Vad lär man sig på 10 år?

En av de roligaste sakerna med segling i allmänhet, och kappsegling i synnerhet, är att man hela tiden lär sig nya saker. Oavsett vad det gäller, så blir man aldrig fullärd. Precis när man tror att man börjar få koll på någonting, så inser man att man bara har skrapat på ytan.

Det är också en av de saker som vi diskuterar inför varje säsong; vad vill vi som team, och som individuella seglare, få ut av vår segling? Och då är det vanligaste svaret att man vill utvecklas, jobba med sina svagheter och kanske förstärka styrkorna ännu mer.

Vi har nu kört 10 säsonger i J/109 och J/111, och det har så klart varit både mot- och medgångar. Det har varit tufft att få fart på bägge båtarna, men vägen dit är ju det som varit kul och vi har lärt oss otroligt mycket.

De närmaste dagarna tänkte jag gå tillbaks till några viktiga race, och försöka sätta fingret på vad de största lärdomarna var, vilka aha-upplevelser som var viktiga och försöka dra några slutsatser.

Förhoppningsvis kan det tjäna som inspiration för andra.

Tveka inte att kommentera om ni har frågor, egna insikter eller tycker att jag missat nåt…

Först ut…

lookback-tr

Tjörn Runt 2009

Vi fick leverans av J/109 mitt i sommaren 2007, och insåg ganska snart att vi inte hade koll på läget.

På Hermanö Runt broachade vi på kryssen, trålade med gennakern och kom långt ner i resultatlistan. Med Novan hade vi totalvunnit ett par gånger, så det kändes så klart tungt.

Samma sak på Tjörn Runt. Och ytterligare ett par race.

Året efter började vi få koll på kryssfarten men hade fortfarande problem på undanvindarna; svårt med vinklarna, och vi försatte oss hela tiden i situationer där vi inte kunde segla som vi ville. Det är väl ungefär här de flesta tröttnar, och vi insåg att vi behövde göra någonting radikalt annorlunda.

Och på Tjörn Runt 2009 så föll pusselbitarna på plats och vi vann klassen. Något vi aldrig hade lyckats med i Novan, även om vi hade varit nära:

3 lärdomar

1. Att segla gennaker är annorlunda. Rent tekniskt så klart, men framförallt behöver man ändra mindset. Om man behöver skära, jaga tryck och segla sina vinklar så kan man lika gärna vända det till något offensivt. Vi började prata om hela länsen, vilken kant som var gynnad och hur vi skulle attackera andra båtar för att utnyttja våra egenskaper maximalt.

Mitt tips är att inte ge upp efter första säsongen – utan ge det ytterligare en. Då brukar de flesta få det att funka.

2. En symetrisk spinnaker har ett brett spår och går att trimma om beroende på vinkel. En gennaker är designad för maximal effekt i en enda vinkel i en viss vindstyrka. Allt annat blir lite sämre. Detta hade vi lärt oss, och vi körde på det vi visste var snabbast. Och gippade på den layline som var rätt för oss.

Det är så klart inte alltid det stämmer vid skärgårdssegling. Men det var här vi insåg att vinklarna är heliga.

3. Vi lärde oss också att lita på oss själva. Ett målmedvetet arbete leder till att man hittar båtfarten till sist. Första året såg vi inte target speed en enda gång, andra året då och då, för att tredje gången vara spot on.

52 Comments

  1. Pelle Pedersen Oct 28, 2016 Reply

    Förtydligande; självklart går en gennaker att använda i flera vindstyrkor men då kan vinkeln ha ändrat sig!…
    För att ha så bra koll på detta som möjligt så kör vi bara efter TWA, inte AWA.

