungerar bäst. Två exempel:
    -Falla av på direkten och sen kryssa/gå för motor tillbaka för att ha så låg fart som möjligt med endast storsegel uppe för stabilitet.
    -Gå på halvvind fram och tillbaka för att ordna upp och sen slå, bidevind tillbaka, bromsa och gasa med storen och sen förhoppnings stanna precis vid personen i vattnet. Kanske med hjälp av motorn.
    Det var noga med att slänga ut alla bojar och flaggor och sånt som kunde märka platsen så snabbt som möjligt. Och säkerhetssele som kopplat på alla, vill inte ha fler MOB i stressen.
    Där fick

    Reply

  5. MeaDiva
    Dec 30, 2019 @ 08:34

    Hej
    Jag sitter ju i andra ändan av en sådan här händelse (räddningsledare på JRCC) och utifrån det perspektivet tycker jag att det är viktigt att man tänkt igenom hur man skall larma. När man själv inser att det inte går att få upp eller hitta den person som ramlat över bord har många viktiga minuter gått.

    Ibland för jag resonemang om att det kanske kan vara bättre att personen ligger kvar i vattnet tills det kommer en helikopter eller en sjögående enhet till platsen. De har utrustningen och träningen på att plocka personer ur vattnet på ett säkert sätt. Detta förutsätter ju givetvis att hjälpen är snabbt på plats och att personen har flytväst.

    //Tobias

    Reply

  6. Wrap Up 2019 - BLUR
    Feb 2, 2020 @ 16:40

    […] Årets trim är Allroth-trimmet :-) Nästan lika hårt som Corby-hårt. Jans Allroth tar också hem priset som årets badpojke efter våra MOB-övningar. […]

    Reply

  7. Spinlock Vito | service - BLUR
    Sep 27, 2020 @ 11:00

    […] see the gear in action, here’s our MOB practice before Rolex Middle Sea Race last […]

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.