Blåsigt… #ophelia
Avg Wind:67kts, Gust:80kts, Wind Dir:280 °(W), Gust Dir:273 °(W) at 16/10/2017 16:14:00
— Fastnet Lighthouse (@FastnetLHouse) October 16, 2017

Avg Wind:67kts, Gust:80kts, Wind Dir:280 °(W), Gust Dir:273 °(W) at 16/10/2017 16:14:00
— Fastnet Lighthouse (@FastnetLHouse) October 16, 2017

Vi hade hoppats på en sista repa men Blur innan vi tar upp, men vi fick inte de där 10-12 m/s som vi hade hoppats på, utan när vi hade kryssat ut ett par timmar så mojnade det till 7-9. Vi fick en sjysst undanvind i vilket fall. Toppade 16.67.
The Nations Trophy i Palma ser nice ut. Roger Samuelssons ClubSwan 50 Ravenger med Hans Wallén, Klabbe Nylöf och massa andra hot-shots liggere just nu 5:a med serien 6-3-8-5.
Vad tror vi om det här då?
Jag tippar Edler (Laser), Forsgren (ORCi) eller Westerlind (RS 200).
Saknar också svenska mästarna i J/70?
Mästare bland mästare
I helgen (14–15/10) avgörs Mästarnas Mästare i segling i Marstrand. Närmare 40 Svenska Mästare från olika klasser gör upp om en av de finaste titlarna inom svensk segling. Det gäller alltså att kora en svensk mästare bland svenska mästare…
Och allt kan följas live via nätet.Seglingarna avgörs med snabba J/70-båtar, med en fyrmannabesättning, i korta race som beräknas ta 10–15 minuter. Banan seglas i princip inne i Marstrands hamn. Och det kommer att gå undan eftersom prognosen talar om vindar mellan 8–10 m/s.
Förutom SM- och JSM-vinnare, som alla bjudits in, har även några wildcards delats ut, bland annat till OS-seglare. Max Salminen som vann OS-guld i London och VM i Finnjolle för någon månad sedan är med. Och Anton Dahlberg/Fredrik Bergström som var sexa på OS i Rio i fjol kommer också. De delar båt med sina tuffaste konkurrenter i 470 på hemmaplan, Carl-Fredrik Fock/Marcus Dackhammar som vann EM i våras.
– Det ska bli kul. Vi är visserligen konkurrenter, men vi är också bra kompisar som har sporrat varandra under många år, säger Anton som vann Mästarnas Mästare 2009.
Mästarnas Mästare avgörs nu för tolfte året i rad. Niklas Edler från KSSS är den enda som vunnit titeln tre gånger. I fjol fick han nöja sig med silvret efter Patrik Sturesson från Cape Crow Yacht Club. För övrigt är det nionde gången av totalt 12 som Niklas deltar.
Här har alltså ungdomar som vunnit JSM chansen att sätta OS-seglare, eller rutinerade män i övre medelåldern, på plats – vilket gör regattan helt unik. I fjol kom exempelvis blott 18-åriga Vilma Bobeck trea.Reglerna säger att inbjudna rorsmän väljer sin besättning, men ska i mesta möjliga mån använda den besättning som han/hon vann mästerskapet med. Totalt är det 38 lag från 17 klubbar. KSSS har nio team på plats medan GKSS har sju lag.
Det enda som blir långt och utdraget under Mästarnas Mästare är web-sändningarna. Sändningen startar kl. 09.15 på lördag och första start går kl. 09.30. Avslut cirka kl. 16.00. På söndagen startar livesändningen kl. 09.15 och cirka kl. 13.00 startar finalen.