  2. Anders B Oct 28, 2016 Reply

    Hur många gennakrar behövs för täcka spinnakerbåtens mycket bredare spår? Ta J105/J109 (eller nån annan båt som ligger på gränsen mellan depl och lättsurfande båt ) som exempel

    • Pelle Lindell Oct 28, 2016 Reply

      Jag skulle säga att den stora skillnaden är att man kan klara sig rätt bra med en allroundspinnaker men det krävs två gennakarar (A2+A3/5) för att täcka samma register som den första spinnakern. Har man väl lagt på det andra seglet är det ingen större skillnad tycker jag.

      • Pelle Pedersen Oct 28, 2016 Reply

        +1

      • Anders B Oct 28, 2016 Reply

        Min egen båt (Hansson31) har jag soloseglat med både gennaker och spinnaker. Föredrar spinnaker eftersom det är lättare att sätta, skota och ta ner. Lättare att anpassa till vinden helt enkelt. Har aldrig kappseglat med gennakern så prestanda med den vet jag inte så mycket om.
        Har seglat en S2S och tre Byxelkrokar med Bosse Franssons A2/A3 gennakerbestyckade Dynamic35. Det går bra på havet. Men så fort vi kommer in i skärgården är det kört. Öar och båtar ivägen överallt. Senaste Byxelkroken seglade vi mättalsmässigt jämt med X332 Xstacy på överfarten tillbaka över Kalmarsund, men när vi kom in i skärgården var det kört och då drog dom ifrån. Vi låg bredvid 2 st Pronavia38:or med spinnaker, dom hade inga problem att hålla vår gennakerfart trots A2 och TWA135.
        Utvecklingen har gått framåt också när det gäller design av symmetriska spinnakrar. Är det kanske så att spinnakerbåtarna har tagit tillbaka dom fördelar som gennakerbåtarna hade för några år sen? Kanske läge att byta tillbaka till symmetrisk spinnaker på Bosses båt

        • Pelle Lindell Oct 28, 2016 Reply

          Det är ju som Peter skriver….vinklarna är heliga och man måste klara att planera och exekvera seglingen runt viklarna. Det är svårare än att platta ner med spinnakern men min erfarenhet är att man i allmänhet kan lösa problemet utom kanske vid plattläns i smala sund

        • Pelle Pedersen Oct 28, 2016 Reply

          Anders B! Smaken är som baken!…
          Vi känner varandra hyggligt och jag ska inte “racka ner” på hur du eller någon annan seglar sin båt på undanvind.
          För min del är gennaker lättare att sätta, skota och ta ner. Tror också att utveckling på designer av både symetriskt och assy går framåt. Det viktiga är att ju mer man renodlar/optimerar sitt undanvindssegel desto smalare blir “rangen” = 1 sym eller 1 assy täcker egentligen inte hela registret optimalt. Följden ser vi sedan flera år tillbaka; fler segel i garderoben.
          Till replikera på det du skriver om “när vi kom in i skärgården var det kört”; att segla undanvind/läns med gennaker är nästan en helt egen sport jämfört med symetriskt! Ju mer jag tänker på det liknar det kryssen! Hålla “rätt höjd”, besättningsplacering, med/motvrid, vindbyar mm.
          Allt detta skiner igenom mycket mer i gennakersegling.
          Såg någonstans en bild från ett race i Öresund där bildtexten var ungefär så här; “fräsig undanvind, snart kryss och då får jag som taktiker jobba igen”. Välkommen till genakersegling; taktikern får jobba både upp och ner!!

          • Anders B Oct 28, 2016

            Pelle P: Handlar inte alls om att racka ner. Jag har erfarenhet från Bosse F’s båt och samlar på mig ideer när det gäller val av segel till Z31 (om det blir nån). Jag suger åt mig alla argument med öppet sinne, det handlar definitivt inte om att jag har nån förutfattad mening. Faktum är att jag saknar en diskussion om hur en hyggligt lätt båt med slanka linjer hävdar sig med spinnaker resp gennaker. Det kanske finns polarkurvor för någon båt som visar skillnaden?
            På S2S 2015 seglade jag alltså med Bosse F i hans Dynamic35. Vi seglade i samma klass som Martin Angsell/Anna Drougge i Figaro 2. Vi seglade i det närmaste precis lika fort, på kryss, halvvind och slör. Såvitt jag minns hade vi inte plattläns nån gång. Figaro 2 med olika spinnakrar för halvvind och slör seglade lika fort som vi med gennakrar. Jag blev speciellt förvåmad över Figaro 2’s fart med halvvindsspinnaker. Vore fint om nån segelmakare la sig i den här diskussionen

