Dags för nya enskrovs-raketer
Sportigt!
Det händer ju saker både i Volvo Ocean Race, som har utlovat en ny Volvo Super 60, och genon America’s Cups “return to Archimedean sailing”.
Här är några skisser från François Chevalier på hur det skulle kunna se ut i Auckland nästa gång.

Dels en variant med köl (ovan) eller en utan:

Regeln blir inte klar förrän sista mars, men här är gissade data:
LOA: 22.86 m
LWL: 22.86 m
Bredd: 6 m
Bredd med foils: 15 m
Djup med köl: 5.50 m
Depl: 7 t
Höjd över havet: 33 m
Segelyta kryss: 400 m²
Segelyta undanvind: 750 m²
det är också huggsexa på designers. NYYC har ju signat upp Botin, och jsg skulle tippa på att både Verdier och Juan K är i förhandlingar med olika team.
Bella Mente Quantum Racing (BMQR) is pleased to announce it has signed an exclusive agreement with Botin Partners Naval Architecture to design the yacht it will sail in the 36th America’s Cup competition, which is scheduled to take place in Auckland, New Zealand, in early 2021. The syndicate will represent the New York Yacht Club, which has returned to the America’s Cup arena after a 15-year absence.

Under tiden så går utvecklingsarbetet för Volvo Ocean Race vidare. Det är Guillaume Verdier
som står för designen, och man tänker sig något som eventuellt är konverterbart till en IMOCA.

Vi har ju sett lite bilder och film från arbetet med däcks-mockupen. Ett intressant koncept som är tydligt fokuserat på hårda undanvinbdsrepor.


The Medal Maker – Victor Kovalenko
Jag fick ett exemplar av The Medal Maker på posten. Det är ett porträtt av Victor Kovalenko, den ukrainske coach som hjälpt sovjetunionen, Ukraina och Australien till 10 olympiska medaljer, varav 6 guld.
Victor Kovalenko, whose teams have won more Olympic medals in sailing than those of any other sailing coach in history, grew up in the Soviet Union in the 1950s and 60s. THE MEDAL MAKER tracks his development from top sportsman in the Soviet Union to his initial Olympic success as a sailing coach of the Ukrainian team. But Victor’s innate curiosity and broad philosophical outlook clashed with post-Soviet, Ukrainian politics. When Australia beckoned, he was ready. He turned what appeared to be a mission impossible into double Gold at the Sydney Olympic Games in 2000. At the time he was dubbed “The Medal Maker.” The name has stuck with good reason. To date, in eight Olympic Games, Victor’s teams obtained amassed ten Olympic medals, six of them – Gold.
He’s not done. Victor’s new target – Olympics in Japan, 2020.
Jag är ju inte den som kastar mig över böcker om coaching. Eller om 470-segling, för det är det som har varit Victors specialitet. Men det här var intressant läsning.
Det som direkt står klart är hur före sin tid Victor alltid har varit. Hur han utmanat det vedertagna sättet att coacha, för att ta seglarna till nästa nivå. Alla har väl inte gillat det, men resultaten talar för sig själva. Det är också uppenbart att det finns ett system, då flera av de som han tagit till medalj inte alls var begåvade jolleseglare när han satte dem i en 470.
Segling är kanske världens mest komplexa sport, och alla vi som provaqt att fördjupa oss i en eller flera delar upptäcker snabbt att det inte finns något slut. Och när man “ger sig ner i kaninhålet” så måste man veta vad man ger sig in på.
Här finns det en naturlig utveckling hos Victor, där han initialt fokuserade på resultaten. Sedan på seglarna, som ju är de som åstadkommer resultat. Sedan på system, som är det som skapar duktiga seglare. Och till slut låg fokus på principer och sanningar som man behöver förlita sig på.
Redan tidigt konstaterar han:
You can race for fun, which takes little money and little time; you can race for results, which takes a lot of time and much money; or you can fight for glory, which takes all of your time, all your money and requires the best possible support systems.
