Lite cool att köra GoFundMe för att åka till Skandinavien och kappsegla 11:a.
De var här och körde i somras, och till sommaren så tror man på ett gäng båtar från Sevrige, Norge och Ungern. Kanske även nån tysk eller holländare? Kul.
– Hungarian Championships, August 23 – 26, Lake Balaton
– Norwegian Championships, August 31 – September 2, Dröbak
– Swedish Championships, September 7 – 9, Gränna
Ännu en sjuk båt från Baltic; 175-fotaren Pink Gin, som är världens största kolfiberbygge.
Professor Hans Georg Näder är inne på sin sjätte Pink Gin (den första var en Sweden Yachts), och han har gjort några rejäla refits på Baltic genom åren, så han vet vad han vill ha. Han köpte också 80% av Baltic Yachts 2013…
I ask myself, Do you really need a new boat? The answer is of course, ‘no, but…’ There is always a but. You need family, friends and love. That makes the most healthy cocktail of life. But, the ocean is the best place to enjoy that cocktail, the best place to be.
Dags att sammanfatta ett otroligt seglingsår, framförallt internationellt med både AC och många prestationer offshore. Vårt team hade ett lite lugnare år för att under 2018 göra en rejäl satsning igen – nu på Middle Sea Race. Foto: Henrik Nordqvist.
Årets coolaste seglare är Peter Burling & resten av ETNZ.
Årets båtsnackis var Cape 31. Att välja årets sweetaste nya båt är svårare…
Men jag tor ändå priset går till J-class Svea?
Nästa års “duell vi vill se” är Diva 34 SC vs Grand Soleil 34.
Årets tråkigaste kommentar. “Segla entyp”. Se till att er klass blir kul, ordna bra kalas och se till att det finns lite sjysst media. Så lovar jag att inte hänga på era klassidor och tala om för er vad som är rätt och inte. Generellt så tycker jag man förminstak vår sport genom att inte bejaka bredden, och alla de fantastiska möjligheter till kul segling som finns. Om Peyron, Burling, Spithill, Aislie och massor av andra av världens bästa seglare kan segla massa olika saker så verkar det ju konstigt att hobbyseglare i Sverige skall hävda att en viss klass, båttyp eller mätregel är det som gäller. Sluta vara så picky – det gör er inte till bättre seglare!
Årets here we go again tas som vanligt hem av Nyundai Cup & NSS. Vilket år som helst så kommer man att göra rätt både kring formalian, skepparmötet och på prisutdelningen?
Årets quitter måste väl vara jag, som bara orkade med en clinic i J/70 innan båten såldes. Sorry!
Årets lyft för oss var nog Marstrand Big Boat. Från att ha seglat passivt 2016, så tog vi under vintern/våren tag i vår pre-start och strategiarbetet före start, och gjorde bra ifrån oss i tufft motstånd.
Årets svensksatsning var väl fleeten som kom till start på Fastnet Race. Bra insatser av Arcona 465 Salt 2.0, Elliott 44 Matador, Ker 39 Vencom, IMX-40 FoXy Lady, First 40 Delta Control, Archambault 35 Krut & Class 40 Talanta (länk)
Årets repa kom från just Fastnet. Henrik Bergesens nya Class 40 Hydra…
https://www.youtube.com/watch?v=9nHglNNWM4Y Årets repa för egen del var en eftermiddag med Jonas på J/88 MaiRai.
Årets #fail är när en J/70 fleet med 6-8 båtar erbjuder sig att driva både träning & tävling på en större svensk klubb men efter 6 månader inte kan få svar på om det finns plats för båtarna eller inte. Trots möten och ett antal påminnelser.
Årets tröttsammaste mediatrend. Igen. Att ta en video som är postad 20 gånger på Facebook, lägga den på sin sajt med en underfundig kommentar som “…ni kan aldrig ana vad som händer sedan”. Vi fattar att ni behöver trafiken, men ibland blir det bara tramsigt. Rekordet tog Sailing Illustrated som filmade Live-streamingen från “Adventures of a Sailor Girl” men lade sina egna koimmentarer ovanpå. Dags att fatta vad dela-knappen gör :-)
Årets tröttsammaste Facebook-postningar är de med charterbåtar och TP52:or i en Facebok-grupp som handlar om shorhandedsegling.
Årets “you’re fired” + årets besvikelse står väl Mark Turner och Volvo Ocean Race för. Att inte kunna få alla båtar till start, och sedan inte komma överens med sina ägare (Volvo) är inte bra. Hoppas man får styrsel på detta tills nästa race!