          • Pelle Pedersen Oct 28, 2016

            Anders B; jag kanske satte tonen lite fel i början… Mitt fel.
            Det vi ska släppa här är polarkurvor osv; vill man kan man konfigurera en lättare slank båt som Z31, J105 mfl så att den har bra prestanda på undanvind oavsett om vi kör sym eller assy.
            Prestandan kommer att vara ungefär den samma totalt sett på undanvind med lite olika fördelar för de olika uppsättningarna.
            Det som är det viktiga är att väljer man assy så måste man veta vad man gör eller vilja ta reda på det!! Segla med gennaker är lättare att hantera (när man kan det…) och ställer högre krav på mindset/taktik! I min värld är spinnsegling mindre rolig (inte tråkig) och kräver mindre av taktikern men mer av övrig besättning!

          • Anders B Oct 28, 2016

            Solo innebär att man är är både och (taktiker och övrig besättning)! Då kanske totalupplevelsen också blir samma (just den här kommentaren var väl inte så seriös)!

    • Anders Oct 28, 2016 Reply

      Vi kör A2/A3 på min J105, i år har vi även testat med en A1.5 för lättare medåka (under 10 knop). Saknar dock ett segel för den halvvind som var första benet på SP2S i år. Var precis för brant/för mkt vind för att orka bära A3. Klurigt. Partialhissad A5 (?) eller en platt code hade fungerat, J105 Garbo körde om oss som ett möte med deras code.

      Oavsett, jag byter aldrig tillbaks till en symmetrisk spinnare, no way. Gennaker gör ju att hela undanvinden inte bara är åka med i 165-175TWA och vänta på nästa kryss (ok jag raljerar lite men ändå). :-)

      • Anders B Oct 28, 2016 Reply

        Vi har ganska mycket att syssla med ombord på Hansson31:an under halv/undanvindarna: jibtop på halvvind och spinnakerstagsegel på slör/läns.
        Har du provat symmetrisk spinnaker på J105?

        • Anders Oct 28, 2016 Reply

          Nej har inte testat symmetriskt på J105, jag har för mig att just Garbo var uppsatt för det tidigare. Jibtop skulle kunna vara seglet vi behöver på hård brant halvvind.

          • Anders B Oct 28, 2016

            Vi seglade med jibtop raka spåret från Gustaf Dahlen till Visby, slutsegraren Dominant 95 “Eländet” (startade en timme före oss) seglade med sin betydligt större code zero också raka spåret (vi seglade ungefär lika fort – dom slog oss rejält på beräknad tid). I samma grupp som vi startade 2 st J80, vi följde dom på AIS (när dom hade sändarna påslagna) och såg dom falla av rejält och sakta dra förbi med AIS fart över 10 knop. Dom dök upp i lä några distansminuter innan Visby, vinden hade vridit med och dom bar sina gennakrar hela vägen in i mål. J80 är ju en planande båt och då är gennaker helt säkert ett snabbare segel än symmetrisk spinnaker. Det jag hoppas få svar på i den här diskussionen är var gränsen går för att gennaker ska vara snabbare än symmetrisk spinnaker. Det bästa underlaget för den bedömningen tror jag är polardiagram. Jag tycker det är vettigt att ta fram nån slags teoretiskt underlag för att man sen ska vara trygg i sin strävan att få riktig fart på båten med den segelkonfiguration man tror på.