Jag ser många paralleller med mitt engagemang i startups, där jag investerar och är rådgivare åt unga entreprenörer. Man är en del i gänget, men ändå inte. Och så mycket av framgången handlar om att få grundarna att prestera bra tillsammans. Där är det också tydligt att man går igenom ett antal tydliga faser inför ett OS. precis på samma sätt som man måste utvecklas i sitt ledarskap från att vara två personer med en idé tills man byggt en framgångsrik verksamhet.
Det är framförallt tre saker som jag tar med mig.
Förändring. Ett av Victors mantra handlar om förändring. Både intern, där jag som atlet (eller entreprenör) måste förändras, men också extern förändring som man ofta inte kan kontrollera. Att alltid ha detta med sig, och se det som något positivt och önskvärt, snarare än något som man är ett offer för, tror jag är jätteviktigt.
Ett verktyg för detta är det som Victor kallar ”Shit Index”, en seglares förmåga att hantera saker som inte går som man vill. Ett högt index indikerar att man kan hantera stora saker som går fel. Och att det finns en mening med allt dåligt som händer (han menar att det antingen är en test, varning eller ett straff), där man bör se detta som utmaningar som kan leda till något positivt.
Exakt samma saker funkar i business. Det går alltid att använda ett bakslag till att bli bättre. Det handlar så klart om risk management, men framförallt om en attityd och ett system för hur man tar tag i saker.
Så klart blir det långdraget att referera så här många OS-kampanjer, och Victor är fortfarande väldigt hemlig med hur han jobbar (han skall ju vara med även nästa OS) men man fick en bra insyn i vad som krävs på den här nivån.
Sammanfattningsvis en bra bok som gav mig lite nya idéer.
Är man sugen, så kan man köpa den här.
Rolex Middle Sea Race | starten
Sjukt maffig start inne i Great Harbour. Jag hade chansen att åka i en fotobåt, men jag valde att hänga bredvid race-kommittén och kanonerna som man startar racet med. Bra översikt och tidvis trångt på startlinjen.
Man har ju ganska många starter för att få iväg alla båtar ur en trång hamn, men det gick utan problem. Bara några få tjuvstarter. I snabbaste klassen ledde Caro före Momo och Proteus, som ledde ut mellan pirarna. Sedan verkar något ha hänt…
Ordningen för de 5 första när man kom till Sicilien (seglad tid):
RAMBLER 1.853 d0 h4 m30 s47
LEOPARD 1.799 d0 h4 m39 s43
CQS 1.865 d0 h4 m46 s6
MOMO d0 h5 m0 s1
VARUNA d0 h5 m36 s3
Momo leder på beräknat. Resultat/ställning.
På väderbriefingen i går såg det mer hanterbart ut, med max 30 knops vind. Men vi får se…
I går hann jag också med en lunch med RORC. Man verkar ha bra intresse för sina arrangemang, och mycket av diskussionerna handlade om hur man kan göra nytta för yngre medlemmar som vill satsa på offshoresegling. Bra input från Ludde Ingvall, Tonerre-gänget i Holland och många andra.
Det blev lite båtspaning också. JPK 11.80 Sunrise ligger bra till i RORC Season’s Points Championship och har tagit båten till Malta för att samla ihop lite extre poäng
Elliot 35 Crusader från NZ seglade ju Fastnet i sin lilla 35-fotare. Ingen dåliug kampanj.
PÅP Facebook kommer det att komma upp lite nördiga detaljbilder på IMOCA60 Hugo Boss, Inifinity 46 Maverick, Nivelt-Muratet 56 Teasing Machine och några till.
Rolex Middle Sea Race | Trash Talk
Jag är ju i Valletta för att spana in Rolex Middle Sea Race. Dels för att det är ett kul event, men också för att göra lite research inför 2018 då både vi och Elliot 44 Matador är sugna på att göra racet.
Det är inget fel ppå stämningen i Valletta i alla fall. Rejält “crew party” i går kväll och idag febril aktivitet på bryggorna. Kommer precis från en lunch med RORC med bra diskussioner om offshoresegling och steget från OS-segling till professionell offshoresegling. Det fiunns flera initiativ kring detta, och RORC skulle kunna vara en bra fokalpunkt för detta. I en värld där många klubbar funderar över sin verksamhet, så har RORC en tydliug idåe kring varför man finns till.
