Stor möteshelg

Till helgen blir det Seilting i Norge och Seglardag i Sverige.

Det är nu alla viktiga beslut skall fattas… eller?

SEILmagasinet redogör på ett bra sätt för vad som skall tas upp på SEILtinget. Stora frågor blir krav på licens, hur verksamheten egentligen skall finansieras och en fet handlingsplan. Det har debatterats en del på SEILmagasinet och det lär gå hett till även i helgen.

Svenska Seglardagen i Stenungsund lär bli en stillsammare historia? Jag har bara läst den dokumentation som finns på SSFs hemsida, men kunde inte hitta något revolutionerande? Någon med insikt kanske kan belysa detta?

Såg också att frågan om shorthanded-LYS kommer upp som en motion, där Södermanland ville att frågan skulle utredas. Det hade väl varit bra?

Nu avfärdar man det med att “besättningsvikten gör för liten skillnad”… men den största frågan är väl att folk vill segla shorthanded med en annan konfiguration (fock + gennaker i stället för genua + spinnaker)?

Motion 8
Seglardagen bör ge SSF:s styrelse i uppdrag att tillsätta en utredning med uppdrag att se över LYS-systemet vad gäller justerade LYS-tal vid seglingar med tvåmansbesättningar.

Styrelsens yttrande över motion 8
Bakgrund: SSF tekniska kommitté har gjort en analys av vad effekterna av SweLYS talet för tvåmansbesättningar skulle kunna bli baserat på ORCi för båtar med SweLYS mätbrev som kappseglat i IMS förra året. Resultatet av denna blev:
2 % av båtarna skulle få sänkt SweLYS tal med 0.02
12 % av båtarna skulle få sänkt SweLYS tal med 0.01
86 % av båtarna skulle få oförändrat SweLYS tal

Vid en sådan jämförelse skulle alltså endast 2% av båtarna få en förändring med högst 0.01 av SweLYS talet. Eftersom en förändring på 0.01 ligger inom SweLYS systemets felmarginal framstår nyttan av ett “tvåmansavdrag” tämligen tveksam.

Förslag: SSF:s styrelse föreslår seglardagen avslag på motionen utifrån den analys som tekniska kommittén gjort.

Man kanske borde fråga seglarna i stället för att göra en körning på några IMS-mätbrev? När jag kollade så tyckte 76% av seglarna att det var en bra idé. Så jag tycker definitivt SSF måste titta på frågan ur ett större perspektiv!?

65 Comments

  1. Hans Mar 20, 2009 Reply

    Att fråga vad seglarna tycker är väl inte SSF’s starka sida….

  2. Author
    Peter Gustafsson Mar 20, 2009 Reply

    Det lär vara ändring på det… Man har Fredrik Bergström på ett projekt som syftar till att öka breddseglingen, och enligt uppgift så skall man faktiskt försöka prata med seglarna. Dels de som kappseglar så klart, men ännu viktigare är ju att förstå varför folk låter bli.

    Och eftersom man har det på tapeten, så känns det ju ännu konstigare att inte tillmötesgå motionen.

    Men jag har nog lite svårt att förstå hur seglingspolitik fungerar… kanske skall jag fokusera mer på min egen segling och mindre på resten av Seglarsverige :-)

  3. F424 Mar 20, 2009 Reply

    Lite synd att man gör det så lätt för sig. SSF har ju haft representanter som deltagit i de diskussioner som varit här på BLUR så de kan näppeligen vara okunniga om den opinion som som finns.
    Frågan är varför de nöjer sig med att avfärda nyttan med shorthanded-SRS med ett par ORCI-körningar.

    1) Tror de att det räcker som motiv för att seglarsverige skall bli nöjda/tysta?
    2) Struntar de i opinionen?
    3) Har de inte tid att i år sätta sig in i problematiken?
    Jag hoppas och tror på alternativ 3) (vilket är fullt förståeligt) , men då hade det också känts bra med detta som motivering.

  4. Anonym Mar 20, 2009 Reply

    Har svårt att förstå att man skulle få sänkr SRS tal pga att man bara är 2 ombord, det är väl båtens prestanda som är av görande när båten seglas som bäst. Seglar man 2 mana så är de väl fortfarande lika för alla deltagarna, Eller är tanken att man ska blanda 2 mana besättninga med båtar som kör full besättning? Låter konstigt, nästan som ett F1 team som har ett fullt stall skulle stara 52 varv efter de stallet som bara har 2 arbetare.

  5. Hans Mar 20, 2009 Reply

    Det är inte ett generellt avdrag för shorthanded besättning som jag efterfrågar utan möjligheten att köra shorthanded med en annan segelkonfiguration än den som vi använder vid full besättning ( SRS- för standard båt).
    Dvs fock/gennaker istället för Genua/spinn.
    Precis som Peter skriver i början av tråden….
    Ett cert för deltagande enligt standard mätetal (full besättning) och ett annat cert för de regattor man kör shorthanded.

  6. F424 Mar 20, 2009 Reply

    Diskussionen härstammar väl från allas vår önskan om att få ut fler båtar på kappseglingsbanan. När det nu visat sig att shorthanded blivit en riktig hit i Norge, och det är på väg att bli samma succé i Sverige är det väl önskvärt att SSF hänger med och stöttar utvecklingen. Att kapten på en båt kan behöva en konfiguration på segel när han kör fullbesättning och en annan shorthanded är helt uppenbart och självklart måste SSF skyndsamt tillse att man kan ha dubbla SRS-mätbrev för att tillgodose detta.

    Jag anser att man även kan ta “steg 2” i denna utveckling, dvs låta shorthandedbesättningar med ett anpassat mätetal för just det faktum att de är shorthanded segla mot fully-crewed i samma SRS-tävling. Det bör gå att på ett rimligt rättvist sätt bedöma hur mycket långsammare en båt seglar med 2 man, än om den hade fullbesättning (det finns utkast till excelberäkningar på detta).
    Att vi aldrig når fullständig rättvisa i ett handicapsystem är självklart, men vi bör väl försöka hamna så nära det går? Uppsidan är ju att vi får ut fler båtar på banan!
    //Niklas S

  7. PelleL Mar 20, 2009 Reply

    Vi struntar absolut inte i vad ni tycker men frågan är inte så enkel som man kan tro Vad gäller motionen så kan man inte anta en motion att kort besättning ska kompenseras med justerat SRS-tal och sedan göra något annat. T.ex. att i stället tillåta en alternativ utrustningsspecifikation.

    Vi har tittat noga på frågan och vi kan inte komma fram till en enkel modell som ger en rimlig kompensation för kort besättning för båtar av olika typ och storlek. Att göra som man gör i Norge meed ett generellt avdrag på 0.01 kan möjligen vara en uppmuntran som funkar på klubbnivå (det finns dessutom inget som hindrar att klubb inför ett sådan avdrag på sina kvällseglingar…..men det får inte säga egentligen ;-) )men på en mer seriös segling slår det helt fel.

    En alternaiv utrustningsspec. för kort besättning är däremot oproblematiskt och kommer helt säkert till nästa år …..i år hann vi inte med.

  8. anonym 2 Mar 20, 2009 Reply

    kan inte riktigt se hur det här kan vara en fråga och varför SSF/lyskommiten skall ägna sig tid åt detta.
    Ingen skulle väl komma på tanken att försöka jämföra korthänt segling med segling med fullbesättning? Ensamseglare gör lämpligast upp i egen resultatlista och då spelar väl det faktiskalystalet ingen som helst roll så länge talet är samma relativt varandra?

    I mina ögon en ickefråga men vem som helst får gärna förklara varför jag har fel.

  9. Hans Mar 20, 2009 Reply

    #7 Pelle: Är Inte LYS/SRS först o främst till för segling på klubbnivå, dvs breddsegling? För mer seriös segling finns ju andra mer lämpade mätregler….

  10. PelleL Mar 20, 2009 Reply

    Sen blir jag bara så trött när man säger att vi gör det lätt för oss….visst vi prioriterar men SRS/SweLYS drivs med ideella arbetsinsatser och det finns bara en begränsad mängd arbete att tillgå…….vill man ha mer så är det bara att anmäla sig för att jobba. Vi behöver fler engaerade människor. SSF är inte dom…SSF är vi.

  11. PelleL Mar 20, 2009 Reply

    Hans
    Det är ju ett faktum att minst 95% av respitsegling i det här landet är LYS och vi måste anpassa oss efter verkligheten. Jag tror det hade varit bättre om fler seglade IRC/ORC/DH men man kan inte tvinga folk att se ljuset ;-)

  12. Patrick L Mar 20, 2009 Reply

    Steg 2 i denna utveckling är väl vad SSF TK har gjort åtminstone översiktligt? och den jämförelsen visar att med två decimaler på LYS är det ingen större poäng att ge generella avdrag för shordhand om man bara räknar besättningsvikt, för de hamnar i 98% av fallen ändå inom felmarginalen.

    I ORCi har vi ju redan mätetal för shorthand på certen (fast ingen arrangör verkar använda dem) och tittar man snabbt ser man att det skiljer 3 s/M på min stora båt och drygt 5 s/M på min lilla båt. I båda fallen är det mindre än 1% skillnad. I ORCi betraktar man visserligen 5 s/M som ganska mycket, det blir ungefär 30 minuter korrigerad tid på ett Gotland Runt. Men i LYS syns ju inte denna skillnad.

    I IRC har man också möjlighet till Shorthand TCC och jag vet inte hur stora skillnaderna är där men jag antar att även de har några “pips”, dvs skillnaderna ligger på tusendelsnivån?

    Att däremot kunna ha olika segelkonfigurationer i shorthand jämfört med full crew känns ju viktigt. Den utredningen borde man definitivt göra.

