Skip to content

21 Comments

  1. Peter Gustafsson
    Sep 28, 2010 @ 08:33

    2010-09-28 08:20
    Lotsbåt 790 hjälper segelbåten att lägga till i Grönhögen hamn, allt väl…

    Nu är ju frågan hur fan man kan vara nära att tappa kölen på en Swan 60?

    Reply

  2. L-B Gustafsson
    Sep 28, 2010 @ 08:34

    Kom också på twitter, mrcconline, för ca 1h sedan. Och senaste uppdatering

    2010-09-28 08:20Lotsbåt 790 hjälper segelbåten att lägga till i Grönhögen hamn, allt väl…..

    Reply

  3. Mats
    Sep 28, 2010 @ 11:41

    Har man möjligen varit på grund?

    Reply

  4. Rob
    Sep 28, 2010 @ 11:47

    Troligen är båten på väg ner från varvet i Finland, skulle då vara helt ny. Kan ju ändå ha varit på grund. Det har väl byggt bara tre eller fyra av den där båten sofar.

    Reply

  5. Clifford
    Sep 28, 2010 @ 11:59

    Ombord finns 6 st presumtiva Folkbåtsköpare….

    Reply

  6. Christopher
    Sep 28, 2010 @ 12:04

    60 fots folkbåt hade varit något

    Reply

  7. bebbe
    Sep 28, 2010 @ 21:00

    Nu är ju frågan faktiskt att hur man kan “hålla på och tappa en köl” på Swan? Grundstötning är väl det troligaste svaret men då skulle den väl svängt tillbaka redan? Varifrån skulle man måntro få info om vad som egentligen hänt?

    Reply

  8. Team Styrbord
    Sep 29, 2010 @ 11:52

    Standardbåtar ska vara hemma när det blåser för mycket…en bra erfarenhet men tyvärr ganska dyr…

    Reply

    • Pär Johansson
      Sep 30, 2010 @ 20:33

      En standard Swan oavsett storlek är byggd för att korsa världshaven, även nuförtiden. Har själv korsat Biscaya ett år i November med en Swan 60 (dock inte samma modell som denna) när det blåste 20-25 m/s på nosen. Måste ha varit ett konstruktionsfel för just denna båt eller den mänskliga faktorn.

      Reply

      • Team Styrbord
        Oct 1, 2010 @ 17:05

        Jo, men A klass betyder inte att båten håller ihop på havet…..

        Reply

        • kurt
          Oct 1, 2010 @ 19:51

          Ts jag uppfattar att du har ett budskap att komma med, som borde utvecklas lite mer. Min erfarenhet av hårt väder ger en mer komplex bild av situationen. Det finns många beslut att ta och ett enkelt är att inte ge sig ut överhuvudtaget. Men om man är ute och vädret överraskar så är det ju bra att kunna fatta rätt beslut. Väderprognoser är prognoser som kan missa rejält.

          Reply

          • Team Styrbord
            Oct 2, 2010 @ 11:00

            Mitt budskap är det, att båtar som är seriebyggda och A klassade inte nödvändigtvis behöver klara sin klassning.
            Det är ett teoretiskt värde, sedan håller skarna inte ihop när det verkligen drar ihop sig.
            Den egna erfarenheten är att när det blev lite vind och det smälde till så flyttade sig skott och innermoduler sprack sönder. Balkar som håller upp inredning knäcktes. ETC
            Vilket man inte förväntar sig på en 50 fots A klassad båt….

      • Team Styrbord
        Oct 5, 2010 @ 17:34

        Det finns bilder på http://www.teamstyrbord.com. Där kan man se vad som händer med en standardbåt när det blåser på lite….

        Reply

        • F424
          Oct 5, 2010 @ 18:39

          Nu blir man ju lite nyfiken. Under vilka förhållanden hände dessa skador? Vad säger tillverkaren? Det är ju inget litet varv det handlar om…

          Reply

  9. pekka nn
    Oct 1, 2010 @ 09:19

    är det vänster eller högergäng på sölpultarna när man efterdrar?
    Pekka.

    Reply

  10. Mats
    Oct 4, 2010 @ 10:33

    Vet man mer om orsaken?

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.