Seglingsmöässigt då?
Snackisen är hur mycket vind som skall komma in måndag. Fram tills dess ser det lätt ut, men sedan finns det modeller som pekar på 40+ knops vind. Verkar i vilket fall bli ett snabbt race som ställer lite krav på sjömanskao. Att kunna hålla besättningen fräsch och våga gasa på hemvägen.
Mina beräkningar poekar på 3.5 dygn för en J/111 för 650 distans på vattnet.
IRC1 är tajt. Står nog mellan några olika grupper av riktigt bra båtar. IMOCA Hogo Boss vs någon av minimaxisarna Momo & Proteus vs Rambler 88 vs Maverick & Varuna. VM i kolfiber. Mina pengar är på Rambler som borde ha bäst förutsättningar vädermässigt.
IRC2. Svårt. Snackade med killarna på Elliott 35 Crusader, som inte kan bestämma sig för om de gillar prognosen eller ej. I vi8lket fall kommer det att gå undan av bara helsicke när det blir undanvind. favoriter på handikapp är nog någon av Cookson 50:orna; Endlessgame & Kuka 3. Nya Teasing Machine står i listan, men verkar ibnte vara här. Tydligen gick båten söndert på väg till fastnet och sedan har det varit locket på.
IRC3. Borde passa gamla Ker 46 Tomnerre?
IRC4. Många båtar. Från Akilaria 950 till Swan 57. Omöjligt att tippa någon här. I så fall skulle det vara några av Xp44:orna som är på charter – men med extrem rutinerade seglare ombord.
IRC5. Ingen aning. Men J/122 Otra Vez har varit i topp tidigare.
IRC6. JPK 10.80 Sunnrise är 5:a på RORC Season’s Point Championship och är här för att ta en plats på topp 3.
FLEET FOCUSES ON FINAL PREPARATIONS
The Royal Malta Yacht Club is a hive of activity today, as the 110-boat international fleet taking part in the 38th Rolex Middle Sea Race, continue their preparations ahead of the start on Saturday. Light winds are expected for the first part of the race, with a significant northwesterly arriving by the third day.According to the latest weather forecasts, the start is forecast to have a moderate easterly breeze, which is due to fade on the first night. Light winds should then affect the majority of the fleet throughout Sunday. By dawn on Monday, a fresh Mistral is expected to arrive in the vicinity of Favignana and these strong winds from the northwest are forecast across the race course for around 48 hours.
Fourteen teams from Russia will be taking part this year, including Yuri Fadeev’s Reflex 38 Kabestan Intuition, which has only one non-Russian in the crew, Patrice Ernandez from France. “We are out practising today, and especially looking at our downwind trim.” commented Fadeev. “The boat is provisioned, and we are ready to race. It looks like we might have light winds for the first couple of days, then we are expecting a lot more wind, and we are hoping to get past Stromboli before it arrives, or it could turn into a tough beat to round the famous volcano.”
Ross Applebey, skipper of British First 45 Scarlet Sailplane, knows all too well how the weather can change in the Rolex Middle Sea Race. “Racing Scarlet Oyster in 2014, we experienced a full-blown gale, and we snapped our rudder, and retired from the race.” explained Applebey. “I think it is important to reduce sail early if you are expecting bad weather, and make sure everyone has had a good meal before it arrives. In 2014, the skies became very overcast, and a mist descended before the front arrived, so I would say that would be a good sign to look for!”
The northwesterly wind, known as the Mistral or majjistral in Maltese, emanates from the Rhone Valley. After a period of settled weather, there is change afoot in the Alps with snow forecast. The cooler air flow down the mountains will funnel through the valley and out onto the warm waters of the Mediterranean, where the winds will be energized produce high speeds as far south as Malta.