  3. Lasse Bergkvist Grand Soleil 42 Race Wonderboo Oct 28, 2016 Reply

    Jag seglade tillsammans med kompisen Janne den J80 som hade fungerande AIS hela racet. Vi satte jibtopen ( efter ett kraftigt misslyckat försök…) och dundrade iväg fort och lågt. Som tur var vred det så att vi precis höll upp till Visby ( den andra J80n en halv distans bakom fick ta focken sista biten). Snittade 10 knop mellan Gustaf Dahlén och Visby- toppade 13,5 knop. Tuff resa- vi satt längst bak i lovart i 6 timmar – omöjligt att kolla andra båtar via AIS, vi såg några segel långt upp i lovart. På vår J80 var stora A2:an 72 kvm, A3 62 kvm och jibtopen 35 kvm. Roligare segling än den från Gustaf till Visby är svår att uppleva!

  4. Author
    Peter Gustafsson Oct 29, 2016 Reply

    Anders B skriver “Det går bra på havet. Men så fort vi kommer in i skärgården är det kört. Öar och båtar ivägen överallt. ”

    Haha… så var det i början för oss också, men det är ett stadie man kan komma förbi.

    Tittar man på “krångligast möjliga skärgårdssegling” så var vi först i klassen till Sandhamn med J/109 2012 och i år var vi tvås efter Pacman. Även på Bohusracet har vi lyckats helt OK, trots att det ofta blir ren kryss/läns genom skärgården.

    • Anders B Oct 29, 2016 Reply

      Det du skriver svarar inte på frågan om ni hade gått ännu snabbare med symmetrisk spinnaker. Sannolikt är en gennakerbestyckad J111 snabbare (finns det någon seriöst satsande symmetrisk J111?). Vore intressant att se polardiagram som visar skillnaden. Jag är envist källkritisk. Inte heller “Haha” tar ifrån mig den egenskapen!

      • srsseglaren Oct 30, 2016 Reply

        Michael Coxon North sail Aus. menar om polardiagramet ger att du seglar snabbare vid högre en 150 grader så bör man använda genacker.
        13,30 in i filmen:
        https://www.youtube.com/watch?v=q9r0FnZMMlM

      • Author
        Peter Gustafsson Oct 30, 2016 Reply

        Det beror så klart på vilken båt man har. Ingen konverterar en Melges 24 eller J/111 till symmetriskt, enstaka J/109 har gjort det, på First 34.7 så är det 50/50 och så vidare…

        Det jag tycker är lite kul (det var därför jag skrev haha) är att ALLA går igenom samma process, och där många tappar sugen alldeles för fort.

        Det var det som var min lärdom – det tar två säsonger och 10+ race för att man skall komma in i matchen.

        Och sedan finns det inte ett “polardiagram” som beskriver vad som är snabbast. Det är enorm skillnad på en “allround A2” från Quantum och en riktig läns-A2 från North (vi hade ju bägge på J/109). Med den senare gick vi oftast lika lågt som spinnakerbåtarna (på bekostnad av skärningsegenskaperna).

        På den vinkel som gennakern är designad för så är den så klart snabbare än motsvarande symmetrisk. Det som ställer till det för de flesta är att man inte inser att man är långsammare när man avviker för mycket från denna vinkel.

        Nu vet jag ju inte hur er design såg ut, men på de filmer jag sett så verkar den trivas bättre med lite skärning. Då är det kanske inte konstigt att ni har svårt att länsa med den…

        • Anders B Oct 30, 2016 Reply

          Tack för ett nyanserat svar! Hur många gennakrar behövs för att täcka in hela registret med TWA från halvvind till läns? I vindstyrkor upp till 12 m/s tex. Du har säkert gått igenom det tidigare, isåfall tacksam för länken.