  13. Patrick L Mar 20, 2009 Reply

    …och medan jag skrev fick vi svaret från PelleL…. att jag aldrig lär mig :-)

  14. Author
    Peter Gustafsson Mar 20, 2009 Reply

    Jag säger inte att man skall genomföra något. Bara att frågan borde utredas i stället för att avfärdas. Men det är ingen biggie. Bara konstigt.

    Att andra respitregler gör sitt bästa för att hantera detta är väl inget skäl, men uppenbarligen har ORC/IRC/NorLYS identifierat ett behov som inte finns i Sverige ;-)

    Whatever – nu tar vi helg i stället!

  15. Joachim Mar 20, 2009 Reply

    Kanske dax att alla sätter sig och genomför lite negativ idégenerering. En bra frågeställning skulle kunna vara “Hur gör vi så att segelsporten i sverige dör ut under 2009?” Sedan är det bara att prioritera vilka aktiviteter som stödjer detta bäst och vända dem till positiva aktiviteter. Detta arbetsätt tenderar att ta bort skyttegravskrig (och som tycks pågå inom sporten).

  16. PelleL Mar 20, 2009 Reply

    Den här och många andra debatter sätter ljus på den viktigaste frågan…..hur funkar SSF’s demokrati egentligen och hur borde det vara? Alla tycker ju att deras frågor är viktigast men hur ser vi till att alla får höras även dom som inte lever sitt liv på webben…=)

    I dag är ju SSF som de flesta (alla?) idrottsförbund organiserade enligt klassisk svensk “folkrörelsemodell” Vill man ha inflytande måste man börja med att engagera sig in sin klubb och efter troget arbete kanske man blir klubbens representant i distriktet och när man uppnått rätt senioritet och det fått rätt kontaktnät kan man bli distriktets representant på seglardagen och få vara med och välja dom som bestämmer något dvs. styrelsen. Organisationen är förvisso demokratisk men det är många “lager” mellan seglarna och SSF’s styrelse. Frågan vi borde diskutera är om det finns en bättre modell för vår organisation.

  17. Hans Mar 20, 2009 Reply

    Kanske det funkar att skicka förslag på remiss till anslutna klubbar innan de klubbas igenom…?

  18. MA Mar 20, 2009 Reply

    En annan fråga som diskuteras är “fördelningspolitiken” och “demokratiseringsprocessen”. Här finns mycket att diskutera. Skall vi ha ett stort och centraliserat förbund, eller sprida ut resurserna i landet. Vi ser redan nu en stark polarisering för elitseglingen, Långedrag är svenskt “epicentrum” för den som vill satsa hårt i de olympiska klasserna. SSF vill också anställa fler folk då man har ett hårt tryck på kansliet, de regional sailcoacherna skall också bli anställda centralt, något som distrikten inte känner sig bekväma med då de mister kontrollen, fast de är nöjda med att slippa lönekostnaden, fast någon får ju betala och de är vi….

    Så här ser kostnadsbudgeten ut;

    SSF:s budget 2009

    Kostnader % av tot.
    Kansli 6 155 200 39%
    Elit 5 255 000 33%
    Arr 773 000 5%
    B-U 690 000 4%
    Utb 626 000 4%
    Info PR 625 000 3,93%
    IT 555 000 3,49%
    Segldagen 457 000 3%
    Internationellt 305 000 2%
    Adm möte 150 000 0,94%
    Tekniska k 99 000 0,62%
    Kost. För intäkter 85 000 0,53%
    Funktionshind. 68 000 0,43%
    Regler f redsk. 39 000 0,25%
    Regler f seglare 25 000 0,16%
    Totalt 15 907 200 100%

  19. Patrik Mar 20, 2009 Reply

    Skulle vara skoj att se hur denna ORCi och IMS jämförelse på hur mycket shorthand skulle påverka farten.
    Räknar man bara vikt rakt av eller är det rätande momentet med besättning på relingen som lagts in i uträkningen ?
    Har man överhuvudtaget vägt in hur mycket svårare dvs. hur mycket man tappar i manövrar och det faktum att det inte kan finliras med trim på samma sätt med endast två man ombord…?
    Har faktiskt lite svårt att förstå hur det inte skulle påverka farten mer än i uträkningen från TK.
    Här har det äntligen dykt upp någonting som får ut fler på banan och då viftar man inte bort det utan vårt förbund skall istället se möjligheterna till att få fler att kappsegla.
    PelleL. verkar nästan ha lämnat ett löfte om att något är på gång till nästa år så vi skall väl inte hetsa upp oss för mycket.
    Hur många av alla våra klubbar verkar ha fattat att shorthanded är en trend som kommer starkt och öppnat klass för detta på någon segling ?

  20. MA Mar 20, 2009 Reply

    +

  21. PelleL Mar 20, 2009 Reply

    ORCi-VVP’t tar hänsyn till deplacement och rätande moment men givetvis inte till “handling”-faktorer som mycket riktigt måste vara den stora faktorn. Frågan är bara hur man skall kvantifiera det hela på ett rimligt sätt med hänsyn taget till båttyp och storlek…..har ni några bra förslag är ni välkomna, för jag vet inte…. ;-)

  22. Anonym Mar 20, 2009 Reply

    Bra skrivet PelleL, Jag håller med i dina inlägg

  23. MiniMe Mar 20, 2009 Reply

    Jag tänkte lägga till att det finns en skillnad mellan segla bana eller inomskärs eller på en längre havsbana. På verkan av en långsammmare manöver blir mindre betydelsefullt. Principen för LYS har varit att mest gynnsamma förhållanden skulle gälla för respittalet. Översatt rakt av skulle det innebära för shorthanded längre havsbana. “handling”-fakor blir då i det närmaste försumbart. Ska man göra avsteg från den principen? Hur ska det då hanteras?

    Generell avdrag a la NORLYS tror jag nog att de flesta inte vill ha och då blir det hela något mer komplicerat.

    Shorthanded tycker jag är bra med tanken på att det kan vara svårt att få besättning ibland. Dessutom är det en annan form av utmaning. Det finns dock inte nödvändigtvis behov att justera respittal utan vi kan se att det fungera gott och väl i rena shorthanded tävlingar.

    #18 Patrik, vill du veta vilka båtar som drabbas hårdast som shorthanded i t.ex. ORC I så är det väl bara att titta på olika ORC I mätbrev. Du kommer säkerligen blir överraskat över dels vilka båtar som bedöms vara mest ogynnat och dels att en del båtar till och med blir gynnade att seglas shorthanded.

    Många tittar gärna i sambandet på storleken av båt och det finns ett viss tycke att det måste vara största nackdel att vara något långsammare i slagen. Nu seglar jag en liten 20-footare som dock behöver seglas med full besättning på 3 (helst 49 personer) för att kunna hävda sig – och det redan i så svaga vindstyrkor som 4 m/s. Visst är båten även med en mindre besättning snabb i slagen men det vi vinner i slagen förlorar vi i fart 3 gånger om. Jag kan tänka mig att det ser ut på liknande sätt för en del andra båtar.

    Jag tycker att “handling”-faktor behöver inte vara den stora faktor och är dessutom begränsad till bansegling och inomskärssegling.

  24. MiniMe Mar 20, 2009 Reply

    #18 det är rent av fel att bara tittar på kostnaderna. När man lägger till intäkterna så blir bilden något annorlunda. Vidare finns inte heller med sådanan vinster som man inte kan beräkna i kronor och ören. Ibland hänger skaer helt enkelt ihop….

  25. MiniMe Mar 20, 2009 Reply

    Finns det kanske synpunkter till motion Nr.4???

  26. Patrik Mar 20, 2009 Reply

    #23 Generell avdrag a la NORLYS tror jag nog att de flesta inte vill ha och då blir det hela något mer komplicerat.

    Varför tror du det ? kanske Peter kan ordna en omröstning..

    Vi har seglat med detta (singlehandavdrag 2pinnar) i våra kvällsseglingar flera år nu och det gör att de som för dagen saknar besättning kommer med och seglar ändå.

    Mitt enkla förslag är två pinnar av singlehanded och en pinne av shorthanded men det är klart att med årets SRS där inga avdrag alls tillåtes så är vi ju långt från varandra och det är klart att lätt vind och CB66/606 eller liknande så är det knappast nån nackdel att vara shorthanded så den fullständiga rättvisan når vi inte heller här..

  27. MiniMe Mar 20, 2009 Reply

    #26 det blir mindre rättvis än att låta bli att ha avdrag överhuvudtaget…. Men visst ger det skenet att något ha gjorts… ;-)

  28. PeterK Mar 21, 2009 Reply

    antingenär Lys/ SRS ett empiriskt system eller också är det inte det… Är det inte det så sitter man ner i båten och gör ingenting… Är det ett empiriskt system så ger man ett generellt shorthandavdrag på 1 eller 2 punkter och så utvärderar man det efter säsongen… Hur svår kan det va???
    Fördelen med empiriska system är ju att man inte behöver ha rätt från början utan man får rätt över tiden……..
    Tror man att t.ex. en Express eller en X 99 seglas lika fort på 2 som 4 alt 6 pers så skall man naturligtvis inte göra någon justering. Har man varit utanför en 606:a så vet man att så inte är fallet och då gör man en justering för att på ett par års sikt hitta ganska rätt…

    Det är samma gamla visa som vanligt… Vågar man inte göra fel – gör man ingenting alls… till gagn för ingen….men man har ju inte gjort fel…;-)))

  29. Falken Mar 21, 2009 Reply

    Är det inte så att man vill kunna segla fock+genacker på shorthand seglingar och G1+spinnare när man seglar vanliga race.
    Och då spelar inte avdraget någon som helst roll bara man kan
    segla med olika konfigurationer.