The 38th Rolex Middle Sea Race starts from Grand Harbour, Valletta at 11.00 CEST on Saturday, 21 October. For more information about the iconic 606-mile offshore race visit: www.rolexmiddlesearace.com
Volvo Ocean Race 2017-18 | trash talk
Till helgen startar Volvo Ocean Race på riktigt. Prologen och lördagens in-port-race har väl inte gett några nya insikter, utan mer bekräftat det vi redan vet. Men teamen verkar ha lärt sig en del.
Det står väl klart att alla team ligger efter med förberedelserna jämfört med tidigare år. Det nya formatet gör att man kan vara sen in, men mycket av marginalerna har ätits upp av sena sponsorskap, båtservive och obligatoriska seglingar. Samma för alla så klart… De som körde förra gången har en fördel, men många av seglen har fått ny design så både trim och cross-overs måste göras om. Det snackades en del om A3-trim efter prologen. Även Jib-0 är ett nytt segel som man behöver förstå.
Även på landsidan har det varit turbulent.
Egentligen under senaste året, men inför starten så ställs det på sin spets.
Först avgick Mark Turner, efter oenigheter med ägarna. Det blev kanske lite för mycket förändringar, lite för snabbt.
Sedan har det varit “hela havet stormar” eller “silly season” för många av besättningarna. Det har bytts båtar, innehållits löner och så sent som för någon vecka sedan var inte kontrakt skrivna med alla seglare.
Den största snackisen är så klart AkzoNobel och före detta skippern Simeon Tienpont, som nu skyller på varandra i mer eller mindre finslipade pressmeddelanden och intervjuer.
Den korta storyn är att Simeon via kontakter (och en släkting) drog in AkzoNobel som partner och signade dem till sitt bolag STEAM, där han också signade upp ett antal seglare. Många var förvånade över att man brände pengar på en ny båt (när det fanns gamla tillgängliga) och det lät som man saknade en del finansiering.
Men någonstans längs vägen så skar det sig. AkzoNobel hävdar att STEAM brutit avtalet, och eventuellt har kostnaderna dragit iväg. Simeon hävdar att AkzoNobel inte betalat ut pengar för löner, och sedan “tvingat” seglarna att signa direkt med AkzoNobel. Till saken hör väl att Simeon har ett lite stökigt förflutet och var det svarta fåret när Oracle åkte dit för fusk i AC. Och han verkar inte heller haft fullt stöd av gänget i Alicante… Alla vi som gjort business med Holländare vet hur stökigt sånt här kan vara…
Nu är i alla fall Brad Jackson ny skipper (det ryktades ett tag om Chris Nicolson). Lite lustigt att ett Holländsk/Svenskt bolag inte har en enda holländare (eller svensk) ombord.
Det verkar även vara en del andra rockader i organisationen bakom racet. Det skvallras om att Richard Mason, som står som “Chief Operating Officer”, antingen fått sparken eller tagit en trime-out. Kan så klart vara skitsnack.
Sporstligt då?
Mapfre (Xabi Fernández + Joan Vila) ser ju starka ut och toppar nog min lista. Dongfeng (Charles Caudrelier + Pascal Bidégorry) borde också kunna utmana, och var väl det bättre teamet förra gången?
I nästa grupp har vi Brunel (Bouwe Bekking + Andrew Cape) och AkzoNobel (Brad Jackson + Jules Salter) som bägge har rutinerade skippers/navigatörer som vet hur man vinner det här racet. Kan de komma upp i fart tidigt i racet så borde de vara med…
Vestas (Charlie Enright + Simon Fisher) har rutin ombord, men Charlie saknade lite tempo sist? Man är också sent ute.
Turn the Tide on Plastic (Dee Caffari + Nicolas Lunven) och Scallywag (David Witt + Steve Hayles) skall egentligen inte ha någon chans, men vi är många som hoppas att Dee och Martin Strömberg kan överraska med ett ungt gäng. Även Brian Thompson och Henry Bomby är enkla att tycka om…
Mer stalltips här: “Who will win the Volvo Ocean Race? Read Ian Walker’s form guide”
SP2S The Movie
Fin film från Seapilot2Star. Ulf och Caroline Lindner seglar Bavaria 38 Match Mathilda. Dessutom firar de 25-årig bröllopsdag…
Man blir sugen!







