Nyfiken på…
Jag och Fredriksson har ju varit nyfikna på massa människor som har med segling att göra. Dessutom en hel hög med seglingsfotografer.
Men vilka borde vara med på listan? Och då tänker jag inte på Paul Elvström eller Pelle Petterson där det finns massor av bra artiklar och böcker. Jag funderar på att jaga duktiga navigatörer? Andra idéer?
- Martin Abenius
- Roger Ahlkvist & Aero
- Johan Barne
- Johnie Berndsson
- Carl Beyer
- Jonas Claesson
- Ronnie Edsgren
- Bengt Falkenberg & Imprint
- Mathias Hellgren & Silva
- Peter Klock
- Pär Lindforss & Quantum
- Eric Lugner & Tjörn Runt
- Thord Lyhrstrand
- Claes Nettelbladt
- Roger Nilson
- Anders Nordström & UK Syversen
- Klabbe Nylöf (del 2)
- Mange Olsson (del 2)
- Linda Rahm
- Mattias Rahm
- Urban Ristorp & IOD
- Fredrik Wenehult och SKI.IT
- Nick White & Expedition
- Sven Österberg
Senior First Aid för havskappseglare
SSTC har fått sin sjukvårdskurs godkänd av SSF. Rent formellt klarar man sig utan “Senior First Aid” (i alla fall i Norge) under 2008, men vi är några som skall gå kursen i alla fall.
Kanske kan vi koordinera oss och köra en seglarmiddag på Käringön kvällen innan?
Kursens omfattning
Kursen syftar till att ge elev som genomfört utbildningen ett ”Senior First Aid certificate” i enlighet med ISAF Offshore special regulations (4.08.4).Eleven uppnår kompetens att hantera medicinska nödsituationer som kan uppstå till sjöss. Denna kompetens inkluderar även nedkylning, hypotermi och hur radiokommunikationer utförs med radio-/telemedical.
Utbildningen genomförs som mixad teori och praktik med exempel från inträffade fall i verkligheten. Stor vikt läggs vid att anpassa utbildningen för situationer och miljö i en havskappseglande båt. Förutom de rent faktamässiga delarna inriktas kursen på skillnaden med sjukvård iland och till sjöss.
För vem?
Kursen är avsedd för havskappseglare i kategori 1 och 2.
I kategori 1 ska minst två personer ha denna kompetens.
I kategori 2 ska minst en personer ha denna kompetens.I Kategori 3 och 4 ska minst en person ha en kompetens av lägre grad. Vi rekommenderar dock denna kurs för samtliga.
Denna kurs är godkänd av svenska seglarförbundet. Vi är ackrediterade att genomföra kursen och utfärda certifkat som gäller i hela världen.
Tid
Kursen är 8 timmar och genomförs vid följande tillfällen:Lördag 2008-02-23 (v8) start kl 08.00 på Käringön
Söndag 2008-02-24 (v8) start kl 08.00 på Käringön
Torsdag 2008-03-13 (v11) start kl 08.00 på Käringön
Lördag 2008-03-29 (v13) start kl 08.00 i Södra StockholmVid kurser på Käringön rekomenderar vi ankomst kvällen före kursstart.
Anmälan senast 15 dagar före kursdagen.
Kurserna genomförs vid följande platser:
Göteborg
Vi använder konferensavdelningen vid ett hotell beläget centralt i Göteborg.Käringön
Käringön ligger strax öster om Måseskär, ca 1 tim bilresa norr om Göteborg. Här kan vi erbjuda boende och utbildning i våra egna lokaler. Hit kommer man med färja från Hälleviksstrand.
(se www.vasttrafik.se )Stockholm
Vårt utbildningscenter i Haninge ligger på Traversvägen 16. Här öppnar vi en tillfällig utbildningsplats under första kvartalet 2008. Samtidigt startas byggnationen av en unik utbildningsanläggning på samma tomt.Pris
1295 SEK inkl moms inkluderar fika, lunch samt kurslitteratur, kompetenskort för HLR och luftvägsstopp.
Paprec-Virbac 2 vann Barcelona World Race

Jean-Pierre Dick and Damian Foxall vann överlägset Barcelona World Race.