        • Bosse F Oct 30, 2016 Reply

          Det är inte fråga om att tappa sugen. Och det kanske är så att det är kass segel. Tävlar inte speciellt ofta men vi har dock gjort en del erfarenheter.

          Peter G, om du idag skulle konfigurera en båt med endast ett undanvindssegel, vindar under 16 knop och segling runt öar.
          Skulle vara intressant att höra hur du tänker.

          • Pelle Pedersen Oct 30, 2016

            I vilken båt Bosse?

          • Bosse F Oct 30, 2016

            Lämnade båttypen lite öppet.
            Skulle en Nova eller Express funka bättre med EN gennaker jämfört med EN spinnaker? X-35? First36.7? X-99?
            De allra flesta kör ju med en och samma spinnaker om det blåser under 8 meter. Eller?

          • Pelle Pedersen Oct 30, 2016

            I alla de du nämner Bosse så är det spinn som gäller. Hade du sagt J111, VLC35 osv hade svaret förstås varit gennaker.

          • Bosse F Oct 30, 2016

            Varför hade det förstås varit det? Är det något jag missar?
            Under 8 meter och skärgårdssegling…..

          • Bjørn V Nov 1, 2016

            I X-35 kör vi med en lett spinn upp till ca 8 m/s, med SMW høgt upp. Sedan byter man til en tyngre med SMW under mitten, som ger god kontroll i mycket vind, och även branta slörer i måttlig vind.

            I Express får man ha enbart en spinnaker.

        • Joakim Oct 30, 2016 Reply

          Det är väl inte så klart att på den vinkel som gennakern är designad för är den snabbare än motsvarande symmetrisk. Altså gennakern utan spinnaker bom snabbare än spinnaker med bom på läns i medelvind? Då måste gennakern vara mycket större med ett långt peke. Går det att ha så stor gennakern i vanliga båtar, tex X-332?

          Är J/109 snabbare på läns med gennaker än med en stor spinnaker i medelvind? ORC tror att för J/109 98 m2 spinnaker med 4,3 m bom är snabbare än 131 m2 gennaker med 1,8 m peke på läns i 12-20 knop wind. Enligt ORC är spinnakern snabbare alltid snabbare i 165 och 180 TWA. I 150 TWA är gennakern snabbare tills 14 knop och över den är spinnakern snabbare.

          • Author
            Peter Gustafsson Oct 30, 2016

            +1

            Det är väl så att i en given geometri så blir gennakern ca 30% större, och de flesta mätregler gör också bedömningen att här är en gennaker “lika mycket värd” som en symmetrisk spinnaker.

            I stort sett alla båtar skall seglas brantare än TWA 150 under 10 knops vind, och då kommer en gennaker i de allra flesta fall att vara snabbare. Den stora skillnaden är väl vilka båtar som klarar att gå lågt med en gennaker i 12-20 knop, då spinnaker nästan alltid är snabbare. Här verkar det funka fint på lättdrivna båtar som J/109, First 34.7 och en del andra, men är mycket svårare på A35 eller First 36.7.

            Jag skulle vara mycket försiktig med att försöka segla båttyperna ovan med en enda gennaker, framförallt om man kör bana med full besättning. Däremot skulle jag kanske fundera på fördelarna med att köra shorthanded med en X-99 med en stor A2 och en liten A5. Man skulle bli sårbar i mellanvind, men få ut ännu mer i lättvind.

            Att försöka täcka av hela registret i en cruiser/racer med en enda gennaker kan vara vanskligt, och man får nog räkna med att det är svårt att få båten att gå i ganska många förhållanden.