  30. f424 Mar 21, 2009 Reply

    #10 PelleL.
    Jag skrev att “ni gör det lätt för er”. Med detta menade jag inte att “ni har det lätt”, utan att nio avfärdade önskan om shorthanded-SRS “lättvindigt” iochmed ORCi-körningarna. Jag har all respekt för att ni har en hel del att stå i och saker tar tid att få på plats, men då är det ju bra om man också är tydlig med att det är där skon klämmer. Vi har ju sedan mitt inlägg också fått mer bra info från er/dig. Jag lyfter på hatten för ert engagemang och ideella arbete.
    //Niklas S

  31. MiniMe Mar 21, 2009 Reply

    #28 om man vet att något inte är bra så behöver man inte heller utvärdera det. det blir inte så mycket bättre av det. Generllelt avdrag slår lika oberoende om det är en 606, NF, Pogo 40, Farr 30 (Mumm 30) eller Super Maxi 100 (Hyundai). De flesta inser här på forumet att dessa båtar påverkas olika när de seglas shorthanded.

    Många tror också att storleken är en avgörande faktor. Tittar man hur ORC I bedömmer shorthanded så kan man inte ser sådant samband. #29 tar upp en annan vinkling att ta med en annan konfiguartion som underlättar hantering för shorthanded och naturligvis kan en ändring i konfiguration påverka båten prestanda. Det finns en del frågor kring ämnet men som Pelle redan antyde är resurserna begränsade. Finns det någon som är bredd att lägga ner ca.300 timmar/år (ingenting emot om det är mer) helt ideelt för att jobbar med SRS så kan personen gärna höra av sig. Jag vill dock lägga till att om man ha i åtanken att vilja påverka det egna SRS-talet så kommer det inte fungera. Det finns inbyggda mekanismer i organisationen som förhindrar det.

  32. P Mar 21, 2009 Reply

    PelleL, tack för allt du gör! Låt dig inte nedslås av kommentarer som allt som oftas inte var något illa ment.

    Men att övertyga någon att det SSF är vi inte dom kan du nog glömma. Välj dina bataljer bättre. Alla älskar att slänga skit på den där andra stygga överheten (som aldriga lyssnar och inget förstår).

    Så är det bara. Gläd dig åt att du vet att du gör ett bra jobb, och du skall veta att inte alla sällar sig till kritikerkören. På en blogg verkar dock attack och gnäll vara syret som gör att den andas.

    Kör hårt!

  33. Author
    Peter Gustafsson Mar 21, 2009 Reply

    På en blogg verkar dock attack och gnäll vara syret som gör att den andas.

    Jasså, är det så det är?

    Men då är väl alla happy med utvecklingen av svensk breddsegling?

    Och SSF når väl sina högt uppställda inriktningsmål för “motionärer” 2008-2011:

    • Få fler seglare att stanna kvar i sporten och tävla på motionärsnivå.
    • Fler som seglar entypssegling.
    • SSF ska stödja läger och träffar som genomförs
      med syfte att öka kunskapsnivån.

    Jag är den förste att berömma PelleL och SSFs tekniska gäng för det jobb de lägger ner (och jag förmedlar detta till många av dem personligen). Men utvecklingen av breddseglingen, (där respittreglerna är en central och tyvärr underskattad komponent) är inte en teknisk fråga! Det handlar om vision, mål, nya initiativ och samarbeten på många nivåer.

    Ingen har alla svar kring hur vi får ut fler på kappseglingsbanorna, men vi kan vara ganska säkra på att det inte kommer att bli som förr igen!? Då måste man våga prova nya saker. Nya kappseglingsformat. Nya klasser. Nya samarbetsformer. Då kommer vi att se vad som fungerar.

    Så jag undrar vad som är gnälligast? Att önska och driva förändring eller att sky debatten och hoppas på att allt skall bli som förr.

  34. MiniMe Mar 21, 2009 Reply

    Peter, allt inom sin tid… ;-) Iår har det blivit en rätt stor förändring med regeländring och även en del i tabellen som gjorde väl även våra grannar något upprörda. Rom bygdes inte på en dag och finns det resurser viljan och intresse så kan det väl även bli aktuell med ändringar som påverka shorthand-segling. Vi får dock ändå ser det att det är inte SSF och seglarna utan det är faktiskt vi själva som skapar det vi vill ha och det vi är beredd att investera i (i olka former). Seglar-Sverige skapar vi själva.

  35. Erik B Mar 21, 2009 Reply

    Hittade en skillnad i synsättet mellan Peter och SSF. Peter vill få ut fler till kappseglingsbanorna och SSF vill att fler stannar inom sporten – dvs minska avhoppen…

    Jag håller på dig Peter !

    Båtar finns och segelkunniga finns. Men hur ska kappseglingen kunna konkurrera med allt annat som en modern människa “måste” göra? Enkelt och billigt i gärdsgårdsligan så kanske några seglar ett race eller två per sommar. Är gärdsgårdsligan aktiv så är det några som vill lite mer och mäter in osv senare.

    Info från klubbarna är inte alltid så bra. Statiska hemsidor med info från racet för två år sedan finns. Jag gick ur ortens segelklubb för några år sedan eftersom jag tröttnade på att få info en gång per år från klubben = inbetalningskort. Ibland hörde de av sig någon mer gång för att ragga funktionärer. När jag frågade “whats in it for me” så fick jag inget svar på tre veckor och ett argt svarsmail när jag mailade att jag tröttnat å att vara betalande medlem. En liten kärntrupp är mycket aktiv men samtidigt mycket sluten.

  36. MA Mar 21, 2009 Reply

    SSF har projektanställt en snubbe som kommer att jobba med just kölbåtsfrågor – målsättningen är att få ut segelbåtarna ur hamnnen! Fick reda på det i dag på Seglardagen!

  37. MA Mar 21, 2009 Reply

    En sak till, det skall utredas om man kan fixa ett separat LYS/SRS brev för shorthandsegling. Men det blir snarast en fråga om utrustning, inte de facto att man bara är 2 st, en kommentar var givetvis hur man isåfall hanterar en 606 elller CB66 som oftast bara seglas av två – hur mycket shorthand är det?

  38. Pontus Mar 21, 2009 Reply

    Innan vi kommer med överkursuppgifter, borde vi inte först lägga tid på att LYS/SRS optimeras och underhålls så att begrepp som “lyskillers” m.m försvinner? Innan dess kommer regeln aldrig uppfattas som “rumsren” med vinnare/förlorare som står som fråge-tecken efteråt…

  39. MiniMe Mar 21, 2009 Reply

    #38 jag håller med dig Pontus, det finns nu nya regler och det finns en hel del att jobba med tabellen och mätbreven. shorthanded kan hanteras så länge av arrangörerna.

  40. Sperre Mar 21, 2009 Reply

    Märkligt att alla gnäll spikar samlas på samma ställe och gnäller över hur dåligt SSF är. Som signaturen MS (Martin Abenius? ) skriver så kommer extra mätetal utredas efter beslut på seglardagen. Visst är det bra…. man kan påverka och SSF lyssnar….
    Det jag tycker är konstigt att ingen ( ialla fall nästan) av de som gnäller här gör något mer konkret för att skapa ett “bättre” seglarförbund. Jag säger bara lycka till att tillgodo se alla krav ….

    Det är väl nästan dags att krypa ut från tangent bordet. engagera sig i klubbar, distrikt etc i stället för alltid klanka ner på SSF.

  41. Jonas K Mar 22, 2009 Reply

    Sicket tjafsande !
    Tvåmanna,fullcrew och LYS/SRS hit eller dit…
    Inte fanken upptar det mina funderingar när det gäller
    seglingar man vill vara med på.
    Shorthand,fullcrew, man gör det man gillar och som passar i kalendern.
    Det är väl bara att segla på ?

  42. PeterK Mar 22, 2009 Reply

    Känns som många här missar poängen. Nämner man shorthand-avdrag tänker alla generellt avdrag….. Vem säger att det måste vara så?? En Folkbåt som seglas på två istf 3 skall kanske inte ha samma avdrag dom en Express eller en J80 seglad på 2….
    Det fina in kråksången är ju att detta, Lys/SRS skall vara ett empiriskt system vilket innebär att mätetalen kan ändras från säsong till annan eller rent av under säsong. Dags att kanske tänka utanför boxen???
    # 31 Om andra länder kan åstadkomma saker kanske man inte måste utreda i Sverige….? Samarbete kan ibland få 1+1 att bli 3 ;-)

    Egentligen skit samma bara man är fast förvissad i visionen att det vi gör just nu ( de förändringar som genomförs) är det som kommer att locka fler båtar till kappseglingsbanan…. Är man trygg i den förvissningen och känner att man kan svara ja på den frågan så är man naturligtvis på helt rätt väg…eller???

  43. MiniMe Mar 22, 2009 Reply

    #42 ;-) läs eget inlägg #28 ;-)

  44. Sven Mar 22, 2009 Reply

    SSF – vi och dom.
    En orsak till gnäll är ofta distans (främlingsskap). Något du saknar relation till bygger man lätt upp hypotetiska bilder kring – När seglingsintresset dalar på hemmaplan är det lätt att söka orsakerna utanför den egna spelplanen. Att sitta i en central styrelse innebär att balansera mellan många olika intressen – centrala, regionala, lokala samt mellan olika båttyper och kappseglingsformat samt att förena elit och bredd – allt detta innebär målkonflikter och resultetar antingen i en försiktig reaktiv (Svenskt) attityd, eller en offensiv proaktiv strategi med en massa sura miner. Till syvern och sist består en styrelse eller en Riksdag (Seglardagen) av människor som driver sina intressen, eller snarare vad som är bäst för alla utifrån ens egna erfarenheter.

