Wrap Up 2021
Årets spik för vår del måste vara Yachting Malta Coastal Race, där vi råkade slå många av Medelhavets bästa båtar. Så himla skönt att kunna leverera efter 2 säsonger med ganska begränsade race-möjligheter.
Årets team är så klart JPK 11.50 Sunrise. Totalvisnt i Fastnet Race, moraliska segrare i Middle Sea Race och överlägsna vinnare av RORC:s serie.
Årets fiasko var väl “banändringen” när de flesta båtarna redan var i mål på Millde Sea Race. Att både snuva Sunrise på totalen men ändå ge Comance banrekord på den långa banan (som alltså blev förkortad) är inte dåligt. Ingen var happy efteråt.
Årets vurpa är så klart Patriot under America’s Cup, som väl ändå blev årets race? vendee Globe gick ju i mål 2021, men jag tänker ändå att det hör till 2020.
Årets explosion. Är det bara jag, eller har vi fått väldigt många nya mästerskap. Sprintsegling. Är det ens en disciplin? Och inte ens jag har koll på kombinationerna SRS/ORC * doublehanded/besättning * distanskappsegling/offshore. Så klart skall vi segla mästerskap, men bra klasser byggs från bredden och upp… inte genom att att ordna mästerskap med en enda deltagare. “Distanskappseglingsmästerskap SRS Full Crew” måste vara årets flopp.
Årets designer borde vara Sam Manuard? Från dominans i Class 40 via snabba IMOCA 60 till nya First 36.
Årets debatt kan vara autopiloter på Sydney Hobart? Aldrig har så många 100-fotare varit så förfärade över ny teknologi 😂
Årets uppskjutet 1 Marstrand Big Boat Race. Nästa år kör vi 20-22 maj.
Årets uppskjutet 2 Joakim Brantingssons minikampanj?
Årets comeback 1 kan vara Niels Jeppesen som nu skall rita båtar åt Arcona.
Årets comeback 2 är Alinghi som vill köra America’s Cup igen.
Årets gästspel: stort tack till J/88.se som lät vårt team segla båten under träningshelgen på Marstrand. Efter en trevande första dag klämde vi till med serien 1, 1, 2 på söndagen 🔥
Årets hur svårt kan det vara 1 går till Peters & May som 2 veckor efter avtalsskrivande kom på att man inte alls kunde skicka båtar från Malta till USA.
Årets hur svårt kan det vara 2 blir Erik Aanderaa som har gjort det till sin grej att segla i busväder utanför Norges västkust. Men genom riktigt dålig planering misslyckas han med att segla dit han vill. Men jag antar att det drar fler tittare på YouTube än att bara göra en bra plan, utrusta en båt och segla till Grönland.
Årets roligaste. First 18. Det garvas mer i mindre båtar. så enkelt är det.
Årets meck 1 är så klart watermakern. Aldrig har så många klurat på hur man blir av med luftbubblor.
Årets meck 2 är vårt nya tacklinefäste. Aldrig har så många timmar lagts på ett beslag till en J/111.
Årets gnällspik går till Russel Coutts. Visst kan han segla, men han låter som en riktigt sur gubbe när han i mängder av inlägg skall kritisera COVID-responsen i NZ. Men det verkar gå hem i vissa kretsar.
Årets fartrekord. 24.33 känns ganska svårslaget.
Årets “Goliat” är så klart ClubSwan 125 Skorpios. Sjukt stor. Tillochmed deras tender är enorm. Och det är ju en prestation att ta en sådan skapelse och genomföra två tuffa race utan att nåt går sönder?
Årets “David” är väl Class Globe 580. Skitful båt, men nu byggs det båtar och kappseglas för fullt. Well done!
Årets trend är foils. Som vanligt. Fast ännu mer.
Årets service är Subtech. Fri reparation när en liten detalj gick sönder på min väska. Det är så man bygger varumärke.
Årets försening kan vara Shogun 43. För mycket innovation i en och samma båt?
Årets transport. Från Grekland till Malta:
Vad har jag missat?