    • Bosse F Oct 29, 2016 Reply

      Nästa år kommer segelkonfigureringen att se annorlunda ut på min Dynamic.
      Precis som Anders B skriver så har vi svårt att hänga med spinnakerbåtar när det är trångt, inne i skärgården. Spinnakerbåtarna går mer rakt på och vi seglar fram och tillbaka vilket inte verkar funka i skärgården, inte för oss iaf. På samma sätt är en båt med bra kryssvinklar mer gynnsamt vid skärgårdssegling.
      Det är möjligt att det går träna mer och komma förbi detta problem men är helt övertygad om att om man tränar lika mycket med spinnare så ger det bättre resultat.
      Nästa år blir det revbar fock, code och två gennakrar när vi kör shorthand. Väljer bort genua mycket beroende på att det är krångligt att byta försegel med lattor.
      Särgårdssegling med besättning blir det genua och spinnaker.

  5. Rikard I Oct 30, 2016 Reply

    En stor fördel med en spinnaker är att den tillåter att lägga taktiska gippar när man möter andra båtar, gippa i vindvrid och runt öar utan att tappa farten. Du får mer frihet att taktiskt välja din väg genom fler båtar. Det får man inte med en gennaker.

    Sedan passar gennaker bättre på lättare båtar som kan skapa sin egen relativa vind och större båtar med sin högre fart. Dessa seglar generellt i lägre AWA givet samma TWA. För mer tyngre C/R (DLR>150) så är det generellt vettigare med en spinnaker. Om man inte seglar mest SH förstås.

    Fördelen med en gennaker är dock att den i bl.a. SRS bedöms som mindre effektiv, vilket ger att gennakerns segelarea kan vara xx% större utan att ge ett högre mätetal. Så den mer korrekta jämförelsen är att spinnakern är effektivare främst i ett större vindspann än motsvarande gennaker (leder bl.a. till att fler gennakrar behövs för att täcka samma som en S2-AP.)

    • Author
      Peter Gustafsson Oct 30, 2016 Reply

      Jag håller inte med om din första slutsats.

      Effekterna av att lägga “taktiska gippar” och “gippa i vindvrid” är större med en gennaker, då man generellt skär lite mer och därmed får man också större utväxling när det vrider.

      Jämför det med att gå lågt på speed mot nästa motvrid på kryssen – så går man lite högt och lite fortare mot näste medvrid på undanvinden.

      Och när man ändå måste skära lite mer, så är det oftast bättre tryck på ena sidan. För en gennakerbåt kostar det ingenting att gå ut och plocka detta extra tryck, men för en spinnakerbåt som går lågt i mitten. så är det sällan värt besväret att avvika från optimal VMG. Det är väl också så att de flesta spinnakerseglare inte riktigt funderat på optimala vinklar, utan det är “safe” att gå lågt så länge man har tryck. Duktiga seglare kör oftast snäppet högre och då är skillnaden inte alls lika stor mot gennakerbåten.

      Det är detta som är den största lärdomen. På en skala från 1-10 där 1 är passivt och 10 är hyperaktivt, så har vi gått från 3 till 9 på undanvinden de senaste åren. Och vi jobbar kanske dubbelt så hårt som den genomsnittliga spinnakerbåten; besättningen flyttar sig hela tiden (de flesta sitter alldeles för långt bak), någon kallar varenda liten puff, någon håller koll på vindvrid & laylines, jag och trimmern pratar konstant, storseglet ligger sällan fast… Så vi är mer aktiva här än på kryssen – något man sällan ser hos de som nyligen börjat segla gennaker.

      Det är sant att man får större frihet med spinnaker, men det innebär inte att man seglar undanvinden optimalt. Det kostar lite varje gång man använder den flexibilitet spinnakern erbjuder, även om det inte är lika uppenbart som i en gennakerbåt.

      • Rikard I Oct 30, 2016 Reply

        Det beror säkert på hur länge man seglat med spinnaker på bana i större fält eller i skärgårdens öar. Min erfarenhet är att arbetet med spinne är minst lika aktivt som du beskriver din erfarenhet. Skillnaden är väl att man oftare undviker hörnen, precis som på kryssen ? Utom möjligen i en five då det lönar sig att gå högre för att kunna stå i trapets och gippa så sällan det går.