    Gnället från verkstadsgolvet är på så sätt befogat, inte för att det är förtjänt, men därför att det sätter fingret på på något annat, ett organisatoriskt avstånd mellan stab och manskap. För 100 år sedan byggdes föreningssverige upp och det var sannolikt slagsmål om varenda suppleantplats. Idag får man gå skallgång för att få fram en ordföärande till en förening. Moderna människor flyr föreningsliver, samma föreningsliv som konstituerar all formell makt för seglarsverige. Det krävs väldigt mycket ideel tid, utöver den som redan läggs ner på segling, att genom sin segelklubb påverka maktens korridorer. När det blir för lång koppling mellan egen tid och resultat faller engagemanget och styrning och överlåts på föreningsproffs och tjänstemän. Därför är påverkansfaktorer och organisation inte oviktiga frågor att diskutera. Utan engagemang får man den verklighet man förtjänar. Eller snarare, varje gång man själv väljer att inte lägga ner tid på en kommitté eller en föreningsstyrelse får man acceptera att någon annan tar platsen och driver sin linje.

    Som Pelle skriver “SSF – det är vi” Seglarna tillsätter styrelse, fattar övergripande beslut, anger inriktning och beslutar över resurser (budget) etc. Det gäller bara att fatta detta och veta hur man ska påverka – utan att döda sin egen bristfälliga fritid. Utan aktiva medlemmar ingen aktiv och initierad styrelse i båtklubben. Utan aktiva seglare i våra båtklubbar blir det svårt för den reginala nivån, ex St Seglarförbund att organisera seglingen om man bara har en massa varvsgubbar att samtala med. Utan aktiva och drivande regionförbund blir så klart besluten och makten på den centrala nivån lidande. Utan engagemang från medlemmarna bli organisationer, inte minst idrottsförningar, dessutom i för hög grad tjänstemannastyrda.

    Tjänstemän är vi nog alla själva på olika sätt, men utan utan en driven uppdragsgivare tenderar tjänstemannaskapet att bli lite introvert. Tjänstemännen ska man inte heller gnälla på, för en tjänsteman blir sällan bättre än sin egen uppdragsgivare, vi seglare. Tjänstemänne ska på seglarnas uppdrag tillgodose seglingens intressen. Har kappseglarna försvunnit, eller man tarar snarare om förgubbning, så är den den styrning vi får. Tjänstemän driver även till sina egna intressen eftersom seglingen är deras uppehälle. På så sätt kan man tala om amatörer och proffs. Utan proffsiga amatörer får vi ”professionella amatörer”. Verkställande organisationer gör vad de blir tillsagda och lämnar ut den information styrelsen och segarna efterfrågar. När seglarna inte engagerar sig i det demokratiska tröskeverket uppstår samma fenomen som inom företag med svag ägarstyrning. USA har några riktigt goda exempel på dålig “Corporative Governance” med en bolagsstyrningskod som innebär att styrelse och ledning är samma snubbar. Då blir det mycket bonus och bristande information till aktieägarna, men grymt effektivt när man ska fatta snabba beslut.

    Svensk folkrörelse är djupt demokratisk, men samtidigt omständig och svårforcerad, därav extremt konservativ och trögrörlig. När hela basen, åtminstone i Stockholm, dessutom inte längre utgår från idrotten segling utan intresset ”jag ska ha båten parkerad vid stranden för under 2000 kr/år” så kanske det i längden inte alltid blir så tydligt hur SSF styrs. Vilka genuina kappseglare sitter idag i styrelsen för en båtklubb som lägger ner alla resurser på varvskommitté, bryggplatser och klubbholme. Allt detta arbete är urviktigt om det bara kombinerades med idrottsverksamheten. Men det gör det inte längre. Kappseglarna har flytt sin egen maktbas.

    SSF är en komplicerad organisation, den går att påverka, men det är inte helt enkelt för ”en vanlig seglare” att begripa hur eller att orka ta sig igenom alla hierarkiska nivåer för att verkligen få möjlighet att sitta i Seglardagens utskott. Ännu svårare är det att komma åt den verkliga makten som bereder besluten. Seglardagen är “Riksdagen” – “all makt utgår från seglarna”. Eftersom det inte går att ”rösta” i vanlig mening utövas makten indirekt genom representation utsedda av seglingssveriges bas, våra båtklubbar. Båtklubbarna har grava problem, inte med sin nuvarande huvudverksamhet – båtparkering under ett ideelt idrottstäcke i syfte att slippa skatt, men det är där skon klämmer och detta spiller över på SSF.

    Det riskerar att uppstå en massa onödiga intressekonflikter;
    – mellan lokalt och central perspektiv
    – mellan olika regioner
    – mellan styrelse och tjänstemän
    – mellan elit och bredd
    – mellan entypssegling och respitsegling
    – mellan jolle och kölbåt
    – mellan ungdom, vuxna och seniorer, tror vuxen är 18 – 25 .

    För att vara med på seglardagen gäller det att via sin kidnappade båtparkeringsklubb på ett eller annat sätt ta sig in i styrelsen och via en valberedning se till att bli utsedd till Stockholms Seglarförbund. Gå in på StSf och kolla hur många klubbar som finns. Jag rekommenderar säskilt en titt på Republikanska segelsällskapet som alltså tillhör Svensk segling. Det var nog kul en gång i tiden, sannolikt studentikost, nu är det mest tragiskt om denna klubb för stå som symbol för temperaturen inom Svensk kappsegling. Sådan tur är är få båtparkerare intresserade av våra regionförbund varför det faktiskt är ganska lätt att få in kappseglare i regionförbunden. Det andra sättet att kvalificera sig till seglardagen är att repressentera ett klassförbund som arrangerar SM, vilket oftastär entyp. Om jag vore både SSF centralt liksom initierad respitseglare skulle jag fundera på hur man får in fler respitseglare. Respitseglare skulle kunna fundera i följande banor;

    1. starta “klassförbund” för respitsegling och arrangera SM. Det borde åtminstone gå att få ihop 10 olika varanter av SM för respit, allt från bana till hav, samt olika respitsystem.
    2. starta regionala respitklubbar, varför inte Baggens respitsällskap. Med denna bas nominerar man ledamöter till regionförbunden.
    3. Via ombud, eller genom direktkontakt med sitt regionförbund, se till att det kommer upp motioner som främjar respitsegling.
    4. Kontakta SSF och regionförbunden och fundera på hur de inte bara kan främja respitsegling, utan att arbeta fram en plan för hur respitseglare bättre blir repressenterade i SSF

    Informationen om hur vi seglare påverkar vår egen sport finns på nätet. SSF kan säkert bli bättre, inte minst pedagogiken. Så jag tycker avgjort att Blur och andra forum som driver respitsegling ska ta tag i saken. Nätet kan åstadkomma rätt mycket och det mesta handlar om information – bara att studera proffsen. Obama är ett, Blur ett annat. Målet kan väl vara att ha ett batteri av respitseglare på seglardagen 2010. kanske ska det vara ett nytt arbetsutskott. Kanske en ny kommitté, bara att börja jobba, bara att ringa representanter i regionförbundet eller centralt.

    Vad jag förstått har ex Stockholms seglarförbund i år ställt till med en del rabalder. Först har de skickat dit en massa tjejer. Sedan har dessa tjejer tydligen inte sagt ja och amen, utan tutat i luren i en massa frågor. Om nu tjejer kan ses som ett i raden av alla ”intressegrupper” och kan skapa nerv i en rad frågor, så är jag helt övertygad om att landets alla respitseglare kan åstadkomma en smärre revolution om ett år. Det är bara att sätta igång.

    När det gäller intresset för fåhandssegling tror jag att orsaken att den uppkommit i grunden måste ha att göra med bristen på seglare. Små båtar, 606, C55 eller CB66, fungerar hjälpligt bra just för att de går att segla på två. Jag skulle själv tycka det vore skämmigt att komma till en korthandstävling i en 606a med opåverkat rätande moment. Så läng det inte blåser så mycket är det dessutom en fördel att vara få på en större båt. Hela livet är orättvist, sannolikt blir det en renässens för R-regeln och alla blygruvor som inte behöver kött på relingen. Man kan sitta och mumsa smörgås och ta en öl i lä och segla om moderna båtar som inte orkat med nästa segelbyte och med endast en stackars köttbit på relingen. Slutsats, respitssystem för korthand bör, om man nu siktar på gudomlig rättvisa, ta hänsyn till frånvaro av rätande moment. Inte konstigare än att man kan ta hänsyn till frånvaro av en genua eller spinne.

    Sven

  45. Author
    Peter Gustafsson Mar 22, 2009 Reply

    Jag hoppas att någon av Blur-läsarna som rapporterar från Seglardagen?

    På Seiltinget verkar det gå hett till. Avgående presidenten kritiserade debatt och läsarundersökningar på och SEILmagasinet och Seilas (sånt genomslag har inte blur.se). Sedan fick han uppläxning av Siri Gjerdrum från Asker Seilforening :-)

    President avviser leserundersøkelser

    Norges Seilforunds avgående president Stig Hvide Smith karakteriserer leserundersøkelser fra Seilas og Seilmagasinet som vrøvl og høster vrede fra delegatene.

    Både Seilas og Seilmagasinet har på sine nettsider i de senere dager og uker gjennomført meningsmålinger blant leserne som har gitt uttrykk for kritiske holdninger til NSFs styreforslag til Seiltinget. Dette har tydeligvis falt den avgående president tungt for brystet og Hvide Smith gikk idag til det oppsiktsvekkende skritt å karakterisere disse meningsmålingene som tull og vås fra Seiltingets talerstol.