Här följer du tävlingarna:
Livesändning: https://hamnenplay.solidtango.com/live/mastarnas-mastare-2017SAP Sailing Analytics: https://swedishleague2017.sapsailing.com/gwt/Home.html#/event/:eventId=5274fd24-d5fc-4655-b4ae-e86a19718020
606 Johan Qviberg Michael Nettelbladt Rasmus Myrgren
2.4mR Stellan Berlin Jonas Holm Magnus Holm Martin Strandberg
29er öppen Oscar Engström Hugo Westberg Hannes Westberg Victor Västernäs
29er tjejer Ronja Lundberg Hanna Johansson Axel Rahm Alice Borslöv
470 Herr Wildcard Anton Dahlberg Fredrik Bergström Carl-Fredrik Fock Marcus Dackhammar
49er Fritiof Hedström Otto Hamel ? ?
49erFX Wildcard Julia Gross Hanna Klinga Rebecca Netzler Klara Wester
C55 Oscar Johansson Hugo Johansson Oscar Pantzare Max Waldhauer
Drake Martin Pålsson Göran Alm Peter Lind Thomas Wallenfeldt
E-jolle kille Erik Lindberg Andreas Vasberg Axel Pantzare Kasper Nordenram
E-jolle tjej Hanna Koba Carl Ljunggren Hugo Björklund Filip Larsson
Finnjolle Wildcard Max Salminen Jacob Reuterskiöld Leonardo Kjellströ Tom Engels
Folkbåt Anders Cederblad Magnus Johansson Jonas Hallström
IF-båt Pontus Rosberg Tomas Norberg Anders Fernlund Ulrika By
Laser 4.7 Hannah Maurer Anders Rosenberg Hedvig Liljegren Ibb Berglund Tindra Forssén
Laser Master Radial Anders Mattsson Johan Lindstedt Jonas Länje Johan Fors
Laser Master Std Niklas Edler Mathias Hermansson Mikael Björndal Mathias Bredin
Laser Radial dam Klara Utterström Julia Carlsson Elin Sevedag Julia Dahlberg
Laser Radial kille Ludvig Lindqvist Tim Nyllinge Linus Lindquist Calle Leukfeld
Laser Radial tjej Maja Hansson-Mild Emil Järudd Cecilia Jonsson Patrik Rohlin
Laser Standard Jesper Stålheim Mathias Lantz Erik Skoting David Jonsson
M30 Tord Bergman Mikael Sääf Daniel Ekstrand Jonas Öhrström
Matchracing Damer Caroline Sylvan Louise Kruuse af Verchou Carl Sylvan Klara Ekdahl
Matchracing Ungdom Johanna Bergqvist Isabelle Bergqvist Johanna Thiringer Ellinor Hansson
Melges 24 Tomas Skålén Fredrik Pettersson Anders Åberg
M22 Stefan Hultgren Andreas Birgersson Mattias Edman Linda Kowallek Ekstrand
Neptunkryssare Staffan Eklund Erik Mattsson Christer Olsson Conny Kjellberg
Ok-jolle Thomas Hansson-Mild Nils Bjerkås Erik Malmberg Björn Lundgren
Optimist kille Calle Lindbom Emil Malmström Erik Larsson Christoffer Hallin Herman Andersson
Optimist tjej Martina Carlsson Alice Moss Karin Knigge Daniel Björndahl Mattias Rahm
ORC Int. Patrik Forsgren Johan Tuvstedt Peter Thorwid Anders Mårtensson
RS 200 Marcus Westerlind Oliver Österberg Stefan Rahm Oscar Angervall Marius Westerlind
RS Feva Kettil Leke Viktor Sönnergren Björn Bengtsson Johan Åstradsson
Snipe Lucas Örn Axel Edwall Lisa Ericson Mattias Frösing
Trissjolle/2-krona Björn Sandberg Magnus Sjögren Mathias Beckman Mikael Moge
WC Artemis Racing Andreas Axelsson Kalle Torlén Nils Åkervall Rasmus Rosengren
Zoom 8 killar Axel Hallquist Ulf Wedenberg Johan Mossberg William Karlsson Martin Nilsson
Zoom 8 tjejer Elin Karjel Göran Bobeck Patrik Erlandsson Anders Gille
Generellt så tycker jag att många nya båtar är tråkiga, och ofta bara ”face lifts” av tidigare modeller. Och det finns så klart en bra anledning till att det är så – kunderna är otroligt konservativa och ändrar man för mycket så skrämmer man bort dem. Foto: Peder Skoglund.