  6. Jocke Oct 30, 2016 Reply

    Rikard eller nån annan som kan göra en bedömning:
    Hur många % större måste en gennaker vara för att mäta likvärdigt i SRS?

    • Rikard I Oct 30, 2016 Reply

      Vi bytte ut en A2 på typ 92 kvm mot en S2 på 78kvm i år med endast någon tusendel i skillnad i mätetalet. Jag gissar att fler kan ha samma erfarenhet exempelvis mellan SH-brev och vanliga E-brev. De extra 14 kvm kan säkert vara positivt i rätt vindregister och tillsammans med sin fördelaktigare aerodynamiska form snabbare än spinnakern.

  7. Stefan Aaröe Oct 31, 2016 Reply

    Nu ska inte jag vara den som dissar spinnaker här. Men det känns som att t.ex Kim Di har vunnit ett gäng race i lättvind inomskärs på östkusten i år. Med sin gennaker. Men de kanske bara hade tur med vinklarna..?

    :P

    • Joakim Oct 31, 2016 Reply

      Jag känner inte till Kim Di, men dom har ju spinnaker bom i sitt mätbrev. Även om dom skulle segla utan bom, det är ingen problem med vinklarna i lätt vind. Alla skär och gennaker funkar bättre än spinnaker när man skär tillräckligt. Farr 31 är lätt och liten för sitt SRS tal. Säkert funkar den bra i lätt vind.

      Men hur är det i medelvind utan bom? Farr 31 är snabb på läns. Det är mycket värre med vanligare båtar.

      • Stefan Aaröe Oct 31, 2016 Reply

        Jonas får väl svara för sig själv men vad jag vet så använder de bara sin gennaker och code nu för tiden.

        • Joakim Oct 31, 2016 Reply

          Det finns ingen spinnaker i mätbrevet, men det finns spinnakerbom. Altså dom får väl köra gennaker med spinnakerbom, vilket är mycket bra om man vill köra lågt.

          • Pelle Lindell Oct 31, 2016

            Nä, det får man inte. SRS funkar inte som ORC i det fallet utan skall man använda ett segel på spinnakerbom måte det vara angivet som spinnaker (som kan vara symmetrisk eller asymmetrisk). Att spinnbommen finns i mätbrevet betyder inte att man får använda den.

          • seglaren Oct 31, 2016

            vet berörda om det?

    • Rikard I Oct 31, 2016 Reply

      Kim Di har ett DLR på <100 och bara något tyngre än systerbåten Farr 30. Farr 31 är därmed så pass lätt att den tjänar på att bära en gennaker. Den kan generera gynnsam AWA.

      • Author
        Peter Gustafsson Oct 31, 2016 Reply

        Det är kanske inte riktigt så enkelt?

        X-332 har lägre DLR än J/97, First 34.7 och First 30. Men det ger ingen riktigt bra indikation på vilka av dessa båtar som trivs med gennaker?

        • Rikard I Oct 31, 2016 Reply

          Alla de som du räknar upp har DLR på 140-150. Vet att First 30 trivs bäst med spinne plus code pga fock. X-332 funkar bäst med spinne och 34.7 upplevde att den går ung lika fort oavsett. J97 vet jag för lite om, har inte tävlat mot någon här i Sthlm vad jag känner till.

          • srsseglaren Nov 1, 2016
          • srsseglaren Nov 1, 2016

            @Rikard
            Båda kan rimligen inte ha rätt Michael Coxon samt Rikard Isby ?
            Att inte kunna se det och inte kunna hålla med om att man har fel är en DNA sak.
            Att repetera felaktigheter kommer inte göra dom rätt oavsett hur många gånger dom repeteras.
            Om merparten av Blur läsarna anser att Michael Coxon har fel är jag beredd att omprioritera.