    Han fikk omgående replikk fra Asker Seilforenings formann Siri Gjerdrum som var kraftig provosert over presidentens opptreden. Gjerdrums reaksjon høstet salens applaus. Etter en pause i forhandlingene besteg Hvide Smith igjen talerstolen og beklaget sitt utspill.

    Intressant att både SEILmagasinet (hittills 18 artiklar) och Seilas (hittills 10 artiklar) rapporterat direkt från Seiltinget hela helgen.

    Var Segling med på Seglardagen?

  46. MA Mar 22, 2009 Reply

    Okey,

    Så här blev det. Kjell Marthinsen på SSF och tekniska kommittén fick uppdraget att gå igenom detta. Troligtvis blir det inga andra avdrag för att man är mindre antal i besättningen, det visar sig nämligen att (som jag skrivit tidigare) det blir ju svårt att ge ett annat LYS tal till en 606:a eller CB 66, eller andra båttyper som normalt seglas med liten besättning. Man pratade om att det naturligtvis går att plocka fram ett Shorthand LYS/SRS brev, men inte baserat på besättning, men mer på utrustning.

    Sen kan jag varmt rekomendera alla som har så mycket goda idéer att engagera sig i föreningslivet, det behövs nämligen en kraftig föryngring. Jag kände mid som en ung spoling som inte var torr bakom öronen, och då har jag passerat 50 strecket! Det var alltså många kaltoppar och silverrävar på plats i Stenungsbaden. Man kan naturligtvis bli förundrad över hur den s.k. föreningsdemokratin fungerar, när tjänstemän och styrelseledamöter bedriver en agressiv lobbyverksamhet när gubbarna fått lite innanför västen, till tonerna av dansbandet med det passande namnet “Never Ending Band”!

    I ekonomisutskotter var alla eniga om att inte acceptera en höjning av medlemsavgiften som skulle gå till att anställa en assistent som skulle sköta Stefan Rahms administration och anställa regionala sailcoacher, samt ge en årlig löneökning på 3,4% till kanslipersonalen. Stockholms Seglarförbund med KSSS vd Therese sa på lördagen; – Vi accepterar inte en krona i höjning! Lite väl tufft tycket vi andra, men vi köpte det. Döm av vår förvåning när man helt växlat ståndpunkt under natten! Jävla skitdemokrati, jag blir så trött på SSF att jag kommer köra min grej som vanligt, jag gav mitt fulla stöd förra gången till valet av ordförande. Faktiskt hade jag en häftig kampanj på juniorsegling.se, ni kanske kommer ihåg. Jag är spyfärdig!

  47. Stockholms Seglarförbund Mar 22, 2009 Reply

    SSF:s ekonomi var en stor fråga under Seglardagen. Vad gäller en sakfråga var vi alla, distrikt såväl som klassförbund, i stort sett ense – underlaget för budgetdiskussionen var undermåligt. Det gav inte tillräcklig information om vare sig till vad det ökade anslaget skulle användas eller hur det skulle fördelas. En ren kommunikationsmiss ansåg vissa, en fråga om demokrati ansåg andra. Diskussionen i utskottet var både het och lång och då engagemanget var stort fortsatte samtalen självklart under kvällen.

    En bättre dialog mellan SSF och distrikten, samt mellan SSF och klassförbunden, var en återkommande fråga i samtliga utskottsdiskussioner. När såväl Stefan Rahm som Lena Engström idag under förmiddagen gav en kompletterande beskrivning av avsikten med de utökade resurserna kom frågan i en annan dager. Vi inom StSF upplevde, precis som många andra distrikt och klassförbund, att såväl styrelsen som kansliet lyssnat och tagit intryck av vår kritik. När styrelsen reviderade sitt förslag och tillade att man så snart som möjligt under våren ska komma med en kompletterande beskrivning av hur resurserna ska användas samt tillsätta en arbetsgrupp som ska utreda olika typer av externa intäktskällor såg vi inte längre någon anledning att opponera oss.

    Vi stödjer SSF:s vision – fler kappseglare, bredare elit – och tror att det nya projektarbetssätt som SSF försöker implementera behöver tid och resurser innan det förkastas /utvärderas.

    För Stockholms Seglarförbund, delegaterna på Seglardagen /
    Göran Collin, Therese Ahlström, Isabelle Mungsgård och Charlotte Sommarin

  48. Erik B
    Jag undrar bara varför du inte engagerade dig i klubben och jobbade med informationsfrågan?
    Att gå ur klubben är ju bara en självdestruktiv åtgärd.
    Hur många är egentligen med och påverkar genom ett eget engagemeng?
    Det bästa sättet att hantera gnäll är att ge gnällspiken uppdraget.
    :-)

  49. MA Mar 22, 2009 Reply

    #47 Var ni med på samma möte! Snälla Therese, du sa med eftertryck; -“Inte en krona i ökning!” Det var precis det du sade Therese! Du är inte trovärdig det minsta, vad fick ni i KSSS för löften i utbyte! Att Göran svansar med, trots att han var lika stridslysten och ville inte på några villkor höja avgiften, han t.om argumenterade med att man i Stockholm börjar bryta sig ur SSF och de som vill kappsegla gör det i en egen klubb, detta sa du Göran, det kan du inte förneka! Pinsamt och skitdåligt att bryta ett konsensusbeslut! Vilka löften fick ni, gratis sailcoacher?

    Man kan naturligtvis diskutera hur föreningsdemokratin på seglardagen fungerar, taktiskt sett väljer naturligtvis styrelsen och tjänstemännen de tunga besluten som behöver lobbas till på söndagen. Halvfulla gubbar och tanter låter sig lätt charmas av stomatolleenden och charmoffensiver till tonerna av dansmusiken. Styrelsemedlemmar och tjänstemän lägger upp taktiken, vilka röststarka distrikt måste man få med sig – gör allt för att charma dem ikväll – till vilket pris som helst! Jag vet att det går till på det viset, jag hörde snacket förra året när den stora frågan var vilken ordförande man skulle väljas! Jag behövde inte ens vara på plats, jag fick information per telefon och SMS den gången, uppgifter om vilka man skulle påverka osv.

    Att de sedan är lagom bakfulla, oskärpta och påverkbara vid frukostbuffén gör det hela mycket enklare!Sveriges framsida VKSF stod denna gång rakryggade och följde det fattade beslutetet i omröstningen, de går inte att köpas, det är väl därför svensk segling är så dominerande på västkusten. Svikarna från Fjollträsk får skämmas för sina beslut!

    Jag anser att man måste göra om seglardagen så att man möts under en dag! Börja 08:00 och håll på tills det tar slut. Sedan kan man avsluta med en trevlig middag i största samförstånd. Då finns ingen risk att detta upprepar sig och man får en sann demokratisk mötesordning. Mötet skall enbart vara till för medlemmarna, tjänstemännen skall inte yttra sig i frågor som rör ekonomi eller på något vis försöka påverka besluten!Tycker heller inte att det är lämpligt med att det dricks alkohol och diskuteras frågor som skall beslutas dagen därpå. Det rimmar illa med RF:s intentioner om alkoholfri idrott!

    Visste ni förresten att SSF inte har några sponsorer! Mästarnas Mästare, Ericsson JrCup samt SeniorSM går med en beräknad förlust? Och det är inte små summor vi pratar om!
    En annan företeelse som vi har följt är Volvo City Sailing, vad får SSF? 0:- den arrangerande klubben får 10 000:-, vilket är vad en liten dagsregatta genererar! Kan ju nämna att en arrangör för ett rikskval i optimist kan räkna med en intäkt på c:a 30 000;- för ett tvådagarsarrangemang – i startavgifter! Nu brukar de ideella klubbarna sköta detta så bra att de dessutom får in sponsorpengar, samt försäljning av korv, hamburgare och fika! Har man alrdig själv arbetat ideellt så har man kanske inte riktigt den kollen, och om det finns möjligheter att spendera andras pengar så blir ju allting mycket lättare! Vi har den ledning vi förtjänar, men förhoppningsvis inte länge till!

    Martin A

  50. Stefan Blom Mar 22, 2009 Reply

    Bra Sven!

    Jag gillar silutklämmen och det får mej att dra paralleller med
    http://www.youtube.com/watch?v=RQI4OcfNGQg

    “Gennetik, det mest orättvisa på denna joooord”
    // Stefan Blom

  51. Patrik Mar 22, 2009 Reply

    MA.. håller med att det vore trevligt om fler engagerade sig. Men få nog påstå att du tillhörde faktiskt inte de yngre. Det var längesen man så så många yngre (under 40) på Seglardagen.

    Så kom igen alla där ut och va med och bygg ett bra seglarsverige

    Patrik

  52. Patrick L Mar 23, 2009 Reply

    Fjollträsk vs Sveriges framsida??? MA du är verkligen en bra representant i ett demokratiskt arbete. Det var väl rätt länge sedan mobbing var en godtagbar metod för att få fram en poäng? VKSF måste vara stolta.

  53. Karl S Mar 23, 2009 Reply

    MA,

    Du anklagar St. SF för att blivit mutade?

    Inte ens på en blogg får man förtala personer.

    Bara för att inte omröstningen gick din väg så måste väl inte de andra vara köpta?

    Men det finns givetvis saker som kan göras bättre. Men hätska attacker från dig här är det verkligen rätt väg?

