Samma RM (Rätande Moment) och samma deplacement. Vi minskar djupgåendet med ca 5 cm och båten får ett djupgående kring 2,19 m istället för 2,24 m som idag. Vi och den expertis vi använt tror att vår nuvarande köl har haft dåliga egenskaper i låg fart på kryss, stor anfallsvinkel och i skvalp. Det stöds av vår empiri. Med den nya bulben hoppas vi bli av med de svaga registren och även få en liten förbättring i övriga vindstyrkor o vinklar. Vi gör också en liten uppdatering av profilen på fenan. Sammanfattningsvis blir kölen mer ”middle of the road” vilket jag hoppas ska vara bra när Malin ska fungera i många år framöver och i flera olika mätregler.
Själva har vi inte alls så stora meck, men listan är ändå ganska lång:
Det är den tid på året då SRS-diskussionerna blommar upp igen, och alla argument skall dras minst ett varv till.
På no-crew så diskuteras hur orättvist det är att det i tabellbåten har 3 fockar när man bara har en till sin båt. Jag försökte förklara att detta kanske gör 10-15 meter på den typiska onsdagsseglingen, medans att ha en ren botten gör 500 meter och förmågan att segla båten gör 2000. Men det är tydligen ändå “psykologiskt fel” att inte allas båtar lever upp till det som står i båtdatabladen.
Man vill både ha båtdatablad som innefattar så stor del av båtarna där ute som möjligt. Men det måste i alla fall stämma exakt med det jag har på min båt. Svåra saker :-) Lite som att man vill att alla skall ha sjukvård, men man vill bara betala för sitt eget utnyttjande…
En annan följddiskussion handlade om hur svårt det är att klara sig på distansbana med få segel. Framförallt som fockbåt.
Jag seglade ju Novan med bara stor, en fock och en spinnaker. Vi klarade oss helt ok och vann t.ex. Watski TwoStar. Samma sak med J/109 där vi shorthanded körde med en fock och 2 gennakers. 2010 var vi stabil 2:a totalt på Bohusracet.
Så jag kollade på totalsegrarna de senaste 8 åren:
Försegel +
Nylon +
Code/laminat
2018
Dehler 33
Den Röde
2
1
N
2017
Compis 28
Retro Baloon
2
1
N
2016
Arcona 380
2
2
N
2015
1/4ton
Manzanita
1
2
J
2014
Luffe 40MH
Olisabeth
3
2
N
2013
XP 38
Snubbler
1
2
N
2012
First Class 10
Cayenne Tern
3
3
N
2011
Hansson, 31
Frøkna
2
2
N
Någon tydlig trend? Beror på vädret kanske. Eller så är lagom bäst? Eller det man gillar.
På J/111 har vi istället gått all in med massor av olika segel.
I en annan tråd kom frågan om navigation och surfplattor upp, så jag tänkte det var läge att gå igenom hur vår ser ut.
Är det någon som har koll på vilken surfplatta, abonnemang och navigations app man bör satsa på inför 2019 års kappsegling? Täckning sträckan Göteborg-Strömstad extra viktig. Läste något om att plattan skall vara kompatibel med Galileo systemet men blir inte riktigt klok på vad det innebär.
Vi har ju den som backup för navigation på Blur, där Expedition (med raster + C-MAP-sjökort) och en fast plotter (Zeus3 med Navionics) är de som vi litar på löpande. iPaden används för att dubbelkolla, men den hänger också med när jag seglar på andra båtar.
Jag skulle inte vara orolig för att köra nav med den, men man behöver hitta rutiner så att den är fulladdad när den verkligen behövs.
Just nu är det en iPad Air 2 i ett Lifeproof Nuud-skal. Lagom stor skärm och lätt att hantera med en hand.
I “dockan” längst ner på skärmen finns de fyra appar som får mest tid:
Ventus är en specialapp som visar data från Expedition. Sjukt bra, framförallt solo när man bara vill hantera en start, eller snabbt vill få koll på kurs & TWA på nästa ben utan att behöva titta i Expedition.
Navionics (Boating Marine & Lakes) är den navigationsapp jag gillar bäst. Snabb & enkel att hantera, uppdateras ofta och så gillar jag deras SonarChart för att se hur bottenkonturerna ser ut i sund. Dessutom är den automatiska routingen användbar när man snabbt vill veta hur lång en sträcka egentligen är utan att lägga ut massa waypoints.
SeaPilot är också bra. Framförallt med AIS-targets. Är jag extra nervös så växlar jag mellan apparna för att få en mer nyanserad bild.
Fjärrskrivbord gör att man kan få upp skärmen från navdatorn på iPaden. Då kan man ratta Expedition och i alla fall göra de lite enklare sakerna. När vi har en dedikerad navigatör använder han detta hela tiden. Annars mer sällan.
Evernote används för att lagra all information om båten, alla manualer, alla todo-listor, race-dokument med mera.
Dropbox + Drive för andra dokument, kalkyklark för kalibrering och för att dela saker med andra.
Spotify + SR Play för underhållning ombord. Via en JBL Charge 3.
Sentinel är en Boat Monitor som övervakar båten när jag inte är där. Här är t.ex. luftfuktigheten senaste veckan (man kan se att den gick upp när jag var i båten 2/1). Jag har denna på test och skall utvärdera.
Victron Connect övervakar batterierna (eller visar data som finns i batterimonitorn BMV-700.
Link kopplar upp sig mot Zeus3.
Marinetraffic för att ha koll på andra båtar på AIS
ViVa för att få koll på aktuellt väder.
Predict Wind + Squid Mobile. Används framflörallt för att ladda ner GRIB-filer till Expedition, men har också helt ok appar. Historiskt har jag kört PredictWind, men bytte förra året till Squid.
The 2018 season stood out before it had even started. Of the 12 teams at the opening event, 9 had brand new boats at the dock. Nine highly refined, carbon fibre machines, costing around 2 million Euros apiece.
And when it came to the teams, there were Olympic medallists, America’s Cup victors, inshore rock stars and offshore heroes…the dockside was awash with talent.
Whichever way you looked at it, this was going to be a tough season to win.
This 52 Super Series season special looks at how the season’s racing and goes behind the scenes to find out what makes the teams and their technology tick.
Yachting World’s January 2019 issue carries our full report on this stunning new luxury performance cruiser. Sailing out of Palma, Toby Hodges walks you through the Baltic 67, designed and built by superyacht specialists Judel Vrolijk, Design Unlimited and Baltic Yachts for long-distance short-handed cruising.
Igor Stropnik är en stor favorit. Hans eskapader i små båtar har vi sett förut. I december seglade han från Stavanger till Lygra i Norge. Inget för veklinar…