            Bra att ni funnit en lösning genom båtbytet.
            Att använda alias namn är fel även det, ber om ursäkt för det.
            Så länge du framför felaktigheter som korrekta kommer jag att ge dig mothugg även det en DNA defekt, vi är vad vi är.
            Syns på sjön.

          • seglaren Nov 1, 2016

            Vad gör det så svårt att diskutera sakligt???

          • srsseglaren Nov 1, 2016

            Hur menar du ?
            Ser det som lite för sakligt ?

          • Rikard I Nov 2, 2016

            &srsseglaren, det måste vara skönt att inte behöva ta intryck och göra det under anonymitet. Sakligt vore exempelvis att argumentera med relevant information och inte låta en Mr Coxon utgöra en empirisk verifiering av vad som fungerar bäst på en viss båttyp i Stockhlms skärgård.

          • Author
            Peter Gustafsson Nov 2, 2016

            Det är otroligt lätt att förenkla de här resonemangen, och jag tror vare sig DLR eller “150 grader TWA” är tillräckligt för att förklara varför vissa bptar trivs utmärkt med gennaker, och andar inte.

            Jag tror heller inte man skall basera sin uppfattning på båtar som inte seglas på 100%, och förutom First 34.7 så har väl inga av båtarna ovan kappseglats seriöst mot varandra i bägge konfigurationerna?

          • srsseglaren Nov 2, 2016

            Vet inte riktigt vad du menar med ta intryck?
            Mina intryck av dig är baserade på vad du skriver samt att ni skrikit till en annan båt under en segling.
            Så basera dina svar på vad jag skriver så är vi på samma sida.

            Problemen är just att det du skriver inte går att få ihop som tex
            “Det som vissa kallar kritik från mig, är matematiska och empiriska iakttagelser som jag gör kontinuerligt baserat på all erfarenhet som jag fått under åren, iakttagelser som även bekräftas av andra medtävlare. Dessa är därför “common knowledge” bland seglare”

            ‘Vilka är dom åratal av matematiska och imperiska iaktagelser som ligger bakom er kritik “Lär er segla” ?
            Dom tidigare matematiska iaktagelserna kunde ingen följa ?

            Du skrev tidigare att pekets längd är fritt i SRS men vad baseras det på?
            Hittepå ?
            Du skriver även “Det finns heller inga “omöjliga” båttyper.” ?
            Varför då byta bort First 30 ?

            Vad menar du med att entyp förnyas hela tiden ?

            Problemet är att jag under lång tid försökt kappsegla med ngn som agerar precis som du ombord, Ngn som talar om för alla hur det är utan att få till vad som är vad.
            Vår kommunikation har låtit precis som den gör här med dig i fyra år.
            Naturligtvis har även våra resultat blivit lidande precis som era i First 30 kan därför relatera till det.
            Inte kul även helt onödigt när båda uppskattar resultaten och dom kommer om kommunikationen funkar.
            Så inte din förskyllan att andra agerar likadant som du och naturligtvis finns det en besvikelse i det.

            Det kan finnas relevans i svårigheter att segla gennaker i Sthlm skärgårdsegling men då bör man försöka betona det och inte bara säga “Vet att First 30 trivs bäst med spinne plus code pga fock.”
            Då missar man en eventuell sådan koppling ?

  8. Fabian Oct 31, 2016 Reply

    Tycker det är ganska enkelt. Man ska har både och. Gennaker och Spinnaker…
    På min båt har jag lite edge nä det är brant med min gennaker men är rätt lost när det blir platt (och blåser mer än typ 5 m/s). Men det är också en tung kvartstonnare som har en klar fartgräns och ingen bra länsgennaker. Med Pelles Pogo har jag känslan att vi nästan alltid är snabbare med Gennaker eftersom båten accelerera när man skär. Spinnakern är då bra när det är trångt och platt. Som sagt, både och ;).
    Kör man mycket solo med en helt kass autopilot är nog spinnakergippa lite sanslöst, tom farligt, därför kör jag Gennaker.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.