Årets sekundstrid var Bohusrcacet. Till sist vann vi klassen med 30 sekunder före Godevenner. Racet vinner också årets onödigaste rundningsmärke ;-)
Årets spik & årets trevligaste race? var Hollænderseilasen. Bra arr och skön stämning i Son. Och en bra fight med Landmark 43:orna. Nu har vi putsat lite på vår image i Oslofjorden. I samband med detta så går årets trevilgaste klubb till Fredrikstad SF!
Något jag har missat? Årets riggare? Årets ombyggnad? Årets genväg? Årets “jag skall aldrig segla det här racet någon mer gång”…
Det hade varit kul att få höra vad ni har för nyårslöften som seglare?
Ni som inte kommer ihåg vad ni lovade förra året kan kolla här.
Här kommer mina…
Först en offentlig redogörelse för förra årets löften:
– ge allt i nya shorthanded-cupen (check)
– ta fram en långsiktig plan (10 år) för racen på vår bucket-list (check)
– hänga med hjälpligt i J/70-fleeten (nja, att sälja båten räknas inte :-)
– göra >22 knop i J/111 (inte i år heller)
Så vad borde man åstadkomma 2018?
– genomföra Middle Sea Race på ett proffsigt sätt
– ta nästa steg kring navigation & prestandaanalys
– se till att >10 nya seglare (ej kappseglat på 5 år) kör Midsummer Solo
– göra >22 knop i J/111 :-)
Vad tror vi om den här designen från Chalmers – känns som ett projekt som kan sluka mycket studietid :-)
Bakgrund
2005 startade Paolo Procesi, från Roma3 University, och yacht designern Massimo Paperini tävlingen 1001 Vela Cup. Båtarna i tävlingen skulle vara små jollar, som var designade, byggda och tävlade av studenter från de deltagande universiteten. Flera italienska universitet antog utmaningen direkt, och sedan dess har tävlingarna hållits årligen, arrangerat av Roma3 University. Omkring 10 universitet har deltagit varje år, där universitet utanför Italien bara deltagit två gånger tidigare. I december 2016 blev Chalmers inbjudna, och förberedelserna för deltagande i tävlingarna 2018 gjordes under vårterminen 2017.
Projektet drog igång i augusti 2017, där åtta studenter på masterprogrammet Naval Architecture and Ocean Engineering ska designa och bygga båten under en kurs på 15 HP. Projektet är dock mycket tidskrävande och studenterna lägger ner mycket tid under sin fritid för att kunna nå sitt mål; att vinna tävlingen.
Tävlingen
Tävlingen är uppdelad i två delar. I början på året har alla universitet möjligheten att utmana föregående års vinnare i ett släptest. Vid en utmaning så körs tester med och utan centerbord och roder, och resultatet baseras på skrovens vattenmotstånd.
Andra delen av tävlingen kommer att hållas i september i Palermo, där alla båtar deltar i en regatta uppdelad över tre dagar. Två handledare till projektet, Lars Larsson och Adam Persson, blev inbjudna och var nere och kollade på 2017 års tävling i Palermo.
Båten
Båten är designad utefter en “box rule”, med få restriktioner på dimensionerna:
Loa = 4.6m
B = 2.1m
Sail Area = 33m2
Båten måste vara ett monohull, och vikten utav båten måste minst bestå utav 70% organiskt material. Chalmers Formula Sailing har valt att bygga båten i en sandwichkonstruktion där kärnan består utav balsaträ, som sedan lamineras med linväv och cashewnötbaserad epoxy. Med detta uppskattas det att den organiska mängden kommer att vara upp emot 80% utav den totala vikten.
Centerbord och roder får byggas med kolfiber, och detta kommer mest troligtvis att användas i Chalmers projekt.
Vad gäller mast och segel, så kan detta beställas från en utomstående leverantör, där North Sails och Seldén Mast har hälpt och gjort detta projekt möjligt.
Vingsegel och foils är tillåtna enligt reglerna, detta är inget Chalmers Formula Sailing kommer att ha på sin första design, dock kommer ett kandidatarbete att hållas på Chalmers under våren, där foils ska designas för Chalmers Formula Sailing-skrovet.
Båten kommer troligtvis att ställas ut på båtmässan i Göteborg och Stockholm under 2018, där handledare och studenter kommer att finnas på plats.