92d 8h 49m 49s är inte helt kasst för två man i en 60-fotare, även om man inte slog Vincent Rious solorekord (för monohulls) på 87d 10h 47m 55s.

Class 40 | Hetast just nu?

Om man nu vill ge Bamse och Madeleine en match kan vi tipsa om den här. Friends of the Earth är en Owen Clarke-design som är “ready to race” med miljöbudskap och allt. Aldrig kappseglad (pengarna tog väl slut i projektet).
This is the shit!


Custom built Class 40 for the 2006 Route Du Rhum but never raced, fully loaded and ready to sail.
Launched in 2006 at Jaz Marine Cape Town from the same moulds as Ian Munslows Bolands Mills and Peter Harding/Miranda Merrons 40 Degrees. This yacht has never been raced but completed the 7000 nm delivery sail from Cape Town to Falmouth.
Designer: Owen Clarke Design LLP
Builder: Jaz Marine, Cape Town, South Africa
Materials: Epoxy E-Glass foam sandwich
Launched: 2006
Draft: 3.0m
Beam: 4.2m
Class: Class 40
Ballast: Water ballast – 4 x lateral tanks
Mast: Carbon, Southern Spars mast boom and spreaders.Motor: Lombardini with saildrive
Slab reefing mainsail Quantum (2006)
Furling headsail (2006)
Other sails: solent (2006), code 0 (2006), code 5 (2006), tri-sail (2006) & storm jib (2006)Full B&G instrument package including: Speed, Wind, Log, Echo sounder, VHF DSC radio, GPS, Autopilot, Barometer, Navigation lights, Compass
Registered Jersey
£199,990.00
H4O Performance
Nu börjar pusselbitarna falla på plats. Vi hittade ju www.class40.se för ett tag sedan, och signaturen Raytonic skvallrade om att det var Class 40 på väg till Sverige.
Ännu mer skvaller på mässan om att en Pogo 40 skulle seglas hem inom kort till Christopher “Bamse” Ringhagen och Madeleine Westin. Bamse har ju också anmält en Class 40 till Watski 2star Baltic.
Båten på bilden är Alain Delords båt som vann Route du Rhum 2006. Den har iallafall varit till salu ett tag för typ €230k.
Men eftersom ingen orkar hålla oss uppdaterade (fatta vinken) så får man ta reda på saker själv. Och i surf/ski-magazinet SEARCH hittar man följande artikel:
Att färdas på ett blått glittrande hav en vacker sommardag är, för oss, lika härligt som det ibland kan vara att forsa fram i kulingvindar dar vågorna formligen kastar sig över en och man känner saltstänken i ansiktet. Vi tror att ni är många som känner precis som vi. Ombord på en segelbåt kommer man livet nära. Ofta reflekterar man över saker och ting som man inte alltid tar sig tid att tänka på i vardagen, då livet rusar på i full fart. Klimatet är ett av dessa ting.
Därför har två, i olika sammanhang, stora profiler startat ett projekt där klimatet i kombination med extrem segling ligger i fokus. Grunden till projektet har lagts av Christopher Ringhagen och Madeleine Westin. Tillsammans med medarbetare har de startat H40 Performance, ett företag med ambitionen att driva nationella och internationella kappseglingsprojekt på absolut högsta nivå med filosofin att knyta ihop segling som budbärare för klimat, miljö och framtid. Tanken är att etablera Class 40 i norden med landets bästa seglare. Klassen är snabbt växande och dynamisk i övriga Europa och attraherar många av världens bästa seglare. I Samarbete med Världsnaturfonden kommer H40 Performance att genomföra ett antal kappseglingar turnéer och evenemang.