Men ibland så är det någon som vågar lite mer.
Just nu är den stora snackisen här hemma Diva 34 SC. Vid lanseringen var man lite hemliga med inredningslayouten “Open Space” så många har väntat på den skarpa lanseringen och alla fakta kring båten.
Initialt är det kölan som har vållat mest debatt. Kåre Ljung har fått ihop något som skall vara riktigt effektivt, men som kanske är lite radikalt för målgruppen?

I andra ändan av Europa, så lanserar Grand Soleil också en ny 34-fotare. Denna har både stora likheter, men också stora skillnader, med Divan. Även denna är innovativ på mnånga områden.
Dock inte på kölsidan, där man har valt en “klassisk” fenköl och dubbla roder.

Tittar man på skrovformen så är det mycket som är lika. Fören, slagen i aktern och lägger man konturerna på varandra så är de i stort sett identiska. Lite kul…
Några andra båtar i samma size:
Även riggplaceringen har diskuterats en del. Divan har masten längre fram än de flesta andra båtar, och frågan är väl om detta är en kompromiss eller om det finns faktiska fördelar seglingsmässigt.
Divan har masten på 36%, vilket kan jämföras med Tarac som ligger på 45%. Bägge kryssar bra?!
Marcus Lindquist svarade på Facebook:
Hej. Låt mig förklara hur vi tänkt.
Frågan om segelplanet är intressant och mångbottnad. Det handlar om flera olika faktorer som måste tas hänsyn till och samspela. Prestanda, balans i båten, hanterbarhet och inte minst trender.
Om vi börjar med prestanda så är vårt mål att nå bra kryssegenskaper och då spelar Aspect Ratio en roll. Vår erfarenhet är att högre och smalare segelplan ger bättre kryssegenskaper jmf med lägre bredare segelplan. Då gäller det att segelytan också har ett bra förhållande till deplacement och våt yta. Diva 34 SC ligger väldigt bra till i dessa avseenden.
Segelplanet skall även tillsammans med köl och roder skapa en bra balans i båten. Dvs segelplanets tryckcentrum skall harmoniera med tryckcentrum för, framförallt, kölens tryckcentrum. Åker masten bak gör även kölen det. Det påverkar flytläge och hur volymen i skrovet kan placeras. Ett mindre försegel ger även enklare hantering, inte minst i det högre vindregistret, med förbättrade trimmöjligheter.
Vi har självfallet också noterat trenden med att master placeras allt längre bak. Vi har diskuterat detta med flera ledande designers i världen och svaret på frågan varför verkar samstämmigt. Det är en trend som kommer från den typ av båtar som seglar runt jorden med nästan konstant undanvind. Att flytta bak masten ger större undanvindssegel och en annan balans i båtarna som passar denna typ av segling. Vårt fokus är dock inte den typen av segling. Bra kryssfart, balans i båten och enkel hantering är viktigt.
Divan har ju en del intressanta inredningsalternativ men även italienarna kan åstadkomma “Open Space”.
Det skall bli intressant att se båda båtarna i verkligheten. 34 fot är inte jättestort, men man verkar ändå fått till det.
Klicka på bilden för större variant.
