Inför Fastnet 2015 valde vi att bygga en durksektion i lite kraftigare kolfiber. Då var idén att lasha fast denna på akterspegelkn vid behov. Men redan då kändes det osäkert om det skulle funka eller inte när det blev dags…
En vanlig idé är att ha ett “kasett-system”, där man först monterar en kasett där man kan skjuta ner durskivan. Fördelen är att ingen del är i vattnet, och monteringen kan göras under kontrollerade former.
Ett alternativ var att ha ett stationärt fäste på akterspegeln, men jag ogillar både den extra vikten i aktern och att det oftast ser fult ut.
Alternativet är ett helt kit, som kan monteras vid behov. Eller aldrig… Nu valde vi att fästa det med fyra 8 mm insex-bultar och muttrar som skall limmas på insidan. Jag lyckades göra det själv idag, så det skall säkert funka när man är fler också.
Rorkult blir antagligen ett par lattor eller nåt. Känns inte som det behövs en dedikerad? Eller?
Jag letar efter en sportig, rolig och snabb segelbåt i 30-35 fots klassen som funkar att bo i utan höga krav på komfort och inget på ”mysfaktor”.
Budget 400 – 700 tkr.
Jag kör inte så mycket race men gillar adrenalin och fart så jag bryr mig inte om entypsmöjligheter eller mätregler men jag vill ha seglingsglädje.
Idag äger jag en Banner 28 racer och seglar en del själv men är som oftast 2 ombord så jag önskar något med enklare hantering för shorthanded. Gärna med en modernare rigg utan backstag helst med peké och asym.
Eftersom vi kommer från en Banner 28 så har jag inga höga krav på komfort men den nya båten bör ha lite bättre boende. Jag föredrar praktiskt boende med de flesta basbekvämligheterna men slipper helst trädetaljer och annat som bara väger.
Era tips mottas gärna! Om man går mer åt cruising håller så finns det några jag kikat på typ Dehler 29, X-332 och First 31.7 alla dessa har mer än tillräckligt med bekvämligheter, men vilken ger mest seglingsglädje? Läs glädje och fart inte vilken som vinner på race.
Tips på mer sportiga båtar är toppen så länge det funkar bra att bo på båten camping style typ J/92
J/111:an skall ju skickas till Medelhavet, så vi bestämde tidigt att inte köra race under andra halvan av augusti. Men vi ville ändå få lite offshoreträning, och hade hört att Visbypokalen skulle vara en trevlig tävling.
Så stora delar av teamet (6 av 9, Peter, Pelle, Mattias, Simon, Jens & Pär) mönstrade på J/121 Jolene tillsammans med Fredrik som äger båten.
Jag hade ju seglat båten tidigare, från Marstrand till Falsterbo, precis när den var ny, men också haftr många diskussioner med Fredrik om segelkonfigurationer och annat.
Fredrik var också nere och körde Tjörn Runt på Blur förra året.
Nerseglingen från Bullandö till Nynäs var ganska seg, och även starten gick i tråkigt väder. Man körde ett antal starter under fredagen för att alla båtar skulle komma till Sandhamn ungefär samtidigt. Vår gick 15:30 tillsammans med X-41 Magic Mix.
Precis innan start blev det också klart att vi skulle köra en kortare bana:
Efter en kort gennakerbog i lätta vindar kom vi ut på havet och kunde gå från fock till J0. Och sedan kombinera deenna med en J4 på ett inre förstag. Båten är snyggt konfigurerad med båda dessa segel på fall-lås, och 1:3 utväxling på tackline.
Här ser man hur de tre förseglen sitter i förhållande till varandra. Många bra kombinationer…
Förutom att detta var ett bra tillfälle för oss att träna speedsegling offshore, där man ofta måste driva båten mot sina egna siffror, så blev det ett bra tillfälle att samla data på olika kombinationer av J0, jib och J4 i TWA 70-120.
Simon städar upp efter ett byte. Fredrik styr och Pär Lindforss kör storen.
Ostädat i brunn 😃
Efter rundningen vid Gotska blev det i stort sett samma bog norrut. fast babord. Vi visste att det skulle minska och vrida emnot, så vi valde att gå lågt och fort initialt. Lyckades få till en surf med 20.5 och en med 20.7 knop. Kul segling.
Vi kom också in hyfsat i vårt vaktschema, även om det var ett kort race.
Vi gick i mål 02:37 efter lite drygt 11 timmars segling. Snabbaste båt med besättning, men vi rådde inte på Figaro 3 som hade fått full utväxling med sina foils.
En helt ledig lördag i Sandhamn är ju lyxigt. Simon kollar om det går att sova i stuvfacket. Tydligen gjorde man det på den J/121 Blue Flash som spikade klassen på Transpac.
Sedan spanade vi in Figaro 3. Finm båt som uppenbarligen kan gå riktigt fort när det blåser och vinklarna stämmer. Finns den som 40-fotare?
The ride.
Trevlig after sail på bryggan, innan middag och…
…prisutdelning.
Stort tack till Fredrik för att vi fick segla med Jolene.
For some time I’ve been looking for a way to measure forestay tension. Both to collect data for analysis but also to get a clear visual reference for both trimmers and helm. Today we have references on the hydraulic cylinder and have to turn around to figure out if we’re on 5 or 8.
I’ve had a shear pin load cell on my to-do-list for years, but it always felt like a small integration project, and never got done. But when Cyclops Marine approached me with the wireless smarttune, it felt way easier. And as seen in the video, it took me less than an hour from opening the box to a number on the mast display:
Disclaimer: I’ve received the smarttune free of charge in return for an honest review. I’m not paid or compensated in any other way. As always I try to call it like it is and be clear with what I like and not.