Vi vill göra ett upprop för vår framtid, säger Christopher. Class 40 båtarna är designade efter en så kallad “boxregel” där vissa parametrar skall uppfyllas och vissa krav efterföljas. Därmed inte sagt att dessa båtar är mainstream, tvärtom, Cllass 40 båtarna som tagits fram de sista åren ar något av de mest extrema kappseglingsmaskinerna som någonsin byggts! Framtagna för shorthanded segling dar båten seglas av en eller två i besattning. Shorthanded ar växande som tavlingsform inom segling, främst havskappsegling. H40 kommer att lyfta fram besättningar som har möjlighet att göra toppresultat och prestera utöver det vanliga.
Vi kommer att delta i de flesta större nordiska kappseglingarna och varva detta med internationella shorthanded race. Den första längre kappseglingen är Transat Jaques Vabre som går av stapeln 2009. Start i Le Havre, Frankrike, med målgång i Bahia,Brasilien. En sträcka på knappt 4500 sjömil som seglas av två man. Därefter kommer Christopher att segla Route du Rhum, en prestigeladdad ensam-kappsegling mellan Saint Malo, Frankrike, och Guadelope i Västindien. En distans på 3510 sjömil.
Vår ambition och vision ar att man både privat och inom företaget planerar att möta den framtida förändringen på ett mer miljömedvetet satt och på så slippa överraskningar när det galler klimatet, säger Madeleine. Många profilerar sina företag idag med kopplingar till våra globala miljöförändrigar. Ökade kunskaper inom både väder och klimatfrågor gör att det blir mer lönsamt och professionellt att driva företag i framtiden.
Tillsammans med Världsnaturfonden kommer projektet att få stor genomslagskraft och därigenom förbättra förutsättningarna för vår framtid.
H4O Performance består av:
Christopher “Bamse” Ringhagen
Madeleine Westin
Joachim Hägg
Anders Westin
Om det är båten på bilden som Bamse har köpt, så såg den ut så här när Phil Sharp vann Class 40 i Route du Rhum 2006.
Vad kan man säga… SWEET!!!
King 40 | bilder
Båten under “Vaffönåt” var så klart Eamonn Rohans nya King 40 #1 Blondie IV från Summit Yachts. Detta är lillasystern till Landmark 43 och den skall ingå som mellanbåt i ett Irländskt team till Commodores’ Cup 2008 (de andra Mills-ritade båtarna i teamet är Tiamat (Mills 43) och No Naked Flames (Sllim 37)).
Kuriosa är att gamla Blondie 3 (Corby 37) såldes till Richard Fildes i Wales, som då sålde sin gamla båt till Göteborg (nye ägaren är anonym ett tag till)…
Mera siffror | ORC international
Nu börjar det komma fler jämförelser mellan IMS 2007 och ORC international 2008. Ni som skall köra kommer väl att få se vad ni får på respektive båtar, men nu finns det en del körningar gjorda.
Dels hade vi de som SHF presenterade i lördags.
Finländarna har tittat på 675 mätbrev. Medianbåten skal segla 0.67% snabbare och 83% av båtarna ligger mellan 0,33% och 1,00% snabbare (alltså +/- 0,3% från medianbåten). Alla siffror finns här.
Tidigare har vi sett Holländska siffror.
Sten Edholm visade också lite körningar vid olika vindstyrkor (GPH-talet är ett snitt av 8 och 12 knops vind på en rundbana). Jag är osäker på vad man skall dra för slutsatser. Men det ser ju körigt ut för Mumm 30 eller X-35 när det börjar blåsa på?
Samma sak för specialbyggen…
Jag vidhåller att skillnaderna är små, men vi kan säkert debattera detta både länge och väl. Sommarens seglingar bör ge svar på om ORC lyckas locka nya båtar eller om folk väljer IRC i stället. Vill man segla EM och fajtas om totalsegern på Gotland Runt så gäller ORC International, men många riktigt fräsha båtar från både Sverige och Finland lär segla IRC.
151 personer röstade här. Men när anmälningarna till GR börjar komma in får vi se hur det blir i verkligheten. Folk har tydligen börjat anmäla sig, men jag kan inte hitta nån deltagarlista…
Och jag kommer att köra solo på Skagerrak när ORC-seglarna glassar i Marstrand, så jag behöver inte bekymra mig hur jag mäter :-)




