I samband med diskusionerna på Facebook så framhölls Diva som en båt med fokus på kryss, där “Diva 35 kryssar ifrån det mesta i samma storlek”. Jag roade mig med att titta på VMG för ett antal 36-fotare (alla siffropr från ORC2012, då det var det år som Divan var inmätt), där så klart First 36.7 Pro4U är benchmark :-)
Värt att notera är att Divan går från att vara bland de långsammare båtarna i lätt vind, till att nästan matcha en sportig FinnFlyer i 20 knops vind. Det har så klart att göra med vikten (6180 kg jämfört med broshyrvikt 5500). Och det är väl också i lite mer vind vi sett de bästa resultaten?
Min enkla analys är att det inte finns några genvägar. Med samma indata så landar olika designers på ungefär samma ställe…
Efter tre framgångsrika säsonger med Allsvenskan Segling bygger Svenska Seglarförbundet (SSF) nu ut seriesystemet. Från och med säsongen 2018 införs även Division I.
– Vi vill göra det möjligt för fler klubbar att vara en del av Allsvenskan och helt enkelt inspirera till mer segling i enkelt format, säger Isabelle Lindsten, projektledare på förbundet.Våren 2015 drog första säsongen av Allsvenskan Segling igång med 18 lag. Sedan dess har de som kommit i botten av tabellen fått kvala mot klubbar som anmält sitt intresse för att vara med i Allsvenskan. Dessa kval har genomförts under en helg i slutet av varje säsong.
Men nu införs fyra Division I-serier (nord, syd, ost och väst) där klubbar får kvala för att ta sig till Allsvenskan. Dessa kval avgörs genom två deltävlingar, under två dagar vid varje tillfälle. Seriesegraren i varje division får en plats i Allsvenskan kommande år, medan de fyra sista i Allsvenskan får ”börja om” i Division I.
Arrangörsklubben i Division I bestämmer båttyp för deltävlingen, så länge båtarna är likvärdiga i skicket och kräver minst två personer i besättningen. Därmed kan besättningens storlek variera mellan de olika deltävlingarna och regionerna. Antalet båtar avgörs av hur många lag som är anmälda. Dock är minsta antalet tillhandahållna båtar tre och max sex. Minsta antalet lag på en deltävling är tre och max 18.
Formatet på kappseglingen liknar Allsvenskans med korta race (12–15 minuter) på en bana nära land. Direktdömning kommer att tillämpas och därmed blir Division I-regattorna även ett bra tillfälle att utbilda fler domare i klubbarna.
Alla i besättningen ska vara medlemmar i den klubb de tävlar för. Klubblaget får bestå av minst fyra personer. Inga krav ställs på kön eller ålder i laget (vilket är krav i Allsvenskan). Men det är en stark rekommendation från SSF att klubbarna försöker aktivera sina unga och sina kvinnliga seglare. Erfarenhet från Allsvenskan visar att landnära kappsegling i tillhandahållna båtar ger fler medlemmar i klubben möjlighet att kappsegla – inte minst de unga och kvinnorna.
De fyra regionerna består av ett antal geografiskt närliggande distrikt.
Norr: Norrbotten, Västerbotten, Mellannorrland, Dalarna
Ost: Uppland/Gästrikland, Stockholm, Västmanland, Södermanland, Gotland
Väst: Örebro, Värmland/Västergötland, Västkusten
Syd: Östergötland, Småland, Blekinge, Skåne
Här kommer veckans läsarfråga:
Hej Peter, jag har precis köpt en Gopro som jag ska ta med på ARC tillsammans med familjen Mats Runström.
Vilka fästen har du när du filmar ombord? Vad har du för selfiepinne? Den ser rejäl ut och inte som de jag har hittat i tillbehörssaiterna. Den långa masten ni filmar overview med, vad är det?
Du är ett föredöme när det gäller dokumentation i både text och bild! Keep it up!
/Mårten
Jag är ju inte mer proffs på det här än alla andra, utan jag försöker lära mig längs vägen. Det jag har kommit fram till så här långt?