    KS

  54. Sven Mar 23, 2009 Reply

    Tack Stefan för beröm, det är kul med uppskattning. Visst är det orättvist med det mesta i världen. Ranelidstalet sätter fingret på att förutom träning så ska vi tacka våra gener (föräldrar) för våra idrottsliga framgångar. Livet är orättvis och vi har alla olika förmågor, vissa fungerar som filbunkar andra är mer hetlevrade. Men spelplanen är den samma i alla tider och alla organisationer, vi är olika, psykiskt obalanserade till mans och vi ska ändå samarbeta, alternativet är väl såna där bomber. Jag tror Göteborgarna behöver mer uppsakttning och mer feedback för att de faktiskt jobbar. De hade skrivit en massa motioner och driver frågor, så blir de delvis nedröstade – och så klart bengsura. Felet ligger i bristande beredning och information från SSF:s sida, som i grunden är ett organisationsproblem. Utfallet från MA går inte till historien som något som leder seglingen frammåt, men utfallet är en indikation på att Göteborg inte känner sig uppskattade eller med i båten.

    Det är lika ”orättvist” med respisystem, någon har konstruerat en massa båtar för att optimera mot en viss mätregel. Vissa respitsystem har favoriserat lätta båtar med 15 stycken köttstycken på relingen. När köttstyckena blir äldre och det börjar bli svårt att rerytera nya förmågor som tycker det är världens roligaste grej att sitta och hänga i ur och skur mot ett staket så måste man så klart reformera. Andra ”respitsystem” är R-regeln tillkom på initiativ från Lloyds, som mot slutet av 1800-talet inte längre hade råd att försäkra alla nya planande bräckliga segelbåtar optimerade för den tidens regelverk, eftersom de faktiskt inte höll samman. Sannolikt var det kalkylsnubbe på Lloyds riskavdelning som kläckte idén att om vi slänger in grymt mycket bly och gör båtarna grymt vridstyva, så kommer det inte vara så intressant att optimera båtarna mot gränser, utan att segla dem. Poängen med detta är att man ska vara nogggran när man bygger respitsystem, gör man fel blir det pannkaka om 5 år när utvecklingen sprungit frammåt. Vad har exempelvis alla gamla tonbåtar tagit vägen?

    Om nu Norrmännen och Finländarna bjuder med Sverige att diskutera LYS, kanske detta med respit och få händer får sin lösning inom ramen för det arbetet. Och ideellt arbete tar väl tid som Pelle försiktigt antydde. Utvecklingen haltar för att vi är för få som engagerar oss, inte får många på SSF. Kanske ska man lösa frågan genom att definiera fåhandssegling så att båten ska seglas med minst halva manskapet mot vad som är gängse. Då hamnar gränsen vid en Express eller J80. Den mest extrema fåhandsbåten, IC-kanot med genaker kvalar inte in, inte heller en 606a eller CB66 såvida man inte seglar helt själv. Då kan vi diskutera minitrancat istället – fåhandssegling på riktigt.

  55. Sven Mar 23, 2009 Reply

    Om motioner. Dagens tips till alla som är sura över att SSF inte lyssnar, börja tänka ut era hjärtefrågor redan idag och skriv motioner. Skicka in dem till distriktförbunden. Tänk om t ex Stockholms seglarförbund kunde stoltsera med 20 st välskrivna och relevanta motioner vid nästa Seglardag? Om man skriver motionerna i god tid hinner distriktsförbunden dessutom bereda dem och skicka runt dem till andra förbund. Det kallas för beredning. Det är inte svårt så att istället för att bara skriva av sig på Blur, så kan man göra bägge. En motion skriver man så här:
    – Bakgrund/kontexkt
    – Befintlig situation
    – Förslag på ändrin
    – Beskrivning av konsekvenser/motivering
    – Yrkande/hemställan

    Jag tycker Blur och andra forum, ex Skota, kan öppna en motionsdatabas. Alla seglare skriver in förslag på motioner, sedan ansluter man sig till åsikten, föreslår ändringar, så skickart man inte till sitt distriktförbund eller klassförbund, ips är man med och påverkar. Och Gissa vad kanslipersonalen skulle sitta på arbetstid och kolla in vad som händer ute i landet. Den dag vi börjar motionera – då kommer resultaten även med SSF.

  56. Sven Mar 23, 2009 Reply

    Tråden är bra och avhandlar viktiga saker, men rubriken handlar om ”Stor möteshelg” och ankyter till andra trådar om SSF som diskuterats tidigare, exempelvis vad är det för fel på Svensk segling. Så jag fortsätter en konstruktiv dialog och hoppas att Peter kanske kan länka samman diskussionen mot tidigare frågor i samma ämne.

    1. Hoppas nu att tillfälliga besvikelser och osunda vätskor inte tar över sakfrågorna. MA:s inlägg lyser av frustration och besvikelse, även om det inte är vidare diplomatiskt eller genomtänt, så sätter det fingret på något viktigt. Har vi ingen bra dialog så blir det pajkastning. Det brukar bara slå tillbaka på en själv, precis som i kappsegling. Vem har någonsin vunnit genom att skrika och förtala sin besättning? Det är bristen på förberedelse, dialog och information som skapar osämja. Om inte basen av SSF, dvs kappseglarsverige, fungerar som ett team, så kan vi aldrig vinna. Våra motparter är inte SSF, Göteborg eller Stockholm. Våra motparter är kommuner, företag, RF andra idrotter, kidnappade segelsällskap, TV-spel, lättja, tidsbrist, övervikt och psykisk stress och en allmänt rutten världsordning, jämte orättvisa respisystem 

    2. Att man blir arg när man förlorar en omröstning är fullt naturligt. Men att gå till offentligt anfall på nätet med diverse påhopp gagnar vare sig sporten, Sveriges framsida eller oss fjollor från Stockholm. (motsvarigheten till fjolla på engelska är för övrigt ”cissy” dvs lipsill). SSF har helt enkelt för dåligt utbildningsmaterial i de mentala bitarna, hur tar man som kappseglare en motgång? vilket självkritiskt konstaterat efter OS. SSF har överhuvd undermåligt utbildningsmaterial, och får blir vi inte bättre på utbildning och coaching så kommer vi fortsätta att förlora. Att hetsa mot Stockholm är ingen vinnare. Det finns massvis med Stockholmare som tycker att livet är lika surt och orättvist med anledning av all elitsatsing som sker i Göteborg. Stockholm är verkligen en bortglömd seglingshåla. Jag tror vi är fler än MA som behöver träna oss i att jobba konstruktivt och framför allt förebygga ondödiga mentala bottennapp. Att vara arg och fördömma brukar i föreningssammanhag få motsatt effekt mot vad man önskar.

    3. Hur ska SSF få fler aktiva representanter att engagera sig, driva en åsikt vilja och boka bort en helg för att åka till Seglardagen? Det går nog inte så bra om man riskerar påhopp och förtal på nätet? Det är nog smartare att ta upp sakfrågan och diskutera öppet vad som talar för respektive emot, och sedan lyssna på vad motparten säger. Dessvärre framgår inte sakfrågan, vad är det man är arg över?

    4. Jag tolkade StSF uttalande som att man först haft en uppfattning byggd på bristfällig information eftersom underlaget varit undermåligt, sedan ändrade man uppfattning efter att styrelsen pudlat och förklarat frågan och förändrat förslaget. Man har ändrat uppfattning efter att ha lyssnat och dessutom försökt anpassa sig till andra. Dock fattar man fortfarande inte av inläggen att döma vad stiden gäller?

    5. Vad avser förgubbning så är min ärliga uppfattning att utan våra gubbar så skulle seglingssverige inte fungera alls. Visserligen kan man anklaga en och annan silverrygg för att ha satt oss i smeten, men utan alla våra gubbar och gummor i styrelser, kommittéer och arrangörsstaber, så skulle breddseglingen vara utraderad. Jag tror dessutom att gubbarna tycker att det är lite visset att återväxten är klen. Hur kul är det att gå ur tiden utan adepter? Om nu gubbarna dessutom har vett att plocka in en massa intresserade tjejer så kan det ju bara bli bättre.

    6. Utfallet mot gubbarna är inte sakligt, Patrik skriver ju att det aldrig var så många under 40 på seglardagen förrut. Tjejerna från Stockholm kvalar näpperligen in som tanter. Och just när det faktiskt är en föryngring och dessutom fler tjejer än vanligt, ja då är det inte gubbarna som är problemet, utan något annat. Då kanske påpekanden om social gemenskap, några glas vin efter en massa formalia kan bli konstruktiva. Det är ingen slump att alla ambasader har finfina representationsbyggnader. Det är över cocktailen det viktiga arbetet sker. Kanske är felet snarare att det är för lite cock-tails innan seglardagen börjar.

    7. Mitt påpekandet om att det var fler tjejer än vanligt med på seglardagen tycker jag är särskilt rolig nu när det är sura miner. Har ni sett en enda kommentar eller inlägg på Blur eller andra fora från en tjejer om allmänna orättvisor inom sporten eller om varför allt är så i grunden orättvist? Nä. Om några tidigre varit förfördelade inom segling så är det väl tjejerna, men eftersom de inte har så mycket att bevaka gnälls det inte, utan man jobbar på i det tysta. Det verkar fungera på samma sätt som att killar inte längre hänger med i skolan utan mest dräller och busar, vilket numera ger resultatet killar diskvalificerar sig för högre utbildning eftersom de saknar behörighet. Vi kanske kan se samma parallell och systematik inom seglingen. Tjejerna är lite smartare och lägger energi på rätt grejor, där de kan påverka – istället för att tjafsa om världens alla orättvisor och hur falska alla är som inte delar den egna meningen.. Oavsett om det sker i plenisalen, på en middag eller vid frukostbordet så tycker jag det verkar vara klok politik. Jag tror vår segling står och faller med detta, engagemang och konstruktivt arbete, av killar och tjejer som agerar i de demokratiska sirapssega strukturerna.

    8. Om nu tjejerna är med och styr och ställer på Seglardagen, så är det ett livs levande tecken på att demokratin inom svensk segling fungerar – man blir insläppt, det finns inga barriärer eller diskriminering. Bara möjligheter till påverkan. Det är bara att anmäla sig – oavsett ålder eller kön. Däremot hörde jag att röstlängden inte var full. Många klassförbund och ett par distriktsförbund var inte ens där. Varje klassförbund med SM-status har en röst, det är tungt, varför låter man bli denna möjlighet att påverka?

    9. När man gör statistiska undersökningar är problemet med representativitet just att de som inte svarar är de som man vill åt, hälsan tiger still. Seglarsveriges problem är inte att ta del av de fåtal personer som hörs på nätet, problemet är att komma åt alla seglare som inte hörs och inte syns. Vad tycker de, vad är felet och problemen. De som gör sig hörda tänker oftast i snäva kretsar och är upp över öronen upprörda över något specifikt – detta måste man hantera på helt andra sätt. Hur kommer vi åt synpunkter från alla som är tysta? Det är ändå 99,9 % av alla kappseglare.

    10. Beredningsfrågan som föregår viktiga beslut är kanske det viktigaste för att undvika dåliga beslut och hörn i sidan. Om varje distriktförbund arbetade mer strategiskt med olika regionala ledamöter i de kommittéer som motsvaras på seglardagen skulle man i tid förebygga missförstånd och eventuellt mygel i korridornera under tidspress. När frågorna kommer upp till beslut som guubben i lådan när ett helt kommande verksamhetsår ska beslutas, så är det inte konstigt att en halv arbetsdag kanske inte räcker för att jämka samman alla uppfattningar. Det är inget konstigt att man ajounerar förhandlingar för att sova på saken. Ofta behövs det mat och lite dryck för att människor som inte känner varandra ska ta intryck och börja lyssna, istället för att bara sända. Om motioner och underlag är dåligt förankrade och inte ens förklaras från centralt håll, så blir det panik i leden när det ska till omröstning. Här gäller det att distrikten i god tid skickar in sina motioner, att styrelsen besvarar, samt att disktriken dessutom själva skickar runt sina motioner till andra distrikt. Då kan man börja påverka på riktigt. Det ligger återigen hos seglarna att göra detta, man kan inte begära att tjänsemännen ska göra allt, de har sin egen uppfattning och lyssnar, men bara om någon agerar på sakliga grunder i god tid.

  57. Author
    Peter Gustafsson Mar 23, 2009 Reply

    Sven, du kanske vill börja gästblogga här på Blur? Varje måndag med ambitionen att väcka Seglarsverige? Ärligt!

    Monday Morning Wake Up Call :-)

  58. Patrick L Mar 23, 2009 Reply

    Klockrent, Sven. Och så skönt att någon tar sig tiden att skriva ned sina tankar med tillräckligt antal ord för att få fram lite nyanser. Jag brukar få romanpriset på jobbet för mina utläggningar men det här var välgörande!

  59. Sven Mar 23, 2009 Reply

    Bidrar enligt uppmaning om att lyfta några sakfrågor som SSF inte själva lyckats förmedla från centralt håll, men som de kanske kan behöva hjälp med. Åsikterna nedan är inte färdigformulerade, men kan dock duga som upptakt och strategi för hur man bör och inte bör göra för att komma flott med svensk segling, men det behövs som sagt var lite engagemang och konstrukriva synpunkter.

    Håll till godo

    1. SSF skriver på sin hemsida att seglardagen kommit fram till följande:

    – att tävlingsarrangörer ska ”sträva efter” att i besättnings- och resultatlistor och medierapporter namnge samtliga seglare i besättningarna.
    – Diskussion om nationella tävlingsdatum för juniorklasserna som utveckling av den juniorplan som ligger till grund för kommande år.
    – Avgiftshöjning för SSF:s medlemmar
    – En annan fråga som ”vädrades” var att ändra riksmästerskap till klassförbundsmästerskap
    – Enbart en typ av SM ska finnas – där även utländska besättningar är välkomna

    Kanske inte belysnade om vad man ´var oenig om, men jag luskade lite var meningsskiljaktligheterna låg och lämnar lite egna kommentater i samma fråga:

    2. Man verkar ha varit oense om anslutningsavgiften per medlem i en båtklubb. En nygammal fråga som egentligen handlar om hela seglarsveriges bas. Idag är det 18 kr per medlem och år. En halv bussresa på SL. Styrelsen ville höja avgiften med 10 kr, från 18 kr till 28 kr per medlem och år, dvs en höjning från en halv till en 3/4 bussresa. Problemet är att antagonisterna och pedagogerna lite ser frågan ur fel perspektiv, man vill inte se medlemsfrågan som en enskild eftergift från enskilda medlemmar, utan som en kollektiv fråga för våra båtklubbar. Nu börjar det bli spännande, för det ligger en hel del dold politik i detta om hur diskussionerna går ute i det som är seglarsveriges bas, våra sannolikt 300 – 400 båtklubbar anslutan till SSF.

    3. Genom att kostnaden att vara medlem i Svenska seglarförbundet är 18 kr, så tänker man att det är så billigt så alla är med. Skulle vi sänka till en krona skulle vi kanske få med oss ännu fler ”seglingsintresserade. Just den låga avgiften och att alla är med och betalar innebär att Stockholm är helt nedlusat av en massa förtäckta båtparkeringar. Vi har sannoliktvärldens bästa förutsättningar för kappsegling med över 100 st finfina segelsällskap med klubbhus, bryggor, kranar, uppställningsplatser och nära ut till seglingsbart vatten, men vi har 0 aktivitet. Det är väl ingen slump att en av världens finaste skärgårdar, Stockholms skärgård, har stor efterfrågan på fritidstrafik samtidigt som kappseglingen gått i graven. Våra båtklubbar anslutna till SSF gör inte vad de ska och ingen ställer några krav.

    4. Antagonisterna är nu rädda att en höjning med 10 kr skulle få en massa båtklubbar att hoppa av, i så fall på tiden. Anledningen är att man i en båtklubbstyrelserna ser den sammanlagda summan för klubben, eller ännu värre som kassör. Exempel: Vi i ”Bottenlösa Vassvikens Segelsällskap” har 100 medlemmar och betalar 1800 kr om året till SSF, men vi är bara fem som kappseglar. Det blir ju 360 kr medlem, vilken orättvisa. Och nu ska vi betala 2800, det är ju inte klokt, vi går ur.

    5. Om detta är resonemanget till hur seglarsverige bygger sin idrottsförenings och medlemsbas är det inte konstigt att SSF har problem centralt, åtminstoen med Stockholm. Seglare som blir upprörda över att behöva betala 10 kr extra om året för att skaffa resurser att utveckla sporten regionalt måste helt enkelt tro att nuvarande prispolitik är framtiden. 95 % av medlemmarna vet inte ens att de är med i SSF och skiter dessutom i vad vi håller på med.

    6. Jag skulle gärna betala 300 kr till SSF, om det innebar att det blev lite krut i ballen på Svensk segling. Vi är helt impotenta idag. Problemet centralt är att om alla ute i regionerna är missnöjda med balansen centrum/perferi, så vill ju ingen lägga en krona mer på det centrum man är missnöjd med. Låt oss isället höja avgifterna i rimlig mån, men att SSF måste kunna motivera detta bättre. Det är trist att alla inlägg man läser pyser av missnöje, men ingen har några bra förslag vad vi ska göra åt saken. Det innebär ju bara att SSF blir ännu mer räddhågset och autistiskt. Med en tydligare koppling mellan avgift och medlemsnytta blir det tligare med hur SSF styrs, dvs av seglare som kan tycka att det är värt med 28 kr/år för att engagera sig i sin sport kanske också ser värdet i att vara med i matchen . Ska jag vra helt ärlig borde det kosta mellan 300 och 400 kr att vara med. Först då uppkommer ett samband mellan att betala för något man känner ger en återgäld. Såna här dolda gratissystem där huvudparten av pengarna kommer ”von oben” skapar bara handlingsförlamning och pajkastning kring de begränsade allmosor vi får via staten.

    7. Prisfrågan för SSF om denna ändring från 18 – 28 kr kommer sannolikt att få en annan lösning framgent, tro mig. Enligt mina hörsagor från Skatteverket har de lyckade insatserna mot krogbranchen, alla hårsalonger och nu byggbranchen inneburit att de ska de gå vidare med att granska fler områden. Hela Sverige är nedlusat av gnällande männiksor som tycker att samhället är orättvist, men samtidigt gör allt man kan för att slippa skatt. Inom ett år är jag övertygad om att skatteverket börjar granska våra båtklubbar i högre grad. Båtklubbar som (är med i SSF) bedriver ungdomssegling och kappsegling kan fortsätta att betrakta sig som idrottsklubbar. Båtklubbar som fungerar som båtparkering, inte är med i SSF eller bedriver någon som helst kappsegling kommer betraktas som ekonomiksa föreningar. Vips kommer momsen, och frågor om obeskattat arbete etc. jag tror tvärt om att det kommer att bli rusning till SSF. Ju tuffare krav att få vara med, desto bättre för segelsporten. Om SSF redan idag inte var så rädda för att stöta sig med klubbar som inte längre bedriver idrotten kappsegling, så skulle inte kappseglingen i Stockholm ha hamnat i sin djupa kris. Jag tycker SSF kan höja kraven betydligt, minst 75% segelbåtar, inkl jollar samt minst 50 % av båtarna i kappsegling. Då djävalar skulle det bli lite driv i klubbarna. De får välja mellan två onda ting, kappsegling eller moms .

    8. Efter en koll av SSF årsredovisning på både kostnads- och utgiftssidan så kommer dryga 2 Mkr från medlemmarna och 10 Mkr från skattebetalare och hasardspelare. Den föreslagna höjningen innebär alltså ytterligare en miljon från medlemmarna. Rimligtvis kommer dessa pangar hamna på breddsegling, det är där det råder resursbrist. Årsedovisningen är helt klart ganska musslig och mest inriktad på att göra reklam för elitsegling. Ingen omvärldsanalys, ingen problemorientering eller anslag mot idrottens bas, alla breddseglare. Det är kanske inte så smart eftersom ingen på vare sig klubbnivå eller regionnivå kan begripa hur mycket pang man får för pengarna. Årsredovisningen mallar enkelt inte mot en tydlig motsvarande affärsplan där man kan mäta resultat mot kostnader, resurser och mål. Man skiljer inte på prestationsresultat och effektresultat vilket kan vara viktigt om man ska kunna utvärdera styrelsens och lednings arbete. Här kan SSF helt klart förbättra sig om man vill engagera bredden för att samtidigt nå längre med eliten. På vilket sätt påverkar budget, resurser och organisation medlemmarna konkret?

    9. Frågan om licenser är central på samma sätt avseende medlemskap. hHur kommer vi åt alla seglare som verkligen är intresserade av idrotten segling? Som det nu är är 95 % av alla SSF medlemmar sovande och icke kappseglande. Medlem bör man även framgent vara i en aktiv segelklubb. Om vi inför ”kappseglingslicenser” i vid mening som omfattar alla som på eller annat sätt är engagerade i kappsegling, så kan vi frikoppla och få ordning med den engagerade basen. En kappseglings-/arrangörslicens kan kosta 25 lr per år för att täcka administrationskostanden men ger samtidgt möjligehter till information som är direktritad. Att ha en licens påverkar inte rättigheterna avseende rösträtt eller påverkan. Det sker genom våra idrottsklubbar, utan idrottsklubbar faller hela seglingssporten i Sverige och kvar blir en smal elit, som för ännu sämre förutsättnignar att vinna OS. En seglarlicens skulle alltså inte vara samma sak som medlemskap, men man måste vara medlem för att få en licens, oavsett om du kappseglar, är arrangör, administratör eller bara allmänt intresserad. Föreningar med koll på sina medlemmar, kärntrupperna, lyckas. Som det är nu har inte svens segling koll på sina medlemmar, de är invaggade och inparkerade på våra båtklubbars allmänna problem. Föreningar utan koll eller kontakt med sina medlemmar blir värdelös och introvert och börjar tycka synd om sig själv.

    10. Grunden för all ledning och styrning är ledningssystem är militär. (SSF kan sägas vara ett slags mindre väl fungerande ledningssystem) Man skiljer på;
    – regelverk
    – organisation
    – teknik
    – process
    Sedan skiljer man på samma frågor mellan fredstillstånd och batalj. Det är en sak att underhålla och träna en örloggsman, en annan att styra den i batalj. Fel regelverk leder till fel organisation. Fel organisation jobbar fel med processerna. Fel processer kan ofta inte hantera tekniken eller ens fyra av en kanon. Segling är tekniskt avseende både våra redskap som våra hamnanläggningar liksom vår kommunikationsutrustning. När vi har ett ogenomträngligt och svårforcerat regelverk för organisationens styrning så slår det hårt på processerna.

    11. Segling. Tidningen seglingen tappade greppet och gnistan när Bengt sålde. Tidningsbranchen hade gjort olika försök att ta över tidningen och till slut tog drakarna över. Båtblaskornas intäkter styrs helt av annonsförsäljningen. Det är inte samma intressen som konsumenter eller seglare har. Så något engagemang från tidningen segling angående seglardagan kan vi inte vänta oss. Segling sysselsätter sig mest att hitta reportage med inrikting mot annonsörer, exempelvis att jämföra båtskor eller solglasögon. Nu var jag elak, men det är lite sant, utan en oberoende ägare till en tidning så blir den helt ointressant.

  60. PelleL Mar 23, 2009 Reply

    En intressant jämförelse är världens (troligen) mest framgångsrika seglarförbund, engalska RYA (royal yachting association). RYA är förbund för i princip alla båtsporter utom kanot och rodd och i Sverige skulle det väl motsvara om man slog ihop Seglarförbundet, Racerbåtsförbundet, Svenska Båtunionen och SXK. På så vis har Britterna klarat av att bygga en organisation som är stor nog att tillvarata alla medlemmars intressen vad dom än är. RYA har ungefär 1500 anslutna klubbar (allt från yachtklubbar, hamnföreningar kanotklubbar…etc) och dessutom 100.000+ personliga medlemmar som frivilligt betalar £36 per år för att få del av RYA’s serviceutbud som sträcker sig från utbilding på alla plan, expertrådgivning inom alla tänkbara frågor för båtlivet, en seriös förlagverksamhet mm. RYA’a tekniska kontor har förutom de vanlga mätbrevsärendena expertis på alla tänkbara frågor och är “notified body” för EU’s recreational craft directive (i Sverige finns ingen notified body). Av RYA’s personliga medlemmar sysslar de flesta, ca 45% med segelbåtscruising, 25% med motorbåtscruising, 15% med kappsegling, 10% med windsurfing och resten fördelat på motorbåtsracing och vattenskotrar. Som jag ser det handlar väldigt mycket att erbjuda medlemmarna en bra service så är man beredd att betala för den

  61. Kent T Mar 23, 2009 Reply

    Det var inte 10 kronan som var problemet för oss som röstade emot förslaget om höjning, utan det var hur man redovisar höjningarna.
    Ingen stans står det motiverat på ett vettigt sätt vad SSF skall använda pengarna till.
    1. ökade kostnader för att ta över sailcoacher från distrikten, för att ge sailcoacherna ökad anställningstrygghet.
    Men i verklighet skulle sailcocherna fortfarande vara finansierade av lyftetpengar från ungdomsvänliga klubbar.
    = 0 kronor från 10 kronan
    2. SSF,s produkter Ericson junior cup, Volvo city sailing, Mästarnas mästare och senior SM, tävlingar som hos vilken klubb som helst skulle inbringat stora sponsor pengar och fina intäkter i startavgifter backar istället ca 300 000 kronor.
    Var det konstigt att vi ifrågasatte detta?
    3. ökade utgifter för löner i kansliet? ÄR DET ANDRA SOM KOMMER ATT FÅ LÖNEÖKNING I DESSA TIDER????????
    Inflation = 0
    —————–
    Detta var punkterna man äskade pengar på, är det så konstigt att vi ville ha en utredning först, förslaget från utskottet var inte att avslå ökningen på 10 kronor om pengarna verkligen behövdes men vi krävde ytterligare en utredning innan beslut fattades.
    Under utskotts arbetet framkom det att SSF hade planer på att anställa ytterligare en på kansliet. (kanslichef)
    Detta för att kunna lätta på arbetsbördan för Stefan Rahm, så att han kunde satsa mer på SWE sailing team.
    Men detta hade man “glömt” skriva med i äskandet???

  62. Sven Mar 24, 2009 Reply

    Känns bra attfå lite medhåll om detta med vikten av medlemmsnytta, eftersom jag definierar det som anpassningsförmåga och omställbarhet i en föränderlig värld.
    Jag ville vara lite diplomatisk och hålla en låg profil angående SSF:S redovisning och beslutsunderlag, eftersom jag själv inte var med på Seglardagen eller hade satt mig in i materialet så noga. Jag bara förutsatte att det liksom tidigare år från SSF ar en hel del vackra ord, men ganksa lite konkreta utvärderingsbara fakta om var våra problem är och var vår förbättringspotential finns.
    Jag har nu läst igenom årsredovisningen mer noggrant samt läst budgetunderlaget. Materialet har helt klart “förbättringspotential” och därför ska SSF få lite hjälp från Blur. SSF skriver att man arbetar med mål, men jag behöver lite hjälp här, för antingen har jag efter två genomläsnigar svårt att hitta målen, eller så definierar SSF mål på ett sätt som jag inte begriper. Målstyrning innebär att man definierar mål samt redovisar resultaten i förhållande till nedlagda resurser. Mål som inte är SMARTA, brukar jag själv kalla marknadsföring och visioner. Dessutom lyckas SSF:s kansli, som helt sannolikt producerat årsredovisningen, med konststycket att inte på ett enda ställe redovisa vad de själva gjort under året. Kansliet är helt osynligt, utom att man i en not kan kan läsa att man inte behöver redovisa sjukfrånvaro. Ser man det i det ljuset kan jag förstå att att vissa distrikt inte anser att nyttan övertiger kostnaden. Nu har de fått sin avgiftshöjning och jag vågar lova att SSF till nästa seglardag kommer att få det hett om örenen att dels redan redovisa SMARTA mål, dels redovisa resultaten.
    Denna fråga, i ett vidare perspektiv, vilka mål har SSF, hur mäter man målen och hur redovisar SSF sedan vad de gör för “seglarnas” pengar och vad skriver SSF för underlag till seglarna om vad de tänker använda innevarande år för pengarna, har jag lovat Peter att återkomma med. men det blir nästa måndag, när jag hunnit göra lite undersökningar. Men jag kan redan nu utlova intresseväckande och konstruktiva slutsatser. Tråden får helt klart en nystart på måndag, och ska det bli bra behöver vi massvis med kostruktiv hjälp från engagerae seglare att hjälpa SSF, oss själva, med vårt målarbete.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.