Wrap Up 2022
2022 har varit ett år med fantastiskt fin segling. Både i Medelhavet med J/111 och på hemmaplan med vår nya Open 7.50. Och så fick man ju avsluta året i Hobart, vilket inte är fel.
Årets race för vår del var så klart Rolex Giraglia Race. En bra chans att få möte de bästa franska och Italienska båtarna både på bana och offshore. Årets spik måsta vara Sanremo till St Tropez. Först regattaparty med ostron & skumpa. Sedan start vid midnatt.
Årets race i Sverige 2022 var väl ORC DH Worlds i samband med Gotland Runt? Även utan seglare från Frankrike och England så fick man ihop ett fint startfält.
Årets race internationellt måste vara Route du Rhum. Sjukt spännande segling och massor av nya båtar. Fransmännen har ordning på sin skit.
Årets leksak är så klart vår nya lilla raket. Snabbaste 25-fotaren i vår del av världen? Kommer att kräva en del att få fart på, men vi ser glimtar av vad den kan göra,
Årets repa för mig personligen var med J/111 Ginan med A5 uppe under Melbourne to Hobart. 20-30 knops vind, totalmörker och stora vågor.
Årets SRS-raket. Z-31++ turbo extra allt.
Årets mest lättlurade. Undertecknad som trodde på australiensarna när de lovade att Melbourne to Hobart var ett enklare race än det från Sydney. I Melbourne fick jag höra att “the westcoaster” var “for vikings and lunatics”. Gissar att jag tillhör bägge kategorierna.
Årets soluppgång var den över Capri under Tre Golfi. Att susa fram under code i en varm sommarmorgon slår det mesta.
Årets sweetaste 1. Flying Nikka.
Årets sweetaste 2. ClunSwan 80.
Årets sweetaste 3. Mark Mills senaste, MAT 12.20.
Årets bortslarvade båt + årets fågel fenix var finska Inifiniti 52 Tulikettu. Har någon båt varit igenom så mycket innan man startat sitt första race.
Årets båtvisning. Comanche i Hobart. Bilder kommer.
Årets mest saknade. Kvällseglingarna på slören.
Årets långa näsa 1 fick vi under SM i Lerkil. Xp-33 tog inte sitt straff på ett korrekt sätt efter en babordsstart (snurrade ett varv i stället för två). När vi påpekade detta efter start så indikerade de att de skulle utgå “efter att vi sett resultatlistan”, men det gjorde man så klart inte. Vi skulle så klart protesterat oavsett om det snurrat eller ej. Det finns två skolor när det gäller sportmannaskap; Elsvtröms och så den där man hellre vinner än åtnjuter respekt från sina medtävlare.
Årets långa näsa 2 var så klart dansk. Svårt att tolka regler på ett vettigt sätt i Round Denmark Race.
Årets klass borde vara Cape 31. Fullt ställ i UK och på gång i fler regioner.
Årets debatt handlar så klart om SRS. 5% av seglarna vill tala om för alla andra hur de bör segla. Lite som vanligt alltså. Dags för SSF att styra upp detta 2023?
Årets transport var Genua – Palma. Turkos!
Årets onödigaste var att kräva “mugshots” på besättningen under SM i Lerkil. Är det ens möjligt att krångla till vår sport ännu mer?
Årets äntligen. Shogun 43 seglar.
Årets konstigaste lansering är den av ClubSwan 41. Finns inte på hemsidan och ser helt kostig ut. What’s up Nautor?
Årets lansering. Beneteaus nya First 36 verkar ha prickat målet.
Årets onödigaste 2. Alla ägare skall titta på sina kölbultar och intyga att de sitter fast. Check!
Stort tack till alla som supportat oss! 2023 blir det mer segling men på en annan kontinent.