Först och främst att hitta olika vinklar och perspektiv. Det är så lätt att bara sätta fast sin GoPro på pushpiten och så får den sitta där tills batteriet är slut. Det är roligare att köra många kortare sevenser från olika vinklar, för att sedan kunna använda dem när man klipper ihop sina filmer. Här kanske man skall fundera lite innan; vad är det för historia jag vill berätta och vilka sekvenser behöver jag då – eller var hända intressanta saker som kan bli en helt annan historia.
Rent tekniskt så finns det ju några saker man måste ha. En kamera som är lätt tillgänglig… Det är bättre med en kass kamera som används än senaste modekllen som ligger nedpackad. Sedan öär det bra med lite extra batterier – de tar alltid slut.
Och så måste man kunna montera kameran så att man får stabila filmsekvenser.
De fästen jag använder oftast är en headcam, som funkar bäst när man styr lite koncentrerat (och håller huvudet still) eller när man uträttar saker på fördäck eller nere. Blir lätt skakigt, men ofta blir det bra sekvenser. Kom ihåg att vinkla ner kameran så att man ser vad händerna gör.
Ett annat favoritfäste är den här klämman. Den kan man sätta fast på massa olika ställen eller bara hålla i handen. Denna har jag hittat i en foto-affär, och nu såg jag att GoPro hade en egen.
Här är min “fattigmans-drönare” :-) Det är två 2 m kofioberrör (Easy Composites) som man kan sätta samman till en lång pinne…
… som man antingen kan ha på aktern, eller hålla från olika vinklar. Lite bökigt att arra med, men i rätt väder kan man göra mycket kul. Funkar även för undervattensbilder när man vill kolla om något fastnat på kölen.
Problemet här är att det blir svajigt i vågor, men då brukar jag köra ena halvan bara.
Jag har också börjat experimentera med GoPro Karma Grip, som är en stabilisator. Men det kräver att den som filmar öär lite mer dedicerad. Kommer att funka fint på långa havsrace, men inte på de intensiva skärgårdsracen.
Men i slutet av dagen handlar det inte så mycket om prylar, utan om att ta det man har och göra något kul av det.
Och precis som med allt annat inom segling, så handlar det om att prova sig fram, och bli lite bättre hela tiden. Jag har långt kvar, men kan jag förmedla lite av känslan ombord så är det värt besväret.
PS. Man kan också använda video för att bli bättre seglare. Det är mycket effektivt för att analysera besättningsarbete och manövrar. Här är det viktigt att får en överblick så att man ser hur alla rör sig i båten. I den här artikeln så visar Chuck Allen från North Sails vi hur man videofilmar en båt utifrån.
Planen för söndagen var ju egentligen att köra en soloträning runt södra skärgården. Men vädermodellerna visade allt mer nordlig vind, och det kändes inte som det skulle ge så mycket. Däremot skulle man ju kunna få en fin fartrepa med Blur… eller med Jonas Dybergs nya J88.se.
Förutom mig och Jonas, så fick vi också med Jocke Cordaly, stabil Maxi Racer-seglare som snart skall köra ARC med Micke Rykings Class 40.
Fint väder. Och helt enligt prognosen så blåste det mindre i skärgården för att ute vid Hätteberget & Vinga stå stadiga 8-10 m/s. Detta skulle troligtvis öka efter lunch.
Lång kryss upp genom skärgården, innan vi kunde sticka västerut vid Stora Oset. Där stod det klart att vinden skulle räcka till…
Efter att vi fick en liten reva i A5, spå var vi tvugna att avbryta. Glada miner i vilket fall.
Vi såg stadigt 12-14 m/s, tidvis lite drygt 15 också. Perfekta förhållanden för den här typen av stunt. Vi gjorde komfortabelt 15-16 knop och toppade 18.9. Inte illa för en båt som inte ens är 9 meter. På samma sätt som J/111 har lätt att göra 18, men svårt att komma över 20 så finns det en liten tröskel här.
Skall bli intressant att se vad vi fick för snittfart på 500 meter.
Check!
Bloopers: